۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
سیل خراسان رضوی را درنوردید؛ راه‌های روستایی و دام ها طعمه سیلاب شدند
بازار گزارش می دهد؛

سیل خراسان رضوی را درنوردید؛ راه‌های روستایی و دام ها طعمه سیلاب شدند

مشهد-بارش باران که از ابتدای هفته اغلب شهرستان‌های استان خراسان رضوی را فراگرفته موجب خسارت‌های بسیاری به‌ویژه در حوزه راه‌های ارتباطی و بخش کشاورزی شد.

بازار-گروه استان‌ها: طبق پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارش باران که از روز شنبه در استان آغازشده تا پایان هفته جاری به‌صورت پراکنده به‌ویژه در نواحی غربی و مرکزی استان همراه با رعدوبرق، افزایش سرعت وزش ‌باد، افزایش ابرناکی با احتمال آب‌گرفتگی و ایجاد رواناب و سیلاب ادامه دارد.

گفتنی است بارش باران شدید و جاری شدن روان آب‌ها موجب خسارات جزئی و کلی در بافت روستایی و شهری شد به‌گونه‌ای که طی بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته بسیاری از منازل مسکونی و هم‌چنین تجاری در شهرستان تربت‌حیدریه دچار آب‌گرفتگی شدند و بیشترین تماس را شهروندان این شهرستان با آتش‌نشانی برای کمک و رفع آب‌گرفتگی داشتند.

هم‌چنین سیل د شهرستان گناباد نیز خسارت‌های زیادی بر جای گذاشت و راه ارتباطی بسیاری از روستاها را سد کرد.

خسارت در گناباد
به گزارش خبرنگار بازار بر اساس اعلام اداره هواشناسی بیشترین میزان بارش استان خراسان رضوی طی روز سه‌شنبه در شهرستان گناباد به ثبت رسید و تنها در فاصله ساعت  ۱۴ تا ۱۷ بعدازظهر این روز ۲۳ تا ۳۱ میلی‌متر باران در نقاط مختلف این شهرستان بارید درحالی‌که در مدت ۲۲۵ روز قبل از آن تنها ۴۴ میلی‌متر باران در گناباد باریده است.

سیل خراسان رضوی را درنوردید؛ راه‌های روستایی و دام ها طعمه سیلاب شدند

به دنبال وقوع سیلاب یک نفر در این شهرستان گرفتار سیلاب و مفقود شد که بعد از چند ساعت با تلاش پرسنل هلال‌احمر پیدا شد.

گفتنی است بر اثر بارش شدید و تخریب تعدادی بندسار و وجود تعدادی واحدهای غیرمجاز در طول مسیل‌ها، سیلاب بخشی از مناطق شهری و روستایی این شهرستان را فراگرفت و به تبع آن خسارت‌هایی به بخشه‌ای کشاورزی، ابنیه فنی جاده‌ها وارد شد که مجموع خسارت‌ها در دست بررسی است.

بند سارهای تعدادی از روستاهای حومه شهر گناباد و به‌خصوص پل بهاباد گنجایش حجم زیاد سیلاب را نداشت و درنتیجه بخش عمده سیلاب مناطقی از نوغاب، قصبه شهر، زیباشهر و تعدادی از مناطق روستایی را فرا گرفت و موجب آب‌گرفتگی زیاد در معابر شهری شد.

خسارت به‌ بخش کشاورزی
در همین رابطه مدیر جهاد کشاورزی گناباد اعلام کرد: سیلاب روز سه‌شنبه خسارت‌های  زیادی به بخش کشاورزی و واحدهای دامداری وارد کرده است و موجب اتلاف تعدادی از دام‌های روستاییان شد و تنها ۳۲۰ رأس دام یکی از دامداران بخش کاخک تلف شد و سیلاب  آن‌ها را با خود برد.

نعمت غفوری افزود: سیلاب موجب خسارت به تعدادی از قنوات گناباد نظیر قنات‌های روستاهای دلویی، سموئی، بهاباد، بندسارها و خاک‌ریزهای طرح‌های آبخوان‌داری شهرستان گناباد شد و برآورد خسارت‌ها در دست بررسی است.

امدادرسانی به سیل‌زدگان
در همین حال معاون امداد و نجات هلال‌احمر خراسان رضوی گفت: نیروهای هلال‌احمر در پی بارش باران و جاری شدن سیل در هفت شهرستان این استان به ۱۴۵ فرد گرفتار در سیل و آب‌گرفتگی امداد رساندند.

غلامرضا صیادی گفت:در امدادرسانی روز گذشته ۱۰ تیم عملیاتی به همراه ۴۳ امدادگر و نجات گران جمعیت هلال‌احمر با ۱۲ خودروی عملیاتی و اقلام و تجهیزات سیلاب توانستند به ۳۸ خانوار به تعداد ۱۴۵ نفر امدادرسانی کنند.

وی افزود: نیروهای عملیاتی علاوه بر انتقال سه مصدوم به درمانگاه‌ها و همچنین ضمن تخلیه آب از منازل سیل‌زده‌، اقلامی همچون پتو، موکت، نایلون، والور، چای، نان خشک و کنسرو را میان سیل‌زدگان توزیع کردند.

جمع آوری آمار خسارات
در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف تلفات جانی نداشته است، گفت: بر اساس گزارش‌های اولیه بروز خسارت در بخش کشاورزی و برخی منازل روستایی به‌صورت محدود اعلام‌شده است.

سیل خراسان رضوی را درنوردید؛ راه‌های روستایی و دام ها طعمه سیلاب شدند

محسن نجات افزود: اگرچه گزارش‌های اولیه حاکی از بروز خسارت به بخش کشاورزی و برخی منازل روستایی به‌صورت محدود است اما آمار رسمی از خسارات احتمالی پس از دریافت گزارش فرمانداران جمع‌بندی می‌شود.

وی اظهار کرد: بر اساس اعلام هواشناسی بیشترین میزان بارش در گناباد، مشهد، بجستان، کاشمر و بردسکن گزارش‌شده است.

بارش‌ها ادامه دارد
در همین حال رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: امروز هم بارش باران همراه با رعدوبرق، وزش باد و احتمال آب‌گرفتگی و رواناب در خراسان رضوی ادامه دارد.

یحیی قائنی پور افزود: طی شبانه‌روز گذشته، از بیشتر شهرستان‌های خراسان رضوی بارش‌ باران گزارش‌شده به‌طوری‌که بیشترین میزان بارندگی در گناباد، بجستان و جغتای به ترتیب با ۲۴، ۱۴ و ۹ میلی‌متر رخ‌داده است.

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی بابیان اینکه میزان باران ثبت‌شده در مشهد طی این مدت ۳ میلی‌متر بوده است، افزود: بیشترین وزش باد طی این مدت در شهرستان سبزوار با سرعت ۳۶ کیلومتر در ساعت گزارش‌شده است.

وی گفت: از عصر روز جمعه ۱۷ اردیبهشت سیستم بارشی جدیدی از مناطق شمال غرب استان خراسان رضوی فعال می‌شود.

قائنی پور بابیان اینکه دمای هوا تا روز جمعه هفته جاری روند افزایشی خواهد داشت، اظهار کرد: بیشینه دمای هوای امروز مشهد ۲۱ درجه سلسیوس پیش‌بینی‌شده است که به‌تدریج افزایش‌یافته است و در پایان هفته به ۲۷ درجه خواهد رسید.

وی اضافه کرد: امروز هم بارش باران همراه با رعدوبرق، وزش باد و احتمال آب‌گرفتگی و رواناب در خراسان رضوی ادامه دارد و از فردا تا روز جمعه از شدت آن کاسته ‌می‌شود.

کد خبر: ۸۶٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha