۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
رسوب ۱۵۰ هزار تن ذرت آلوده به آفلاتوکسین در بنادر جنوبی
سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد

رسوب ۱۵۰ هزار تن ذرت آلوده به آفلاتوکسین در بنادر جنوبی

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: ۱۵۰ هزار تن ذرت آلوده به آفلاتوکسین از چند سال پیش در بنادر جنوبی کشور رسوب کرده است. گمرک ایران نیز بایستی در خصوص محموله ذرت منجمد که اخیرا خبر ساز شده است شفاف سازی کند.

به گزارش بازار، روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران از آخرین وضعیت ۱۵۰ هزار تن ذرت آلوده به آفلاتوکسین در بنادر جنوبی گفت: اول اینکه اصلا موضوع رسوب کالا نیست که ‌از سال ۹۲ تا ۹۶ حدود ۱۵۰ هزار تن ذرت در بنادر جنوبی کشور رسوب کرده است، ‌و مسئولان دولتی. ذیربط معتقدند، امکان عودت یا صادرات این محموله‌های ذرت که حالا به آفلاتوکسین آلوده شده اند، به دلیل عدم دریافت مجوزهای بهداشتی وجود ندارد. گمرک فقط مجری ترخیص کالاست و دخالتی در صدور مجوز ندارد.

وی در خصوص قرنطینه گفت: ‌دو مسیر برای تعیین تکلیف محموله ذرت رسوبی در بندر حضرت امام در خوزستان وجود داشت، یک بحثی داشتند دادستان خوزستان که این مواد غذایی اگر بهداشتی نیست شما اجازه صادرات ندهید. کالا و محصولی را باید صادر کنید که گواهی بهداشتی داشته باشد.

لطیفی افزود: محموله مذکور در سالهای ۹۵ و... وارد کشور شده بود اما در مرحله آزمایشات بعدی مشخص میشود که محموله مذکور آلوده به آفلاتوکسین است.

وی افزود: میزان آفلاتوکسین b۱ آن بالای بیست بود و الان هم بعد از چند سال ماندگاری در محوطه انبار وضعیت این آلودگی خیلی بدتر شده است. اینجا باید به این نکته تاکید کرد که محموله وقتی وارد کشور شد به دلیل مسیر طولانی و رطوبت بالا این میزان آفلاتوکسین حاصل از رشد قارچ مذکور، بالا رفت.

روح اله لطیفی سخنگوی گمرک افزود: ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن ذرت آلوده به آفلاتوکسین از کشورهایی مانند برزیل وارد ایران شده است و مسیر طولانی حمل ۵۰ تا ۶۰ روز در تشدید این آلودگی موثر است. ته کشتی شرایط رطوبتی خیلی بالا است و رشد قارچ ها را به همراه دارد و در بنادر هم رسوبشان باعث شد که این قارچ رشد بکند و این میزان آفلاتوکسین خیلی بالا است.

وی گفت: البته این محموله متعلق به دولت نبوده و توسط هفت شرکت متعلق به بخش خصوصی یا غیر دولتی وارد ایران شده است. که اینها مجوز سلامت کالا را دریافت نکره اند و سه دستگاه ذیربط باید استاندارد این کالا را تائید می کردند.

وی تاکید کرد: در این مدت ۶۵ هزار تن مرجوع شده به کشور های اطراف که توسط صاحبان کالا بفروش رفته است و ۴۵ هزار تن دیگر که به استاندارد ها نزدیک و قابل مصرف بوده بین افراد ذینفع وارد کنندگان قرار گرفته که با مشکلاتی که داشته اند مورد توقیف مراجع قضایی قرار گرفته و همچنان در گمرکات است و ۲۰ هزار تن هم بدلیل سنوات و گذشت زمان که وارد کنندگان نتوانستند عملیاتی انجام دهند کاملا از بین رفته است که صاحبان کالا در خصوص وضعیت و امحای ان می بایست اقدام کنند.

لطیفی در خصوص مراجع دخیل در تایید استاندار کالا ها گفت: فروشندگان خارجی بر اساس استاندارد های بین المللی خودشان فروش را انجام میدهند که ما سه سه استاندارد سه گانه داریم که باید قابل قبول ما باشد که یک مرجع واحد باشد تا تایید کند و واردات انجام شود.

سخنگوی گمرک در پایان خاطر نشان ساخت: در حال حاضر در ترخیص کالا ها مشکلی اصلا نداریم. ‌اخیرا مباحثی در خصوص یک محموله جدید ذرت منجمد نیز مطرح شده است که تا کنون پیگیری ها از گمرک ایران در این خصوص بی حاصل بوده است. بر همین اساس ضروری است تا سازمان مربوطه در این خصوص شفاف سازی کند.

کد خبر: ۸۶٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha