۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
آخرین جزییات از واگذاری سهام ۱۲ نیروگاه| امیدی به استقبال از ۳ هلدینگ نیست
مدیر عامل برق حرارتی در گفتگو با بازار تشریح کرد

آخرین جزییات از واگذاری سهام ۱۲ نیروگاه| امیدی به استقبال از ۳ هلدینگ نیست

طرزطلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی از واگذاری ۳ هلدینگ نیروگاهی شرق، غرب و مرکز در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: با توجه به رکود حاکم بر بورس بعید می دانم که از عرضه سهام این نیروگاه ها استقبال شود.

بازار، گروه انرژی: با وجود گذشت حدود یک سال از مطرح شدن مساله واگذاری ۴۹ درصد سهام ۱۲ نیروگاه در بورس، هنوز خبری از خصوصی سازی نیست.  آنگونه که مسئولان صنعت برق می گویند بروکراسی طولانی در اقتصاد ایران حالا دامن واگذاری ها در صنعت برق را گرفته  و در بهترین حالت تنها سهام ۳ هلدینگ در نیمه نخست امسال واگذار خواهد شد.  

محسن طرز طلب مدیر عامل شرکت برق حرارتی در گفتگو با بازار، طولانی شدن کارهای اداری مربوط به ثبت شرکت ها و پذیرش در بورس را دلیل  عدم واگذاری نیروگاه ها در سال گذشته اعلام کرد و گفت:  این نیروگاه ها اولین بار است که قرار است در بورس عرضه شوند باید صورت های مالی تلفیقی مورد تایید سازمان حسابرسی را داشته باشند و اساسنامه آنها در تهران مجددا به ثبت برسد. همه این کارها یک مقدار زمانبر شده است.

او گفت: بر اساس آخرین مذاکرات صورت گرفته با سازمان خصوصی سازی قرار است که تا تیر امسال امور ادارای مربوط به پایان رسیده و پذیرش برای عرضه در بورس را  برای ۳ نیروگاه نخست را دریافت کنیم.

به گفته طرز طلب، قرار بود که حداقل یکی از هلدینگ ها تا پایان سال در بورس عرض شود. این اتفاق رخ نداد، اما حالا کارهای مربوط به واگذاری ۳ هلدینگ غرب، شرق و مرکز  به صورت توامان در حال پیشروی است.

عرضه سهام نیروگاه ها در روزهای کم رمق بورس
او همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به قیمت گذاری دستوری در صنعت برق و حجم بالای دخالت دولت در آن، آیا استقبالی از واگذاری سهام این نیروگاه ها در بورس می شود، گفت: اگر شرایط بازار سرمایه به همین منوال پیش برود، من فکر نمی کنم استقبالی از عرضه سهام این نیروگاه ها صورت بگیرد. البته این عدم استقبال بیشتر ناشی از رکود حاکم بر بورس است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: برخلاف پنج ماه نخست پارسال، بازار سهام این روزها بازار پر رونقی نبوده و در بسیاری از روزها منفی  است.

صرفه جویی یک میلیارد مترمکعبی سوخت
طرزطلب همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای راه‌اندازی ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل‌ترکیبی جدید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، افزود: از چهار سال گذشته، سه هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل‌ترکیبی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شد که امسال تکمیل می‌شود و البته پیش‌بینی می‌شود سه هزار و ۵۰۰ مگاوات باقی‌مانده نیز فراهم شود که با ساخت کامل این ظرفیت چهار درصد به راندمان نیروگاه‌های کشور افزوده خواهد شد. 

او با بیان اینکه ساخت نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی تاکنون سبب صرفه‌جویی یک میلیارد مترمکعبی سوخت شده است، ادامه داد: سال گذشته از محل سوخت صرفه‌جویی شده ۲۰۰ میلیون یورو معادل ارزی از سرمایه گذاران نیروگاه‌ها به بخش خصوصی بازگشت داده شد.

کد خبر: ۸۶٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha