۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
 چه خودرویی با ۳۲۰ میلیون تومان بخریم؟ | «هیوندای آوانته» یا «پژو پارس»
بازار بررسی می‌کند

چه خودرویی با ۳۲۰ میلیون تومان بخریم؟ | «هیوندای آوانته» یا «پژو پارس»

در بازه قیمتی ۳۲۰ میلیون تومان «هیوندای آوانته» به دلیل کیفیت بالای قطعات، ایمنی و پیشرانه پرقدرت، گزینه بهتری برای خرید نسبت به «پژو پارس» در بازار فعلی است.

بازار؛ گروه خودرو: خرید خودرو این روزها دغدغه اصلی مشتریان واقعی و مصرف کنندگان در بازار است. انتخاب خودرویی که بازار مناسب برای فروش، خدمات پس از فروش و کیفیت مطلوب داشته باشد، برای مصرف کننده گاهی سخت است. اغلب انتخاب‌ها به خودروهای سدان منوط می‌شوند، زیرا بهترین گزینه برای مصرف خانواده هستند. در بازار فعلی، بهترین خودروهای سدان اتوماتیک، هیوندای آوانته و پژو پارس بوده که مشتریان را ترغیب به خرید می‌کند.

در این گزارش سعی داریم به بررسی این دو خودرو در بازه قیمتی ۲۸۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان بپردازیم که کدام یک ارزش خرید دارد؟

 چه خودرویی با ۳۲۰ میلیون تومان بخریم؟ | «هیوندای آوانته» یا «پژو پارس»

ساده یا اسپرت
هیوندای آوانته به عنوان سدان خانوادگی کامپکت سگمنت C بیش از دو دهه است که در بازار کشور حضور دارد و این سدان کره‌ای تنها به مدت یک دهه یعنی تا سال ۱۳۹۰ روی خط تولید کرمان‌ موتور قرار داشت. آوانته همواره نماد یک سدان کم‌دردسر باکیفیت خانوادگی بوده است. آوانته یا همان نسل سوم النترا که از سال ۲۰۰۰ میلادی به بازار جهانی معرفی شد تا سال ۲۰۰۶ در خط تولید هیوندای حضور داشت و نهایتا تا سال ۲۰۱۴ در خط تولید هیوندای در چین قرار گرفت. آوانته از نظر طراحی باتوجه به سال ساخت آن از طراحی قدیمی برخوردار است که ظاهر آن مورد توجه آن دسته از افرادی که به یک خودرو خانوادگی کم دردسر و با ظاهری قابل قبول اهمیت می‌دهند، گزینه‌ای مناسبی است.

 چه خودرویی با ۳۲۰ میلیون تومان بخریم؟ | «هیوندای آوانته» یا «پژو پارس»

اما در مقابل رقیب فرانسوی-ایرانی تبار خود یعنی پژو پارس که بر مبنای برادر باتجربه خود یعنی ۴۰۵ شکل گرفته، از ظاهری اسپرت برخوردار است. در واقع پژو پارس را باید فیس‌لیفتی از ۴۰۵ دانست که تنها در ظاهر چراغ‌های جلو و عقب و کابین آن متفاوت بوده است. با وجود خط افقی صاف و خطوط تیز روی کاپوت و چراغ‌های افقی شفافی که در جلو طراحی شده، چهره‌ای اسپرت به این سدان خانوادگی فرانسوی-ایرانی تبار بخشیده است. اما در نهایت هر دو خودرو مورد بررسی ما ظاهری قدیمی دارند که نیاز مشتریانی که به دنبال گزینه‌ای به‌روزتر باشد را مرتفع نمی‌کند.

 چه خودرویی با ۳۲۰ میلیون تومان بخریم؟ | «هیوندای آوانته» یا «پژو پارس»

نگاهی طراحی داخلی
کابین هر دو سدان خانوادگی مدنظر در این مطلب، قدیمی و چندان به‌روز نیست. در زمان ورود به کابین هیوندای آوانته غربیلک فرمان نچندان جذاب و بزرگ نخستین پارامتر منفی است که به اصطلاح به ذوق می‌زند. اما کلیت طراحی آن ساده و برپایه مینیمالیست بوده، چراکه با نامتقارن سازی برخی پارامترها چون طراحی دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع، طراحی جذاب دارد که فرم کمانی شکل قسمت میانی داشبورد و متمایل شدن آن به سمت راننده به منظور ارگونومیک بودن بهتر قطعات برای راننده است.

نکته‌ای بسیار مهم در این راستا کیفیت بالایی ساخت قطعات داخل است که حتی پس از کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر نیز، قطعات از حالت استاندارد خود خارج نشده و مهم‌تر از آن عایق‌بندی بسیار عالی صدا و حرارتی است که هیچ ارتعاش یا گرمای بیش از حد از سمت موتور را مانند بسیاری از محصولات داخلی و چینی به داخل کابین راه نمی‌دهد. کابینی آرام و به دور از ارتعاشات را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. باتوجه به سال ساخت هیوندای آوانته، نباید توقع زیادی در راستای آپشن‌های رفاهی داشت، اما مهم‌ترین امکانات آوانته تعبیه دو ایربگ برای سرنشینان جلو، سیستم ترمز ABS(ضدقفل)، سیستم ترمز توزیع الکترونیکی میان چرخ‌ها EBD، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، تنظیم نور پشت آمپر، تنظیم برقی و شیشه‌های برقی جلو و عقب و مکانیزم بازشوند در صندوق عقب و باک از داخل هستند.

در مقابل پژو پارس اتوماتیک صفر کیلومتر، اگرچه سال ۹۳ بود که گروه صنعتی ایران‌خودرو کابین پژو پارس و ۴۰۵ را دستخوش تغییرات اساسی قرار داد و ادوات آن را نسبت به قبل از حالت بسیار قدیمی خارج کرد، اما کیفیت ساخت پایین‌تری نسبت به قبل دارد. چراکه نخستین نکته منفی کابین‌ پژو پارس‌های جدید استفاده از قطعات سفت و سخت است که منعطف بودن داشبوردهای قبلی را ندارد. اما استفاده از قطعات دکوراتیو طرح چوب دو رنگ بودن ادوات و فرمت نسبتا به روز در قسمت میانی داشبورد کمی حس ساده بودن را به سمت لوکس بودن متمایل می‌کند. پژو پارس اتوماتیک را باید به لحاظ امکانات رفاهی خودروی نسبتا به‌روزتر از هیوندای آوانته دانست، زیرا فارغ از تجهیزاتی که مانند رقیب کره‌ای خود یعنی داشتن دو ایربگ، سیستم ABS و EBD، تنظیمات برقی آینه‌های جانبی و شیشه‌ها، امکاناتی چون مسترلاک، اتو فلاشر، کلیدهای کنترل روی فرمان MFC، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سنسور دنده عقب نصب شده است.

 چه خودرویی با ۳۲۰ میلیون تومان بخریم؟ | «هیوندای آوانته» یا «پژو پارس»

ویژگی‌های فنی
در بخش فنی هیوندای آوانته یک سر و گردن نسبت به پژو پارس اتوماتیک بالاتر است، قلب تپنده آوانته را یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم دولیتر مجهزبه ۱۶ سوپاپ است. این موتور موسوم به بتا۲ در سال ۲۰۰۳ مجهزبه سیستم CVVT یا تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپ‌ها است که باتوجه به نصب این سیستم برای متغیرسازی زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها، کنترل هوشمند جرقه‌زنی شمع‌ها و پاشش سوخت انژکتوری حداکثر ۱۴۰اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۱۸۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. کیفیت ساخت قطعات موتور و گیربکس نسبت به پژو پارس در سطح بالاتری است، چراکه مطابق آنچه شرکت هیوندای اعلام می‌کند، این پیشرانه تا ۳۰۰ هزار کیلومتر طراحی شده است. گیربکس چهارسرعته اتوماتیک با در نظر گرفتن مدارات هیدرولیکی آن تعویض دنده‌ها را به نرمی انجام می‌دهد تا قدرت را به چرخ‌های جلو برساند. اگرچه گیربکس چهارسرعته آوانته ساختار قدیمی دارد بنابراین با تاخیر در تعویض دنده‌ها مواجه است. اما تعویض دنده‌ها بدون ارتعاش و کوبش انجام می‌شود. اما در مقابل پژو پارس اتوماتیک از موتور چهارسیلندر خطی به حجم دقیق ۱۵۸۷سی‌سی با ۱۶ سوپاپ در بخش فوقانی بهره می‌گیرد که این موتور معروف TU۵ باتوجه به تکنولوژی ساخت قدیمی که دارد و فاقد سیستم تایمینگ متغیر و پرخوران حداکثر ۱۰۵اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۱۴۲ نیوتون‌متر گشتاور را تولید می‌کند.

موتور TU۵ با بیش از یک دهه تجربه در صنعت خودروسازی کشور، جزو یکی از کم‌مصرف‌ترین و به نسبت کم‌استهلاک‌ترین‌ پیشرانه‌ها است. اما در بخش انتقال قدرت که گیربکس چهار سرعته اتوماتیک AL۴ وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را برعهده دارد، کاملا بخش فنی این سدان خانوادگی را زیر سوال می‌برد. زیرا اگر در نگهداری از خودرو نهایت دقت را نداشته باشید، در کمتر از ۶۰ هزار کیلومتر به پر دردسرترین گیربکس اتوماتیک بدل می‌شود، مدارات هیدرولیکی و ماژول‌های که در گیربکس تعبیه شده باتوجه به سال ساخت آن قدیمی بوده و اگر به روغن گیربکس اهمیت داده نشود، روند تعویض دنده با تقه و کوبش بسیار مواجه خواهد بود.

 چه خودرویی با ۳۲۰ میلیون تومان بخریم؟ | «هیوندای آوانته» یا «پژو پارس»

گیربکس AL۴ گیربکس ضعیف‌تری نسبت به گیربکس هیوندای آوانته است، موتور ۱.۵لیتری TU۵ است که قوی‌ نیست و قابل قبول اتاق را می‌تواند بکشد. ظاهر آن نسبت به آوانته تا حدودی ضعیف‌تر و خودروی نیست که ظاهری زشت داشته باشد. بسیار راحت هر وقت که مالک بخواهد درصدد فروش آن برآید، به راحتی فروش می‌رود اما هیوندای آوانته خودرو بدی نیست اما به نسبت پژو پارس به راحتی فروش نمی‌رود. باتوجه به هزینه های بالا تعمیر و نگهداری خودرو اگر اولویت بر کاهش هزینه‌های نگهداری و سواری خودرو است پارس به مراتب بسیار بهتر است و هیوندای چون خودروی است که قطعات وارداتی دارد، به مراتب گران تر است. اطمینان بیشتری به پارس صفر کیلومتر دارید که هر جا بخواهید بروید مشکلی ندارد اما آوانته خیر، بنابراین آوانته اگر در جای باشید که قطعات آن نباشد، به سختی می‌توان قطعات آن را پیدا کرد. امکاناتش برابر است اما پارس‌های جدید امکانات بیشتری دارند. در سیستم تعلیق هیوندای آوانته، این سدان کره‌ای از سواری باکیفیت‌تر برخوردار است. اما در بخش هندلینگ نیز به دلیل توزیع وزن بهتر در آوانته، از هندلینگ بهتری نیز بهره می‌گیرد. اما باتوجه به سهولت در تامین قطعات و دردسترس بودن قطعات پژو پارس، این خودرو به لحاظ تامین قطعات و خدمات در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد.  

 چه خودرویی با ۳۲۰ میلیون تومان بخریم؟ | «هیوندای آوانته» یا «پژو پارس»

کدام را بخریم؟
هیوندای آوانته در بازه قیمتی ۲۸۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان قرار دارد و پژو پارس نیز در بازه قیمتی ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان قرار می‌گیرد. با این حال، گزینه پارس به دلیل کارکرد پایین و صفر کیلومتر بودن در اولویت خرید قرار دارد. اما در ایمنی، کیفیت، عملکرد و شتاب هیوندای آوانته پیروز میدان است. توجه داشته باشید، آوانته کم استهلاک‌تر نسبت به پارس بوده این موضوع می‌تواند در نگهداری و استفاده برای مشتری بسیار حائز اهمیت باشد.

کد خبر: ۸۶٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha