۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
زیان خریداران پالایش یکم از طریق اعطای سهام جبران می‌شود
سخنگوی دولت:

زیان خریداران پالایش یکم از طریق اعطای سهام جبران می‌شود

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: ستاد اقتصادی دولت تمامی پیشنهادها و نظرات در خصوص بورس را به صورت مداوم مورد بررسی قرار داده و همچنان موضوع حمایت از بازار سرمایه را در جلسات خود دنبال و پیگیری خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی به دلیل ایام سوگواری به صورت مکتوب پاسخگوی سوالات تعدادی از رسانه‌های کشور بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص جلسه روز گذشته ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص بازار سرمایه گفت: مساله بورس در یکسال اخیر از موضوعات مورد توجه دولت قرار داشته و بازار سرمایه به عنوان یک مسیر درست برای سرمایه گذاری مردم، حتی در سطح سرمایه های خرد و کمک به تولید در کشور و جلوگیری از تورم بوده است.

وی افزود: این بازار در دراز مدت رشد ۱۵۰ درصدی را نشان می دهد و به تعبیر یکی از سران محترم قوا در جلسه،   هیچ بازاری چنین رشدی را تجربه نکرده است.

ربیعی تصریح کرد: البته عده‌ای از هموطنان به قصد انتفاع در کوتاه مدت وارد این بازار شده و به علت نوسان دچار زیان شدند. یکی از نگرانی همکاران ما در ستاد اقتصادی دولت همواره این دسته از هموطنان به خصوص آنان که نمادهای دولتی را خریداری کرده‌اند،   بوده است.  

سخنگوی دولت با اشاره تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در خصوص بازار که هفته گذشته اتخاذ شده بود، گفت: هفته گذشته در ستاد اقتصادی دولت ۱۰ تصمیم مهم اتخاذ شد که تصمیم گیری در مورد بخشی از آنها از اختیار دولت خارج بوده و نیازمند اصلاح قوانین است. بنابراین به دو علت طولانی بودن فرایند قانونگذاری و نیز زماندار بودن برخی از قوانین، مصوبات و تصمیمات  ستاد اقتصادی دولت در خصوص بازار سرمایه در جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز مطرح که با نگاه حامیانه رئیس محترم قوه قضاییه و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، با اصلاحات جزئی به تصویب رسید.  

ربیعی افزود: بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.

وی گفت: همچنین با انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد. از دیگر مصوبات جلسه حمایت بانک‌ها و موسسات اعتباری از بازار سرمایه در چارچوب بود.

 سخنگوی دولت تصریح کرد: در این جلسه به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت‌هایی که از سهام  خود یا شرکت‌های زیر مجموعه‌شان حمایت کنند، مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال  و به سال بعد موکول شود. همچنین شرکت هایی که سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰  آنها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

وی افزود: در مصوبه ای دیگر به صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی از جمله بورس داده شد.

ربیعی گفت: در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده‌ و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام  جبران شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر این موضوع که مساله بورس همچنان از اولویت های ستاد اقتصادی دولت خواهد ماند، گفت: این تصمیمات در کنار مجموعه مصوبات ستاد اقتصادی دولت، مدیریت بورس را برای جلوگیری از نوسان و زیان سرمایه داران خرد امکان پذیر می‌کند.

وی افزود: ستاد اقتصادی دولت تمامی پیشنهادها و نظرات در خصوص بورس را به صورت مداوم مورد بررسی قرار داده و همچنان موضوع حمایت از بازار سرمایه را در جلسات خود دنبال و پیگیری خواهد کرد.

کد خبر: ۸۶٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha