۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۷
گره در فرش مازندران| چشم به راه بازارچه دائمی
بازار گزارش می‌دهد؛

گره در فرش مازندران| چشم به راه بازارچه دائمی

بابل- عاشقانه بر تار و پودها گره می زنند تا دردی را از زخمی بگشایند اما هنرشان همانند آفتاب لب بام در حال غروب است.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران ۴۶ هزار بافنده فرش دارد که فقط نیمی از آنان بیمه هستند و این عده با مشکلات فراوان این هنر چندصد ساله را به دوش کشیدند و آن را سینه به سینه به قرن ۱۴۰۰ رسانه اند.

گرانی مواد اولیه، نبود بازارچه فروش، نداشتن کارگاه نخ ریسی و بیمه نبودن بخشی از مشکلات فرشبافان مازندران است که با رنج خوگرفته اند و تارها را به پود گره می زنند.

دارهای قالی جمع شد
فاطمه کاوسی از جمله بانیان فرش دستباف مازندران و کلاردشت است که سال های سال برای این هنر قدیمی رنج کشیده است، به خبرنگار بازار می گوید: تاکنون انواع نقش های این هنر زیبا را احیا کرده ام تا جایی که فرش کلاردشت برای ثبت جهانی معرفی شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته هنرمندان زیادی در این رشته فعالیت می کردند و دارهای قالی در تمام خانه های اهالی برپا بود، ادامه داد: در حال حاضر قدیمی ها کمتر در این رشته فعالیت دارند و بیشتر دارهای قالی جمع شده است.

وی که اقدام به راه اندازی کارگاه فرشبافی در کلاردشت کرده و به آموزش هنرجویان می پردازد، نبود بازارچه فروش را دغدغه دیرینه هنرمندان عنوان می کند و می گوید: قبلا تولیدات را در کارگاه به صورت امانی به فروش می رساندم اما اکنون خواب فروش فرش بسیار زیاد است و نمی صرفد.

کاووسی با اظهار اینکه قبلا خریداران داخلی و خارجی زیادی برای خرید فرش به منطقه می آمدند، افزود: اکنون مجبوریم فرش دستباف را به تاجران دیگر استان ها بفروشیم و آن ها با نام خودشان صادر کنند و به فروش رسانند.

گره در فرش مازندران| چشم به راه بازارچه دائمی

حمایت های مسئولان ضعیف است
حال و روز فرشبافان در دیگر مناطق مازندران نیز همین گونه است، فرشبافان با هزار امید بر تار و پود گره می زنند اما حمایت ها برای سرپا ماندن هنر آبا و اجدادی شان ضعیف است. حوا هاشمی از اهالی روستای کرد محله بابل که سال ها در حوزه فرش دستباف فعالیت می کند و ۲۱ سال تار و پود را به هم گره می زند، می گوید: درحال حاضر از طرح هایی نظیر طرح کاشان، قو استفاده می کنیم.

وی که با ایجاد کارگاه فرشبافی اقدام به آموزش و اشتغال برای بیش از ۳۶۰ نفر کرده است در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: این هنر را از مادرم آموختم و آن را به دیگران یاد می اموزم.

وی با انتقاد از ضعف حمایت ها می گوید: فقط صنعت و معدن حمایت می کند و بسیاری از فرشبافان به دلیل حمایت نشدن و مشکلات فراوان دست از کار کشیده اند.

سه هزار مترمربع فرش در بابل تولید می شود
علی علیپور مدیرعامل فرش دستباف بابل نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در شهرستان بابل ۱۵ هزار فرشباف شناسایی شده دارد که هفت هزار نفر آن بیمه قالیبافی هستند، افزود: در سال سه هزار متر مربع انواع فرش دستباف و دو هزار فرش تابلویی بافته می شود و طبق اعلام اتحادیه فرش دستباف، بیشتر این تولیدات در تهران به فروش و مابقی به صورت خانگی در شهرستان به فروش می رود.

فرش مازندران در آرزوی بازارچه دائمی است و مقرر شد آرزوی دیرینه قالیبافان مازندران به واقعیت مبدل شود

فرش مازندران در آرزوی بازارچه دائمی است و مقرر شد آرزوی دیرینه قالیبافان مازندران به واقعیت مبدل شود، احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بزودی کارخانه رنگرزی فرش در استان ایجاد می شود.

وی افزود: برای فروش محصولات فرش دستباف هنرمندان نیز مقرر شد از طریق فضای مجازی و با راه اندازی سامانه ای از هنرمندان حمایت شود.

مازندران چشم به راه بازارچه دائمی فرش است
حسین زادگان تصریح کرد: همچنین بازارچه دائمی فرش استان با هدف حفظ و احیای این هنر صنعت راه اندازی می شود و با همکاری شهرداری و هتل ها مکان هایی را در بوستان ها و هتل ها برای عرضه هنرهای دستی و فروش درنظر گرفته شود.

فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش کشور که به بابل سفر کرده بود، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سال قبل در پی برگزاری جلسه کمیسیون فرش استان بنا برای عملیاتی شدن طرح ها اقدام شود، گفت: بخش خصوصی برای ایجاد نمایشگاه دائمی فرش دستباف در استان مازندران اقدام می کند.

وی با عنوان اینکه نمایشگاه فرش دستباف ویژه استان های شمالی خواهد بود که در بابل برگزار می شود، افزود: علاوه براین پرداخت تسهیلات به مجتمع های قالیبافی از سال قبل آغاز شد.

گره در فرش مازندران| چشم به راه بازارچه دائمی

وی ادامه داد: پنج مجتمع قالیبافی در بابل راه اندازی می شود و یک استارتاپ تامین و نیاز با مشارکت تعاونی شهری و روستایی نیز در منطقه فعال می شود.

رافع از پرداخت تسهیلات کمک هزینه خرید مواد اولیه برای قالیبافان دارای مشاغل خانگی در بابل خبر داد و گفت: بیش از ۱۵ هزار قالیباف در بابل فعالیت می کنند و این تسهیلات با مشارکت مسئولان استانی و شهرستانی نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام می شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران توسعه توتستان ها و نوغانداری را در بابل را از دیگر دیگر برنامه ها بیان کرد و گفت: همچنین برای تامین زنجیره مواد اولیه و حمایت از تولید، کارخانه نخ ریسی ابریشمی در شهرستان بابل تا پنج سال آینده راه اندازی می شود.

هنرمندان فرشباف مازندران چشم انتظار تحقق وعده ها برای خروج این هنر آبا و اجدادی از رکود هستند تا دوباره نوای یکی زرد به زیر، دو تا قرمز بالا لالایی دخترکان و مادران این دیار شود و تارهای زندگی را به پود گره زنند.

کد خبر: ۸۶٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha