۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
آب مصرفی در پرورش سنتی علوفه ۲۵ برابر روش هیدروپونیک| مواد مغذی بیشتر و سرعت بالا در رشد بذرها
بازار گزارش می دهد

آب مصرفی در پرورش سنتی علوفه ۲۵ برابر روش هیدروپونیک| مواد مغذی بیشتر و سرعت بالا در رشد بذرها

در شرایطی که جهان با کمبود آب و زمین برای کشت مواجه است نگاه جهانیان معطوف به پرورش علوفه به روش هیدروپونیک است در حالی که در این روش میزان آب مورد نیاز یک بیست و پنجم پرورش سنتی علوفه است.

بازار؛ گروه کشاورزی: علوفه سبز برای تغذیه دام ضروری است، اما با کاهش دسترسی به زمین و کمبود آب تولید مقدار لازم علوفه سبز در طول سال دشوار است. همچنین، کمبود علوفه با کیفیت مانع تولید رشد و تولید مثل دام می شود. لذا صنعت کشاورزی جهان به سمت تولید علوفه های هیدروپونیک پیش رفته است.

به گفته کارشناسان، علوفه هیدروپونیک از طریق رشد بذرهای بدون خاک و با آب بسیار کم تولید می شود به طوری که ظرف شش-هفت روز بذرها جوانه می زنند و در پایان نیز نهال ها ۳۰تا ۳۵ سانتی متر رشد می کنند و علوفه ای بسیار مغذی فراهم می کنند.

کشت علوفه های هیدوپونیک در دنیا در حالی روند رو به رشدی دارد که بر اساس آزمایشات صورت گرفته علوفه هیدروپونیک مواد مغذی بیشتری نسبت به غذای خشک علوفه ای یا دانه دارد. به عبارت دیگر  علوفه های هیدروپونیک حاوی کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین های زیادی است.

 برای پرورش یک کیلوگرم علوفه هیدروپونیک ۳ تا ۴ لیتر آب لازم است در حالی که تولید علوفه های سنتی، ۷۰ تا ۱۰۰ لیتر آب نیاز دارد

تفاوت ۵۳ روزه کشت علوفه های هیدروپونیک نسبت با علوفه های سنتی
از دیگر مزایای کشت علوفه های هیدروپونیک زمان رشد آن است که در مقایسه با علوفه سنتی که برای رشد اغلب به دو ماه زمان نیاز دارد، کشاورز فقط در یک هفته می تواند علوفه هیدروپونیک پرورش دهد! شاید یکی از بارزترین ویژگی ها و مزایای کشت علوفه به روش هیدورپونیک این باشد که نیاز کمتری به آب دارد. به عبارت ساده تر در مقایسه با تولید علوفه مرسوم، برای تولید علوفه هیدروپونیک به آب کمتری احتیاج داشت به طوری که تنها ۳ تا ۴ لیتر آب برای پرورش یک کیلوگرم علوفه هیدروپونیک لازم است. این در شرایطی است که برای تولید علوفه های سنتی، تقریباً ۷۰ تا ۱۰۰ لیتر آب لازم است.

تولید آسان روزانه نیز از دیگر مزایای این نوع کشت است؛ یعنی علوفه هیدروپونیک می تواند به طور منظم در طول سال تولید شود، حتی در صورت کمبود آب. علاوه بر موارد یاد شده، به گفته کارشناسان رشد علوفه هیدروپونیک به هیچگونه ماده شیمیایی یا سموم دفع آفات احتیاج ندارد. همچنین نیروی کار کمتر و هزینه حمل و نقل پایین از دیگر مزایای کشت علوفه هیدروپونیک  است.

به گفته کارشناسان جهانی، مولدترین دانه برای پرورش علوفه هیدروپونیک جو است. با این حال، از غلات دیگر مانند گندم نیز می توان برای تولید علوفه های هیدروپونیک استفاده کرد

جو؛ مولدترین دانه برای پرورش علوفه هیدروپونیک است
لازم به ذکر است که به گفته کارشناسان جهانی، مولدترین دانه برای پرورش علوفه هیدروپونیک جو است. با این حال، از غلات دیگر مانند گندم و سورگوم می توان برای تولید علوفه های هیدروپونیک استفاده کرد. به عبارت دیگر اگر چه بذری که بیشتر اوقات برای پرورش علوفه هیدروپونیک توصیه می شود جو است اما کشت یونجه، ارزن، جو دوسر، گندم، چاودار، گندم سیاه، نخود، شبدر، گل آفتابگردان، سورگوم نیز جزو لیست کارشناسانی که برای کشت بذور به روش هیدورپونیک تحقیق می کنند قرار دارد.

کد خبر: ۸۶٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha