۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
سرمایه گذاری چین در انگلیس
رسانه‌های انگلیس گزارش دادند؛

سرمایه گذاری چین در انگلیس

چین، املاک و مستغلات فراوانی در انگلیس، از جمله نیروگاه هسته ای، فرودگاه، میخانه و مدارس را به ارزش معادل ۱۳۴ میلیارد پوند در اختیار دارد.

به گزارش بازار، رسانه‌های انگلیس گزارش دادند که افراد یا شرکت‌های چینی یا هنگ کنگی، همه یا بخشی از سهام حدود ۲۰۰ شرکت انگلیسی، در دست دارند که مالکیت سهام در نیروگاه هسته ای، از حساس‌ترین این موارد است.

برخی نشریات نوشتند مهار چینی‌ها شامل مالکیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپردراگ (Superdrug)، نیروگاه هسته‌ای هینکلی پوینت سی (Hinkley Point C)، شرکت آب و فاضلاب نورثامبرین (Northumbrian Water)، میخانه‌های زنجیره‌ای گرین کینگ (Greene King) و فرودگاه هیث رو (Heathrow Airport) در لندن می‌شود.

روزنامه ایندیپندنت پیش‌تر نوشت: سرمایه گذاری ۵۷ میلیارد پوندی چینی‌ها شامل مواردی همچون خرید سهام در یکصد شرکت بزرگ انگلیس و مثلا مالکیت ۴۹ درصد از سهام بانک اچ‌ای بی سی (HSBC) به ارزش ۴۵ میلیارد پوند می‌شود.
 
چینی‌ها همچنین یک میلیارد پوند از سهام شرکت داروسازی آسترازنیکا، و نیز بخش‌هایی از سهام شرکت‌های نفت و گاز شل (Shell) و بی پی (BP) و نیز شرکت الکلی دیاگئو (Diageo) را در انگلیس در دست دارند.
 
این روزنامه نوشت چینی‌ها مالکیت سهام در دستکم ۱۷ مدرسه مستقل، کارخانه خودروهای لوتوس (Lotus)، باشگاه‌های فوتبال ولورهمپتون و منچستر سیتی، شعبات سینماهای سینه ورلد (Cineworld)، اودئون (Odeon)، هتل‌های کیو هتلز (QHotels) و تارنمای مسافرتی اسکای اسکنر (Skyscanner) را در انگلیس خریده اند.

همچنین اعلام شد چینی‌ها در املاک و مستغلات انگلیس نیز به صورت گسترده، سرمایه گذاری کرده اند و از جمله ساختمان عظیم واکی تاکی (Walkie Talkie) در مرکز لندن را با ارزش ۱.۳۵ میلیارد پوند و نیز ۴۰ درصد از سهام بندرگاه رویال آلبرت داک (Royal Albert Dock) را بصورت مستغلات در لیورپول خریده اند.

به نوشته رسانه‌ها در انگلیس، اکنون ۱۰ درصد از سهام فرودگاه هیثرو در لندن، در اختیار سازمان سرمایه گذاری چین است که به مبلغ ۱.۶۵ میلیارد پوند خریده است. همچنین ۴۹ درصد از سهام شرکت نفت و گاز نپتون انرژی (Neptune) به ارزش ۱.۳۷ میلیارد پوند، ۹ درصد از سهام شرکت آب و فاضلاب تیمز واتر (Thames Water) به ارزش ۱.۲ میلیارد پوند و ۹۰ درصد از سهام شرکت تدارکاتی و انبارداری لوجیکور (Logicor) به ارزش ۹.۷ میلیارد پوند، در انگلیس در دست چینی هاست.

کد خبر: ۸۷٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha