۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
واکسیناسیون کرونا همچنان با تبعیض جهانی آشکار انجام می شود

واکسیناسیون کرونا همچنان با تبعیض جهانی آشکار انجام می شود

در حالی که اکثر کشورهای جهان پویش واکسیناسیون خود را آغاز کرده اند، واکسیناسیون همچنان امتیاز کشورهای «با درآمد بالا»است.

به گزارش بازار، روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی به موضوعاتی درباره برنامه واکسیناسیون سازمان بهداشت جهانی موسوم به کوواکس پرداخته است.

در گزارش لوموند آمده است: هدف کوواکس تضمین توزیع عادلانه واکسن در سرتاسر جهان است، در حالی که واکسیناسیون همچنان به عنوان امتیاز کشورهای ثروتمند باقی مانده است.

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط طرح «جهان ما در داده ها» از دانشگاه آکسفورد، کمتر از پنج ماه پس از شروع اولین پویش های واکسیناسیون دسته جمعی در دسامبر سال ۲۰۲۰، بیش از یک میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهان ترزیق شد.

در حالی که اکثر کشورهای جهان پویش واکسیناسیون خود را آغاز کرده اند، واکسیناسیون همچنان امتیاز کشورهای «با درآمد بالا»است که ۱۶درصد از بشریت را در خود جای داده است و ۴۷ درصد از دوزهای تزریق شده را به خود اختصاص داده اند. کشورهای «کم درآمد» در حال حاضر به ۰.۲ درصد دوزها اکتفا کردند.

 دوازده کشور از جمله هفت کشور در افریقا، سه کشور در اقیانوسیه، یک کشور در آسیا و یک کشور دیگر کارائیب هنوز واکسیناسیون انجام نداده اند.

 در اواسط ماه آوریل، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت که از هر چهار نفر یک نفر در برخی از کشورهای ثروتمند در برابر یک از پانصد نفر در برخی از کشورهای فقیر واکسینه می شود.

 طبق آخرین اطلاعات یونیسف، تا پایان آوریل ، نزدیک به ۴۹ میلیون دوز واکسن در ۱۲۰ کشور جهان توزیع شده است.

 در سال ۲۰۲۰، ۲ میلیارد دلار (۱.۶۵ میلیارد یورو) برای تأمین اعتبار طرح کوواکس جمع آوری شد و سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می کند که برای تکمیل آن ۵ میلیارد دلار دیگر نیز لازم باشد.

 اتحادیه اروپا با مبلغ ۸۵۰ میلیون یورو، فرانسه ۱۰۰ میلیون، اسپانیا ۵۰ میلیون و امریکا ۲ میلیارد دلار (۱.۶ میلیارد یورو) در این طرح مشارکت کردند.

چندین کشور ثروتمند نیز ترجیح داده اند منابع خود را به طورمستقیم تأمین کنند تا این که به کوواکس اعتماد کنند. بسیاری از رهبران در اتحادیه اروپا و امریکا تحت فشار افکار عمومی نیازهای خود را تأمین کرده اند، حتی اگر این به معنای مازاد باشد. کمبود دوزهای موجود  کشورهای فقیرتر را از دسترسی به واکسن محروم می کند.

کد خبر: ۸۶٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha