۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
آنچه که باید در مورد سیستم ECO بدانید
نگاهی به برنامه کاهش مصرف سوخت

آنچه که باید در مورد سیستم ECO بدانید

در خودروهای جدید سیستمی با نام ECO (اکو)جهت کاهش میزان مصرف سوخت و ایجاد حالت بهینه طراحی شده که به پاس شدن استانداردها و کاهش آلایندگی از سوی خوردوسازان کمک شایانی می‌کند.

بازار؛ گروه خودرو: کاهش مصرف سوخت و به تبع آن پایین آوردن گازهای آلاینده یکی از برنامه‌های مهم خودروسازان در جهان بوده که برای نیل به این هدف سیستم‌های مختلفی را طراحی و تعبیه کردند. یکی از این سیستم‌ها که در سال‌های اخیر میان برخی از خودروهای مونتاژ داخل نیز دیده می‌شود، سیستم اکو است. در این مطلب به بررسی عملکرد سیستم اکو خواهیم پرداخت.


موضوع گازهای آلاینده تولید شده از موتورهای احتراق داخلی خودروها و مصرف سوخت بالای آن‌ها سبب شد تا مهندسان خودرو سیستم جدیدی را برای کاهش مصرف سوخت و گازهای آلاینده از موتور ابداع کنند. این سیستم جدید که در خودروهای امروزه با نام ECO (اکو) شناخته می‌شود، میزان مصرف سوخت را کاهش داده و در حالت بهینه آن را نگه می‌دارد.
اما این سیستم چگونه کار می‌کند؟ بدنیست بدانید در خودروهای دهه 70 و 80 میلادی همان طور که از ظاهر خودروها مشخص بود، دارای کاپوت کشیده بودند و زیر این کاپوت کشیده پیشرانه قدرتمندی قرار داشت که صرفا میزان مصرف سوخت آن‌ها از سطح استاندارد بالاتر بود و همواره مالک خودرو نگران مصرف سوخت خودرویش بود.
پس از سال 2000میلادی که قوانین سخت‌گیرانه‌تری بر استانداردهای خودروسازی اعمال شد و سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری فراگیر شد. این موضوع سبب توسعه و پیشرفت سیستم‌های جدیدتری در خودرو شد که به راندمان بالا و میزان مصرف سوخت کمک بسزایی کرد. از سال 2005 میلادی به بعد تقریبا در خودروهای اروپایی باتکنولوژی بالا سیستمی تحت عنوان اکو به سیستم‌ الکترونیکی خودرو اضافه شد، این سیستم در واقع به منظور کاهش سوخت مصرفی برای سیلندرها مورد استفاده قرار گرفت. از سال 2012 نسل جدید آن روی تمامی خودروهای روز این تکنولوژی نصب شد.

آنچه که باید در مورد سیستم ECO بدانید


عملکرد این سیستم این گونه است که در برنامه ECU بخشی برای آن تعریف شده که با فعال شدن حالت اکو از سوی راننده، میزان پاشش سوخت نسبت به حالت عادی 20 و در برخی از مدل‌ها 30 درصد کاهش یافته و این کاهش پاشش سوخت در سیلندر منجربه کاهش میزان مصرف سوخت می‌شود. اگر مالک خودروی باشید که دارای پیشرانه شش یا هشت سیلندر باشد، با حالت اکو در ترافیک‌ها میزان مصرف سوخت تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد.
ضمن اینکه سیستم جدیدی برای پیشرانه 12، 8 و 6 سیلندر طراحی شده که در این سیستم نیمی از سیلندرهای موتور را غیرفعال کرده و مانند یک خودرو سه یا چهار سیلندر عمل می‌کند تا میزان سوخت مصرفی کمتر ‌شود.  جالب است بدانید حالت اکو مصرف سوخت را کاهش داده اما این به معنای کاهش راندمان و قدرت موتور نیست، چراکه شرکت‌های مطرحی چون مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و و هیوندای اعلام کرده‌اند که در حالت اکو مناسب‌ترین راندمان برای موتور ایجاد می‌شود و با وجود بهینه‌سازی مصرف سوخت راندمان پیشرانه در بهترین حالت قرار دارد.

کد خبر: ۸۶٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha