۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
سود فروش مصالح ساختمانی در جیب باربران است/ اثر روانی سیمان بر تورم
رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی یزد در گفتگو با بازار:

سود فروش مصالح ساختمانی در جیب باربران است/ اثر روانی سیمان بر تورم

یزد- بحری، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی یزد گفت: رانندگان حمل مصالح ساختمانی به عنوان دلالان جدید در حوزه سیمان ظهور کرده‌اند که باعث اختلاف قیمت سیمان از تولید تا توزیع شده‌اند.

علی اصغر بحری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه عمده اقلام مصالح ساختمانی در سال گذشته دچار تورم شده است، افزود: در سال گذشته کرایه‌های حمل و نقل به طور حیرت‌آوری گران شد؛ به طوری که باعث شد سیمان که هر تن ۲۰ هزار تومان بود، در اواخر سال به ازای هر تن ۸۰ هزار تومان معامله ‌شود.

وی در همین راستا افزود: روند افزایش قیمت در سال جدید هم ادامه پیدا کرد که به هیچ عنوان قانونمند نبود و در بارنامه ذکر نمی‌شد بلکه رانندگان در حال اجرای آن بودند.

کرایه بالای حمل‌ونقل عامل کمبود سیمان
رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی به بیان دلایل کمبود سیمان در استان اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل کمبود سیمان مشکل حمل است. حمل صورت نمی‌گیرد و در صورت حمل نیز کرایه های حمل و نقل بالا است.
بحری با بیان اینکه در حال حاضر کمبود سیمان در استان وجود ندارد و تنها استانی که نرخ مصوب را رعایت می‌کند یزد است، گفت: با همکاری کارخانجات تولید سیمان، صادرات سیمان متوقف شده است و سیمان‌های استان در داخل استفاده می‌شود این در حالی است که در استان‌های هم‌جوار نرخ سیمان دو برابر است.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان با بیان اینکه گرانی در زمینه سیمان در روزهای آینده حتمی است، گفت: خیلی از کارخانجات سیمان فروش و توزیع ندارند و عمده فروشی‌ها در حال ذخیره سیمان هستند که نشان از افزایش قیمت دارد.

بحری به دلایل گرانی سیمان اشاره کرد و گفت: افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگر، گران شدن مواد اولیه چون روان کاری روغن، افزایش کرایه حمل و نقل و در نهایت گران شدن برق از عمده دلایل گرانی سیمان است.

اثر روانی سیمان بر تورم  
وی دیگر عامل مهم گرانی سیمان را مقوله صادرات دانست که تنها برای کارخانجات سودآور است و در همین راستا بیان کرد: با توجه به بالا بودن قیمت دلار، صادرات سیمان به صرفه است؛ مثلاً کلینکر که از مواد اولیه سیمان است با قیمت  ۵۰۰ هزارتومان صادر می‌شود؛ این در حالی است که سیمان در کشور با مبالغ کمتری به فروش می‌رسد.

بحری عمده کشورهایی که صادرات سیمان به آنها صورت می‌گیرد را کشورهای عربی و آفریقایی نام برد و گفت: کارخانجات سیمان یزد صادرکننده نیستند ولی کارخانجات اصفهان و فارس صادرات انجام می‌دهند که با کمبود سیمان در آن شهرها، درخواست واردات سیمان از استان یزد در دستور کار قرار گرفت که با مدیریت مسئولین این اتفاق نیفتاد.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان، سیمان را یک محصول استراتژیک دانست که اثر روانی بر تورم دارد و اظهار کرد: سهم سیمان در ساختمان دو درصد و ناچیز است ولی چون از نظر روانی اثرات گسترده بر قیمت دیگر مصالح ساختمانی دارد بر همین اساس کنترل و نظارت بر قیمت آن به صورت گسترده انجام می‌شود.

بازار سیمان، جولانگاه واسطه‌گران
بحری با اشاره به حضور واسطه‌گران در بازار سیمان افزود: سیمان در استان یزد با نرخ مصوب فروخته می‌شود این در حالی است که واسطه گران در بازار آزاد سیمان را به قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند و به این طریق، سودی که تولیدکنندگان سیمان باید از آن بهره گیرند به جیب واسطه گران می‌رود.

وی با بیان اینکه برای مقابله با واسطه‌گران، انجمن سیمان درصدد است که قیمت سیمان را بالا ببرد، افزود: کارخانه‌دار و کارگر باید از افزایش قیمت سیمان بهره‌ مند شوند که در این باره، برای کمتر شدن نقش واسطه گران در بازار سیمان، قیمت افزایش یافته است ولی هنوز در مرحله تایید نهایی است و اجرایی نشده است.

بحری با بیان اینکه در سال جدید افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی در مصالح ساختمانی داشتیم گفت: مشکل اتحادیه مصالح ساختمانی اجرا نشدن قانون است و یکی از اهرم‌های نظارتی رسید مهردار است که توسط رانندگان اجرایی نمی‌شود.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در پایان با ابراز گلایه از باربری‌های شهرستان مهریز که قانون را دور می‌زنند، گفت: باربری‌های نزدیک به کارخانه مصالح ساختمانی عامل برهم زدن ثبات در این حوزه هستند که برای عدم دریافت رسید مهردار بهانه هایی چون نداشتن بایگانی را مطرح می‌کنند که این مساله روند بازار را دچار اختلال کرده است.

کد خبر: ۸۶٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha