۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
اولویت و ضرورت‌های ایجاد رغبت بین سرمایه‌گذاران
یادداشت وارده؛

اولویت و ضرورت‌های ایجاد رغبت بین سرمایه‌گذاران

سمنان- «شرایط سرمایه‌گذاران این روزها عوض‌شده و تا زمانی که زمین رایگان، وام ارزان و بوروکراسی کم‌حجم در اختیارشان ‏نباشد سرمایه نمی‌آورند» این بخشی از یادداشت همتیان کارشناس سرمایه برای بازار است‎.‎

حسن همتیان، بازار: دو موضوع مهم در زمینه سرمایه گذاری وجود دارد نخست اینکه استان سمنان دیگر آن استان جذاب برای سرمایه گذاری نیست زیرا نتوانسته آنچنان که باید و شاید، شرایط را برای سرمایه گذاری مهیا کند و دوم وضعیت اقتصادی جامعه سبب شده که دیگر سرمایه گذاران هم آن سرمایه گذاران قدیم نباشند و توقعات و انتظارات آنها و حتی روش‌های کاری شأن تغییر کرده است.

این دو چالش اصلی پیش پای سرمایه گذاری در سطح استان سمنان و البته دیگر ۳۰ استان کشور محسوب می‌شود. امروز باید قبول کرد که شرایط اقتصادی کنونی و شرایط عجیب و غرب تلاطم‌های ارزی، بازارهای سرمایه، ملک و خانه و.. باعث شده تا سرمایه گذاران رفتارهای سابق را نداشته باشند و این کار را برای جذبشان سخت کرده است.

سابقاً سرمایه گذاران یک سال صبر می‌کردند و سال سوم همپای سرمایه گذاری که کرده‌اند را دشت و در سال پنجم سرمایه شأن را دوبرابر می‌دیدند اما امروز سرمایه گذاران با این تلاطم‌های ارزی و اقتصادی معتقد هستند که ظرف یکسال و نیم باید سرمایه شأن دو برابر شود وگرنه دست به سرمایه گذاری نزده و به سراغ بیت کوین، خانه و انبوه سازی و … می‌رود که ریسک کمتری از تولید داشته باشد.

روش‌های سرمایه گذاران فرق کرده است
در این منظر اما هنوز هم هستند سرمایه گذاران هیجانی و یا آنانی که عرق به منطقه زندگی شأن دارند و حاضر هستند که حتی سه سال هم صبر کنند تا به سود دهی برسند اما همان‌ها هم امروز بیش از سه سال صبر نمی‌کنند تا سرمایه شأن دوبرابر شود که البته خود، سه برابر سرمایه گذاران عادی است.

سرمایه گذاران این روزها از یک موضوع دیگر هم نگران هستند و آن هم عدم تعهدهای دولتی و ارگان‌ها و همچنین بوروکراسی که آنها را خسته کرده است. از یک سو باید گفت حق هم دارند زیرا بعضاً آنقدر اذیت شده‌اند که دیگر توان بیشتر ندارند. چه بسیار سرمایه گذارانی که در استان سرگردان هستند تا فقط بدانند آیا آب و برق و … به کارخانه شان داده می‌شود یا خیر؛ که مورد آن در شاهرود دیده می‌شود که سه سال است ذوب آهن هنوز نمی‌داند که یک وام به آن تعلق می‌گیرد یا خیر؛

سرمایه گذاران این روزها از یک موضوع دیگر هم نگران هستند و آن هم عدم تعهدهای دولتی و ارگان‌ها و همچنین بوروکراسی که آنها را خسته کرده است

سرمایه گذاران قطعاً با هم مرتبط و با هم مشورت می‌کنند در نتیجه در ارتباط با هم هستند و کافی است یکی شأن درباره شرایط نامناسب بوروکراسی اداری استان سمنان حرفی بزند تا دیگران هم بدگمانی را در زمینه بوروکراسی اداری استان سمنان دریابند و دیگر رغبت ایجاد کردن بین بقیه سرمایه گذاران هم دشوار باشد.

اصول سرمایه گذاری جدید
اصول سرمایه گذاری امروز تفاوت کرده و به نظر می‌رسد باید مشوق‌ها را بیش از سال‌های قبل ارائه کرد برای مثال زمین رایگان برای ایجاد کارخانه و یا کارگاه‌های تولیدی یکی از اقداماتی است که می‌توان برای ایجاد رغبت از آن استفاده کرد قرارگیری استان سمنان بین راه تهران- مشهد و نزدیکی به پایتخت بهترین ظرفیت برای سرازیر کردن سرمایه مازاد تهرانی‌ها و مشهدی‌ها و حتی مازندرانی‌ها به استان سمنان است اما تا رغبتی در کار نباشد نمی‌توان این امر را صورت داد.

فرض کنید قرار باشد زمین رایگانی به یک فرد داده شود آن موقع امکان اینکه حتی طول مسافت را هم بی عیب دیده و به استان سمنان برای سرمایه گذاری باید، بیشتر است از سوی دیگر می‌توان با اعطای وام‌های ارزان قیمت رغبت بیشتری بین سرمایه گذاران ایجاد کرد و در نهایت کسب استعلام‌های مختلف بدون معطلی از دیگر موضوعاتی است که بسیار به چشم سرمایه گذاران می‌آید.

اصول سرمایه گذاری امروز تفاوت کرده و به نظر می‌رسد باید مشوق‌ها را بیش از سال‌های قبل ارائه کرد

گفته می‌شود که استان سمنان با مشکلات عدیده کم آبی روبرو است در نتیجه یکی از دیگر از مسائلی که باید به آن در زمینه سرمایه گذاری دقت نظر داشت، بحث تأمین آب است؛ امروز اصلاً شایسته مردم استان سمنان نیست که برای مثال در شهرک صنعتی شاهرود شیر آبی قرار داده شده که باید کارخانه داران با سطل از آن آب شرب خود را به کارخانه شأن منتقل کنند لذا تا زمانی که مشکلات آب در صنعت استان وجود دارد نمی‌توانیم مسائل مرتبط با سرمایه گذاری را حل شده ببینیم.

برند سازی و مزیت شناسی
دست آخر باید گفت مشکل دیگر استان عدم برند سازی و مزیت شناسی اقتصادی است که باعث شده نتوانیم در قالب هیئت‌های رایزن اقتصادی، بسته‌های سرمایه گذاری را در قیمت‌ها و ابعاد مختلف با در نظر گرفتن مزیت‌های خود شاهد باشیم و در نتیجه وقتی برند سازی صورت نگرفته یعنی مزیت اقتصادی و تولیدی هر منطقه از استان هنوز مشخص نیست پس سرمایه گذاری در آن در واقع دشوار و بدون مزیت شناسی و پشتوانه صورت خواهد گرفت.

مشکل دیگر استان عدم برند سازی و مزیت شناسی اقتصادی است که باعث شده نتوانیم در قالب هیئت‌های رایزن اقتصادی، بسته‌های سرمایه گذاری را در قیمت‌ها و ابعاد مختلف با در نظر گرفتن مزیت‌های خود شاهد باشیم

این موضوع، در واقع امری بسیار دشوار خواهد بود و در آن نمی‌توان انتظار رغبت سرمایه گذاران حرفه ای را داشت زیرا عمدتاً استان‌های دیگر نیمه صنعتی و صنعتی با برند سازی در بخش‌های مختلف سعی در ترغیب سرمایه گذاران دارند. جالب اینکه علی رغم فاصله کمتر سمنان به تهران بارها شاهد هستیم که سرمایه گذاران تهرانی حتی در تبریز و اصفهان سرمایه گذاری می‌کنند اما به استان سمنان می‌آیند که یکی از دلایل مهم آن، بوروکراسی، کم آبی، عدم مزیت شناسی و … است.

کد خبر: ۸۶٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha