۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
۳۴ میلیون نفر شهروند ترک به بانک های ترکیه بدهکارند!
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۳۴ میلیون نفر شهروند ترک به بانک های ترکیه بدهکارند!

«دکتر سید جلال ابراهیمی» از افزایش چشمگیر بدهی های شهروندان ترک به بانکهای این کشور در پی تعطیلی مشاغل و  رکود بازار کسب و کار در اثر اعمال قوانین جدی قرنطینه ای خبر داد.

بازار؛ گروه بین الملل: کرونا همچنان در ترکیه در حال جولان دادن است و شرایط کشور به گونه ای تبدیل شده که در بسیاری از کلانشهرها، اغلب بیمارستان ها، درمانگاهها و مراکز درمانی، به بیماران کرونایی خدمت می کنند. در حقیقت، افزایش روز افزون آمار ابتلا و تلفات به این بیماری، اصلی ترین و داغ ترین موضوع خبری این روزهای ترکیه است.  

بر اساس گزارش های رسیده در خصوص اعمال محدودیتهای جدی قرنطینه ای در این کشور، تنها فروشگاه های مواد غذایی و محصولات بهداشتی حق فعالیت را خواهند داشت.

پیش از این، رئیس جمهور ترکیه، منع گشت و گذار و رفت و آمد را به دلیل وضعیت بسیار بد و افزایش آمار موارد ابتلا را اعلام کرده بود.  

همچنین، رزرو هتل ها از محدودیت های سفر بین شهری نیز مستثنی نیست، اما گردشگران خارجی مشمول مقررات منع رفت و آمد نیستند و به راحتی می توانند به رفت و آمد در ساعتهای خارج از محدوده زمانی بپردازند زیرا با این شرایط سخت اقتصادی، چشم کشور به حضور همین گردشگران خارجی دوخته شده و ظاهراً با وجود همه خطرات شیوع گسترده ویروس کرونا، دولت و مدیران بخش خصوصی صنعت گردشگری، انتظار دارند که گردشگران موجب سودآوری و نجات اقتصاد بحران زده شوند.

در همین راستا، «دکتر سید جلال ابراهیمی» رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و کشورهای هم مرز در خصوص شرایط اقتصادی ترکیه به خبرنگار بازار اعلام کرد: همه گیری بیماری کوید_۱۹ در ترکیه و بسته شدن و تعطیلی الزامی و حتی اجباری بسیاری از فروشگاه ها، رستوران ها و برخی از واحدهای تولیدی و قرنطینه های دو روز آخر هفته و در نتیجه رکود بازار کسب و کار، میزان بدهی های مردم را به بانک ها افزایش داده است.

وی در خصوص افزایش بدهی های مردم در پی تعطیلی مشاغل گفت: مجموع بدهی های کارت های اعتباری به بانک های ترکیه ۱۴۸ میلیارد لیر ترک است و این رقم را «لطفی الوان» وزیر دارایی ترکیه اعلام کرده است.

وزیر دارایی ترکیه اعلام کرده که تا تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ کل بدهی های کارت اعتباری و بدهکاری های بانکی در حوزه مصرف به ۸۲۷ میلیارد لیر ترک میرسد که از این رقم ۷۷۰ میلیارد لیر ترک ناشی از خرید های سبد مصرفی شهروندان ترک و ۱۴۸ میلیارد لیر مربوط به کارت های اعتباری است.

وزیر دارایی ترکیه اعلام کرده که تا تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ کل بدهی های کارت اعتباری و بدهکاری های بانکی در حوزه مصرف به ۸۲۷ میلیارد لیر ترک میرسد که از این رقم ۷۷۰ میلیارد لیر ترک ناشی از خرید های سبد مصرفی شهروندان ترک و ۱۴۸ میلیارد لیر مربوط به کارت های اعتباری است

دکتر ابراهیمی همچنین اضافه کرد که عدم بازپرداخت بدهی های بانکی از سوی کسبه و شهروندان ترکیه، بانک ها را درشرایط دشواری قرار داده است تا حدی که وزیر دارایی ترکیه اعلام کرده که یک و نیم میلیون نفر که بدهی خود را در کارت های اعتباری نپرداخته اند، تحت پیگرد قرار گرفته اند و از طرفی دو میلیون و پانصد هزار وام گیرنده صنفی، صنعتی و کشاورزی که نتوانسته اند بازپرداخت و اقساط را پرداخت نمایند، پیگرد قضایی شده اند.

وزیر دارایی ترکیه همچنین اعلام کرده که با افزوده شدن دو میلیون و یکصد هزار نفر به بدهکاران بانکی تعداد آنها به ۳۴ میلیون و یکصد هزار نفر رسیده و این موضوع بیانگر آن است که با این که ترکیه دارای اقتصاد پویا و منعطفی است و همچنین اینگونه به نظر می‌رسید که به یکی از بازارهای نوظهور موفق در سال جاری میلادی تبدیل شود، اما سوء مدیریت سیاسی و اقتصادی، کشور را در آسیب پذیرترین موقعیت بازارهای بزرگ نوظهور قرار داده است. 

از طرفی، سرمایه گذاران خارجی که به دلیل نرخ بهره بالا جذب و روانه این کشور به منظور انجام سرمایه گذاریهای کلان می شدند، انتظار داشتند تا بانک مرکزی به گونه ای به مهار تورم بپردازد و لیر به تدریج در مقایسه با ارزهای دیگر وضعیت بهتری به دست آورد. حتی پیش بینی شده بود که سالی با رشد اقتصادی بالا در انتظار این کشور است.

اما، تغییر ناگهانی و اخراج رئیس بانک مرکزی ترکیه به دستور اردوغان این چشم اندازها را بهم ریخت و بازارهای مالی این کشور را متزلزل تر ساخت.

تغییر ناگهانی و اخراج رئیس بانک مرکزی ترکیه به دستور اردوغان این چشم اندازها را بهم ریخت و بازارهای مالی این کشور را متزلزل تر ساخت

بر اساس گزارش یورونیوز، اگر اردوغان اصرار داشته باشد که اشتباهات گذشته خود را دو چندان و مجددا تکرار نماید، با تبعات مالی و ژئوپلیتیکی که بسیار فراتر از پایان این بیماری همه گیر است، ویرانی اقتصادی بیشتری را به کشورش وارد خواهد کرد در حالی که از ماهها پیش با اعلام طرحها و تدابیر مقابله با کرونا متعهد شده بود که در طول بحران کنونی هیچ‌کسی در کشورمان گرسنه و مورد ظلم قرار نخواهد گرفت.

اگر اردوغان اصرار داشته باشد که اشتباهات گذشته خود را دو چندان و مجددا تکرار نماید، با تبعات مالی و ژئوپلیتیکی که بسیار فراتر از پایان این بیماری همه گیر است، ویرانی اقتصادی بیشتری را به کشورش وارد خواهد کرد

بر اساس این گزارش، کارشناسان اقتصادی از مدتها پیش اعلام کرده و بر این باورند که به رغم طرحهای متعدد ساماندهی اقتصادی، دولت اردوغان باز هم با بحران شدید اقتصادی روبرو خواهد شد و ویروس کرونا برای ترکیه که پیش از شیوع این پاندمی هم با مشکلات اقتصادی داخلی و تنشهای نظامی درگیر بوده، صدمات جبران ناپذیر زیادی را برای اقتصاد میلیون‌ها شهروند ایجاد کرده است. 

از نظر شرکتهای سرمایه گذاری در این کشور، آنچه که ما در ترکیه در شرایط فعلی شاهد هستیم، بدترین زمانی است که یک بازار نوظهور در طول بیش از ۲۰ سال گذشته تجربه کرده است.

 موسسه اعتبارسنجی فیچ نیز معتقد است که تصمیم اردوغان در تغییر رئیس بانک مرکزی در حقیقت اجرای یک سیاست پولی نه چندان قوی را در ترکیه در ماههای پیش رو بیشتر خواهد کرد و افزایش نرخ تورم و ریسک سرمایه گذاری خارجی یعنی دو مقوله ای که همواره رئیس جمهور در تلاش برای دوری جستن از آن ها بود، رخ خواهد داد.

کد خبر: ۸۷٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha