۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تاثیر برداشته شدن تحریم بر گروه پالایشی بورس؛ دلار ۱۸ هزار تومانی هم ریسکی وارد نمی‌کند
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

تاثیر برداشته شدن تحریم بر گروه پالایشی بورس؛ دلار ۱۸ هزار تومانی هم ریسکی وارد نمی‌کند

بهمنش کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در قیمت گذاری محصولات پالایشی دو مقوله نرخ ارز و قیمت جهانی تاثیر دارند که با رفع تحریم‌ها بسته به میزان تولید تاثیرات خود را نشان می‌دهد.

بازار؛ گروه بورس: پایگاه "ان اچ کی" ژاپن در گزارشی از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو برجام مدعی شده که تفاهم‌های درباره لغو تحریم ها از جمله لغو ممنوعیت صادرات نفت خام ایران حاصل شده است.

پیشتر هم عراقچی معاون وزیر امور خارجه در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود، "تفاهم‌هایی حاصل شده است و تحریم ها تقریبا در همه زمینه ها برداشته خواهد شد." پیشتر رسانه‌ها از روند مثبت مذاکرات خبر دادند گفته می‌شود که در برخی از موارد هر دو طرف به نتایجی دست پیدا کردند.

در صورت رفع تحریم‌ها و کاهش نرخ دلار تا زیر ۲۰ هزار تومان، فروش محصولات پالایشی بسته به این دارد که ما چه  ظرفیتی بفروشیم،  حتی با دلار ۱۸ هزار تومان هم ریسکی بر این بازار وجود نخواهد داشت

در سال‌های اخیر تحریم‌های نفتی سبب کاهش میزان صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی شده بود، به همین دلیل تخفیفاتی برای صادرات نفت ایران و فرآورده‌های نفتی اعمال می‌شد که در این باره وال‌استریت ژورنال گفته است که ایران برای هر بشکه نفت خام یک دلار تخفیف می‌دهد و همچنین محصولات فرآورده نفتی را با قیمتی پایین‌تر می‌فروشنداین رسانه به نقل از علی امیرلیراوی، معامله‌گر کالایی آورده که ایران تخفیف ۷۰ دلاری برای هر تن پروپان ارائه می‌دهد که ۱۶ درصد ارزان‌تر از پروپان عربستان سعودی است.

تاثیرگذاری تحریم‌های نفتی بر تراز مالی  شرکت‌های پالایشی و شرکت‌های وابسته به نفت در بازار سرمایه، تاثیرگذار بوده اما برخی از صاحب نظران بورس می‌گویند که افزایش قیمت دلار و همچنین دور زدن تحریم‌ها به وسیله این شرکت‌ها، تاثیرات نفتی را در صورت مالی این شرکت‌ها کاهش داده است.

بررسی صورت مالی بیشتر شرکت‌های پالایشی هم نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی این شرکت‌ها در سال ۹۹ با توجه به افزایش تحریم‌ها در دوران ترامپ، رشد قابل توجهی داشتند که بخشی از آن را درآمدهای ارزی تشکیل می‌دهد. اینکه برداشته شدن تحریم‌ها چه میزان بر درآمد این شرکت‌ها تاثیر دارد؟ نیاز به بررسی دو مقوله مقدار فروش و قیمت فروش این محصولات بستگی دارد.

برداشته شدن تحریم‌ها از یک سو سبب بالاتر رفتن میزان فروش و از طرف دیگر کاهش نرخ ارز در داخل می‌شود که در کنار یکدیگر شاید عامل خنثی کننده‌ای داشته باشد، که بهمنش در گفتگو با بازار به این مقوله اشاره داشت.

امین بهمنش کارشناس بازار سرمایه ریزش دلار تا ۱۸ هزار تومان در پی رفع تحریم‌ها را ریسک کمی برای شرکت‌های وابسته به نفت می‌داند و می‌گوید: تاثیر رفع تحریم‌ها بر پالایشی‌ها بسته به میزان ظرفیتی دارد که این شرکت‌ها با آن تولید می‌کنند.

او  گفت: زمانی که قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش پیدا می‌کند برای شرکت‌های پالایشی سودده است و دلیل آن هم تاثیر قیمت نفت بر کرک اسپرد( تفاوت قیمت یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام) است، به بیان دیگر هر چقدر تفاوت قیمت فرآورده‌های نفتی و هر بشکه نفت افزایش پیدا کند به سود این شرکت‌ها می‌باشد، بنابراین با افزایش قیمت نفت کرک اسپر هم شاید افزایش پیدا کند،  از طرفی دیگر چون شرکت‌های پالایشی از شرکت پالایش و پخش تخفیف می‌گیرند در بهای تمام شده آن هم تاثیرگذار است.

به گفته بهمنش در حال حاضر تخفیفاتی از سوی شرکت‌های پتروشیمی، فلزاتی، پالایشی و غیره در جهت صادرات وجود دارد.

 هفته گذشته نیز با خبر برداشته شدن تحریم‌های نفتی و همچنین افزایش قیمت نفت، تراکنش معاملات در شرکت‌های پالایشی در تابلوی بورس رشد قابل توجهی داشت و با حمایت حقوقی‌ها صف‌های فروش آن‌ها کاهش پیدا کردند.

تاثیر رفع تحریم‌ها بر شرکت‌های پالایشی
بهمنش تاثیر افزایش قیمت دلار بر روی نفت این گونه توضیح داد: اگر دلار بالا برود، برای کامودیتی خوب است، حتی اگر هزینه‌ها آن‌ها بر مبنای دلاری باشد، آن حاشیه سودی که بین درآمد و بهای تمام شده می‌تواند تاثیر مثبتی روی سود آن‌ها بگذار در نتیجه افزایش دلار به نفع این شرکت‌ها است.

این کارشناس این سوال را که چقدر تحریم بر عملکرد شرکت‌های پالایشی تاثیر می‌گذارد؟ این گونه پاسخ داد: تحریم از یک طرف تناژ فروش شرکت‌ها را ممکن است کاهش دهد اما اینکه چقدر اثر داشته باشد به آن شرکت بستگی دارد که چقدر بتواند تحریم‌ها را دور بزند. معمولا این اتفاق می‌افتد که بسیاری از شرکت‌ها با ظرفیت کامل خود کار نکنند، آن چیزی که گفته شد تاثیر تحریم بر مقدار فروش است.

او در مورد تاثیر تحریم بر نرخ فروش می‌گوید: بسیاری از این شرکت‌ها صادراتی هستند و حتی مبنای قیمت‌های هم که در داخل می‌خورد، قیمت‌های جهانی است، بنابراین قیمت گذاری بسته به نرخ دلار و قیمت جهانی دارد، که می‌توان گفت نرخ دلار با تحریم همیشه بالا رفته است، ولی با توجه به افزایش قیمت جهانی، بسیاری از شرکت‌ها در جهت صادرات مجبور هستند تخفیف بدهند و حتی در فروش نفت هم این تخفیفات وجود دارد؛ در نتیجه نرخ فروش محصولات به دلار و قیمت جهانی بستگی دارد، که در قیمت جهانی فروش محصولات به خاطر تحریم‌ها ممکن است با تخفیفاتی به فروش برسد اما افزایش نرخ دلار می‌تواند آن را جبران کند، درنهایت نرخ  محصولات می‌تواند حتی با ثبات قیمت جهانی بالا برود.

با توجه به خبرهای منتشر شده از مذاکرات صورت گرفته بین تیم ایرانی و اعضای برجام، به نظر می‌رسد تحریم‌های نفتی، جزو اولین تحریم‌های است که برداشته می‌شود. به گفته مسئولین اقتصادی با رفع تحریم‌ها، پول‌های بلوکه شده ایران هم قرار است آزاد شود در نتیجه امکان کاهش نرخ دلار تا زیر ۲۰ هزار تومان وجود دارد.

بهمنش تاثیر رفع تحریم‌ها و در پی آن کاهش نرخ دلار بر روی صنایع پالایشی را این گونه توضیح داد: در صورت رفع تحریم‌ها و کاهش نرخ دلار تا زیر ۲۰ هزار تومان، بسته به این دارد که ما چه  ظرفیتی بفروشیم، من فکر نمی‌کنم حتی با دلار ۱۸ هزار تومان هم ریسکی بر این بازار داشته باشد، و اگر قرار باشد در سال جاری یک بازار بازده بیشتری داشته باشد به نظر من بورس است.

او می‌گوید: بین بازده بازار دلار، طلا و بورس، بازده بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها بیشتر است. در فرصت‌های سرمایه‌گذاری که ما داریم بورس کم ریسک‌تر است.

این کارشناس گفت: ارزش افزوده‌ در بورس ما، متغییر اسمی است و کمتر می‌بینیم که در تولید یک شرکت میزان فروش افزایش چشمگیری کند، آنچه رشد کرده بیشتر مبلغ محصول بوده که متاثر و نشات گرفته از بحث نرخ دلار می‌باشد بنابراین بازدهی بورس ما مثبت است.

کد خبر: ۸۶٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha