۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
نقره راهش را از طلا جدا کرد؛ افت قیمت طلا و افزایش قیمت نقره
بازار گزارش می‌دهد؛

نقره راهش را از طلا جدا کرد؛ افت قیمت طلا و افزایش قیمت نقره

طلا همواره منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها بوده است و در سالهای بحرانی سرمایه گذاری در بازار طلا رشد می کند و قیمت آن افزایش می یابد. ولی خبرها از افت ۴ درصدی قیمت طلا در فصل اول امسال دارد.

مهدی محمدی؛ بازار: کاهش قیمت طلا در بازار جهانی به خصوص بعد از تزریق حجم زیادی واکسن در دنیا و پیش بینی خروج کشورهای دنیا از رکود ناشی از کرونا در ماه های اتی در رسانه های دنیا پیگیری می شود.

برخی در مورد احتمال کاهش قیمت طلا تا مرز ۱۵۰۰ دلار  تا انتهای امسال صحبت می کنند و برخی دیگر بر این باورند که ما باید سقوط طلا را در سال ۲۰۲۲ تجربه کنیم. به هر حال هر کدام از این پیش بینی ها درست باشد، یک پیام مشخص را برای بازار دارد و ان پیام این است که روزهای سخت اقتصاد و روزهای سخت کرونایی در حال پایان است و به تدریج روزهای بهتری در انتظار اقتصاد دنیا است.

افت قیمت طلا این نوید را می دهد که عوامل بی ثبات کننده اقتصادی کمتر شده اند و بحران های مالی  از بین رفته اند و می توان به رشد اقتصادی، رشد فرصتهای شغلی و رشد درآمد در دنیای آتی چشم دوخت.

اخیرا بانک جهانی گزارشی در مورد قیمت کالاهای اساسی در فصل اول امسال ارایه داده است و بر مبنای  این گزارش در فصل اول امسال هم قیمت طلا کاهش یافت.

افت چهار درصدی قیمت طلا در فصل اول امسال
به گزارش بانک جهانی در فصل اول سال جاری شاخص قیمت فلزات گران بها در دنیا ۲ درصد نسبت به فصل اخر سال قبل کاهش پیدا کرد که دلیل اصلی آن افت قیمت طلا در بازار جهانی بود.

آمار نشان می دهد در این بازه زمانی سه ماهه قیمت طلا در جهان ۴ درصد تنزل پیدا کرد و دلیل افت قیمت آن کاهش تقاضای سرمایه گذاری در بازار طلا است. در این فصل راندمان اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری در امریکا رشد کرد و امید به احیای اقتصاد این کشور و بازگشت به وضعیت قبل از همه گیری را بیشتر کرد. از طرف دیگر در فصل اول امسال قیمت نقره و پلاتین در دنیا رشد کرد و دلیل رشد قیمت این دو فلز ارزشمند رشد تقاضای صنعتی آنها  در کنار کاهش عرضه این فلزات به بازار بود.

طلا همواره نقش سرمایه گذاری در بازار داشته است و در مواقع بحرانی از طلا به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها استفاده شده است.این نقش در دوره های بحرانی اقتصادی بسیار پررنگ است و حال به نظر می رسد با از بین رفتن شرایط سخت اقتصادی در جهان، دیگر از طلا  منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها نخواهد بود و سرمایه ها وارد ایجاد اشتغال و فعالیتهای تولیدی خواهد شد.

نقره راهش را از طلا جدا کرد
انتظار می رود به دلیل مصرف زیاد پلاتین و نقره در صنعت، قیمت این دو فلز گران بها در سال جاری روند افزایشی داشته باشد در حالیکه قیمت طلا سیر نزولی خود را ادامه دهد. در فصل اول امسال قیمت نقره در دنیا ۸ درصد نسبت به فصل اخر سال قبل رشد کرد و بالاترین سطح طی ۸ سال اخیر رسید.

نرخ رشد قیمت نقره در فصل اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر با ۶۰ درصد بود. بخش زیادی از نقره دنیا از معادن موجود در کشورهای امریکای لاتین تامین می شود و اختلال در کار این معادن در نتیجه همه گیری کرونا باعث شد تا عرضه نقره تنزل یابد.

پیش بینی می شود در سال جاری قیمت نقره در بازار جهانی ۲۲ درصد رشد کند ولی در سال ۲۰۲۲ افت ۷ درصدی قیمت نسبت به سال قبل از آن را شاهد خواهیم بود. در فصل اول امسال قیمت پلاتین هم با افزایش ۲۴ درصدی نسبت به فصل اخر سال قبل همراه بود.

اما در مورد قیمت این فلزات در سال ۲۰۲۲ هم پیش بینی های زیادی ارایه شده است. گزارشها نشان می دهد شاخص قیمت فلزات گران بها در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کند و دلیل ان کاهش تقاضای سرمایه گذاری در بازار طلا خواهد بود.

در سال ۲۰۲۲ افزایش ارزش دلار امریکا، واکسینه شدن سهم زیادی از ساکنان کشورهای صنعتی و شروع واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای فقیر دنیا  زمینه را برای کاهش قیمت طلا فراهم خواهد کرد و دیگر سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی های خود به این بازار هجوم نمی برند.

در سال ۲۰۲۲ قیمت طلا در بازار جهانی با افت ۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه خواهد بود و هر اونس طلا با قیمتی کمتر از ۱۵۰۰ دلار به فروش می رسد.

کد خبر: ۸۶٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha