۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
تحریم ها رفتار چین را هم تغییر می دهد| مشتریان نفت ایران منتظر تعیین تکلیف برجام
کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

تحریم ها رفتار چین را هم تغییر می دهد| مشتریان نفت ایران منتظر تعیین تکلیف برجام

قربان، کارشناس انرژی با بیان اینکه تحریم ها رفتار هر کشوری را تغییر می دهد، گفت: در دوره قبلی، بعد از اعمال تحریم های دوباره، چین هم مثل سایر کشورها ایران را ترک و حاضر به سرمایه گذاری نشد.

بازار؛ گروه انرژی : مذاکرات مقام‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای ۱+۴ وارد مراحل حساسی شده است. خبرهای رسیده از گفتگوهای اخیر وین حکایت از آن دارد که دامنه گفت‌وگوها به جزئی‌ترین مباحث فنی کشیده شده و قرار است گره نهایی آن در پایتخت‌ها از هم گشوده شود. هرچند که امیدواری ها نسبت به احیای برجام بسیار بالا گرفته اما سوال اینجاست که اگر توافقی ایجاد نشود، آیا فروش نفت ایران دوباره به کما می رود.؟

آنگونه که «نرسی قربان» کارشناس انرژی به بازار می گوید: بسیاری از مشتریان نفت ایران منتظر تعیین تکلیف برجام برای شروع دوباره خرید از ما هستند. او همچنین با اشاره به تجربه های دور قبلی برجام می گوید: تحریم ها می تواند رفتار هر کشوری را تغییر دهد. ضمن اینکه در بار قبلی دیدم که چین هم بعد از تحریم های دوباره ترامپ علیه ایران، همانند توتال از ایران رفت و حاضر به سرمایه گذاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی نشد.

او همچنین با اشاره به رشد تقاضای نفت و افزایش قیمت طلای سیاه، می گوید که اگر اوپک دست به افزایش تدریجی تولید نمی زد، خیلی راحت به نفت ۸۰ دلاری می رسید.

 متن کامل گفتگوی بازار با «نرسی قربان» کارشناس انرژی را در ادامه می خوانید :

نگاهی به تجربه قبلی نشان می دهد که بعد تحریم های دونالد ترامپ علیه ایران،  چین هم همانند  توتال و دیگر سرمایه گذاران خارجی از ایران رفت  و حاضر به  سرمایه گذاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی نشد. پس ادامه تحریم ها رفتار هر کشوری را می تواند تغییر دهد  

* مذاکرات در وین وارد مرحله حساسی شده است. آمریکا اعلام آمادگی کرده کلیه تحریم‌های مرتبط به برجام از جمله تحریم‌های بانک مرکزی و تحریم فروش نفت را بردارد. در صورت لغو تحریم ها آیا بازار کشش جذب نفت ایران را دارد؟
گزارش  اخیر بانک جهانی از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ و بهبود تقاضای نفت در امسال خبر می دهد. البته اگر کرونا تشدید شود و روند واکسیناسیون به کُندی پیش برود، بدون شک وضعیت بازارها هم بهم می ریزد. اما در صورت محقق شدن پیش بینی ها، امکان جذب نفت ایران به کمک اوپک، روسیه و عربستان وجود دارد. پیش از تحریم ها صادرات نفت ما در حدود دو میلیون بشکه بود. آنگونه که آمارهای اعلامی نشان می دهد هم اکنون چیزی حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می کنیم و قرار است به این ظرفیت یک میلیون بشکه دیگر هم اضافه شود.  

* هرچند که اخبار امیدوار کننده ای درباره رشد اقتصاد جهانی منتشر شده اما از آن طرف میزان تقاضا در هند که سومین بزرگ بازار مصرف دنیاست، به شدت کاهشی است. ضمن اینکه اخبار تشدید بیماری در کشورهایی همچون برزیل هم نگران کننده بوده و ممکن است عرضه از تقاضا سبقت بگیرد.
طی ۱.۵ سال گذشته که دنیا به نوعی با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کرده، سرمایه گذاری جدیدی در صنعت نفت و گاز صورت نگرفته است. به همین دلیل پیش بینی می شود که چیزی حدود ۴ الی ۵ میلیون بشکه از قدرت تولید جهان کم شده است. به همین دلیل عرضه زیادی در بازار نخواهیم داشت. از طرفی تولید شیل آمریکا به دلیل قیمت های پایین و همچنین سیاست های بایدن تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. به همین علت به نظر می رسد میزان تقاضا همچنان بیش از عرضه باشد.

در ۱.۵ سال گذشته سرمایه گذاری جدیدی در صنعت نفت و گاز صورت نگرفته  و چیزی حدود ۴ الی ۵ میلیون بشکه از قدرت تولید جهان کم شده است. از طرفی تولید شیل آمریکا به دلیل قیمت های پایین و همچنین سیاست های بایدن تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است

هرچند که آمریکا آمادگی خود برای لغو ۹۵ درصد تحریم ها را اعلام کرده اما ایران خواستار رفع کامل تحریم‌هاست و معتقد است امریکا باید کلیه تحریم‌های مرتبط به برجام و بعد از برجام را بردارد. برخی معتقدند که ممکن است دست یابی دوباره به توافق کمی زمان بر باشد. حالا اگر این مذاکرات به طول بینجامد آیا روند روبه رشد صادرات نفت همچنان ادامه خواهد داشت؟
ما با دو موضوع مختلف در روند مذاکرات مواجه هستیم. مساله اول فروش نفت بوده و مساله دوم دریافت پول حاصل از فروش نفت است. این روزها بیشتر راجع به مساله نخست صحبت می شود. اما نباید فراموش کرد که برای دریافت پول نفت ابتدا باید تحریم ها بانکی برداشته شده و ایران از لیست سیاه اقدام ملی علیه تروریست خارج شود.

اما اگر برجام حاصل نشود، آیا این امکان وجود دارد که کشورهای دیگر هم همانند چین رفتار کرده و خرید نفت از ایران را شروع کنند؟
بیشتر کشورها منتظر حل مساله تحریم بوده و تا زمانی که تکلیف برجام مشخص نشود، خرید نفت از ایران را شروع نخواهند کرد. نباید فکر کنیم که همه کشورها مانند چین با ایران رفتار می کنند. ضمن اینکه ادامه تحریم ها حتی می تواند رفتار چین را هم تغییر دهد. نگاهی به تجربه قبلی نشان می دهد که بعد تحریم های دونالد ترامپ علیه ایران،  چین هم همانند توتال و دیگر سرمایه گذاران خارجی از ایران رفت و حاضر به سرمایه گذاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی نشد. پس ادامه تحریم ها رفتار هر کشوری را می تواند تغییر دهد.  

با توجه به کمبودهای در طرف عرضه وجود دارد این امکان که قیمت نفت تا ۸۰ دلار رشد کند، وجود دارد. ضمن اینکه گزارش های اعلامی از افزایش تقاضا در بازار چین، آمریکا و حتی اروپا حکایت می کند

* گلدمن ساکس در تازه ترین پیش بینی خود از رشد قیمت نفت تا ۸۰ دلار در نیمه دوم امسال خبر داده است. با توجه به اینکه امروز قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، در آستانه ۷۰ دلار قرار گرفته، این احتمال چقدر جدی است؟
با توجه به کمبودهایی که در طرف عرضه وجود دارد این امکان که قیمت نفت تا ۸۰ دلار رشد کند، وجود دارد. ضمن اینکه گزارش های اعلامی از افزایش تقاضا در بازار چین، آمریکا و حتی اروپا حکایت می کند. شاید اگر اوپک تصمیم به افزایش تدریجی تولید نمی گرفت، خیلی زود می توانستیم به این قیمت ها برسیم. اما  ترس از این رشد قیمت موجب شد که اوپک ها را وادار کرد که کاهش تولید را متوقف کند.  

* یعنی به نظر شما اوپک تصمیم درستی را برای مدیریت بازار گرفته است؟
برای بسیاری از کشورهایی که دسترسی به نفت ارزان دارند، قیمت بین ۵۰ تا ۶۰ دلار مناسب است. ضمن اینکه کشورهایی همچون عربستان می داند که در صورت رشد بیشتر قیمت نفت، همه منابعی که اقتصادی نیست دوباره اقصادی خواهد شد. تولید شیل بیشتر شده و میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت هم بیشتر می شود.

کد خبر: ۸۶٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها