۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
سود ۳ برابری «آمازون» با برگ برنده کرونا
بازار گزارش می‌دهد؛

سود ۳ برابری «آمازون» با برگ برنده کرونا

شرکت آمازون از ماندن مردم در خانه که بعد از شیوع ویروس کرونا هر چه بیشتر به خریدهای اینترنتی روی آورده اند، سود برده است.

بازار؛ گروه بین الملل: تازه ترین ارزیابی های مالی نشان می دهد که سود مالی شرکت بزرگ آمازون با وجود بحران همه گیری کرونا اما رشد قابل توجهی داشته است.

در همین ارتباط شرکت آمازون، غول تجارت الکترونیک آمریکا با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه خود اعلام کرده  که رشد سود و درآمد شرکت فراتر از انتظار بوده است.

طبق این گزارش در سه ماهه اول امسال سود آمازون برای هر سهم این شرکت به ۱۵.۷۹ دلار رسید در حالی که کارشناسان انتظار داشتند سود هر سهم شرکت حداکثر به ۹.۵۴ دلار برسد. این بیش از ۳ برابر سودی است که در دوره مشابه سال قبل به هر سهم آمازون تعلق گرفت. همچنین اعلام شد درآمد آمازون در این سه ماهه به ۱۰۸.۵۲ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که کارشناسان انتظار داشتند درآمد شرکت در این بازه حداکثر به ۱۰۴.۴۷ میلیارد دلار برسد.

در این ۳ ماهه فروش آمازون ۴۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل جهش کرده بود. سهام آمازون در معاملات نیز ۳ درصد جهش کرد تا رشد خود در ۱۲ ماه اخیر را به ۴۰ درصد برساند.

کرونا، برگ برنده آمازون
از سوی دیگر هم زمان با افزایش فوق‌العاده خریدهای اینترنتی در پی شیوع ویروس کرونا، ثروت جف بزوس، رئیس و بنیانگذار شرکت آمازون به میزان ٢٤ میلیارد دلار افزایش یافته و بهای سهام این شرکت هم به بالاترین حد رسیده است.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون حالا ١٣٨ میلیارد دلار سرمایه دارد و موقعیتش به عنوان ثروتمندترین مرد جهان تثبیت شده است.

شرکت آمازون از ماندن مردم در خانه که بعد از شیوع ویروس کرونا هر چه بیشتر به خریدهای اینترنتی روی آورده اند، سود برده است.

در عین حال، شرکت آمازون برای برآوردن درخواست‌های زیاد مردم برای خرید هزاران کارگر تازه استخدام کرده است.

آمازون همچنین مورد انتقاد کارکنانش در آمریکا قرار گرفته که می‌گویند اقدامات لازم را برای حفاظت از آن‌ها در برابر ویروس کرونا در محیط کار انجام نداده است.

از رئیس آمازون تا سلطان تجارت سایبری
بزوس شرکت آمازون را در سال ١٩٩٥ با صد هزار دلار سرمایه شخصی و خانوادگی تاسیس کرد. او در سی سالگی بعد از آن که به آماری برخورد که نشانگر رشد سریع اینترنت بود، شغل خود را در یک صندوق سرمایه گذاری ترک کرد.

مکنزی همسر پیشین بزوس، هم در این راه به او پیوست.

بزوس هنگامی که هر دوی آنها در در یک صندوق سرمایه گذاری در نیویورک کار می‌کردند، با همسرش آشنا شد. این زوج در سال ٢٠١٩ از یکدیگر جدا شدند. آنها چهار فرزند دارند. بر اساس توافق آنها برای طلاق، مکنزی ٣٨ میلیارد دلار به دست آورد که چهار درصد سهام آمازون را هم شامل می‌شد.

یک ماه بعد از تاسیس آمازون، جف بزوس موفق شد از ٥٠ ایالت آمریکا و ٤٥ کشور جهان سفارش خرید دریافت کند. در پنج سال اول بعد از تاسیس این شرکت، حساب‌های مشتریان آن از ١٨٠ هزار کاربر به ١٧ میلیون رسیده بود. فروش این شرکت هم از ٥١١ هزار دلار با جهشی زیاد به یک میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار رسید.

بعد از آن سرمایه‌گذاران معروف وارد این شرکت شدند و سود این شرکت همچنان بالا رفت به طوری که جف بزوس، قبل از ٣٥ سالگی، در سال ١٩٩٩ به یکی از ثروتمندترین مردان دنیا تبدیل شد.

در آن سال مجله تایم او را به عنوان شخصیت سال انتخاب کرد که تا آن زمان جوان‌ترین فردی بود که این عنوان را دریافت می کرد. مجله تایم در آن زمان به او لقب سلطان تجارت سایبری داد.

برندگان بحران کرونا
بحران کرونا اقتصاد جهان و از جلمه اقتصاد آمریکا را به چالش کشیده است. اما این بحران برندگانی نیز داشته است. شرکت‌های آمازون، اپل و فیس‌بوک در شمار بزرگ‌ترین برندگان این بحران جهانی هستند. فقط گوگل اندکی متضرر شده است.

اقتصاد آمریکا دستخوش رکود شدیدی شده است. شمار بیکاران در آمریکا به گونه‌ای فزاینده در حال افزایش است. اما دقیقا در چنین شرایطی، شرکت‌های آمازون، فیس‌بوک و اپل میلیاردها دلار سود برده‌اند.

سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان با انتشار گزارشی از لس‌آنجلس، خبر از سودهای کلان شرکت‌های نامبرده داده است.

بحران اقتصادی که در حال حاضر گریبان آمریکا را گرفته است، بحرانی است که از سال‌های دهه ۳۰ قرن گذشته تا کنون سابقه نداشته است، اما اوضاع وخیم اقتصادی آمریکا در شرایط کنونی  ربطی به وضعیت اقتصادی شرکت‌های های‌تک آمریکا ندارد. شرکت‌های آمریکایی واقع در سیاتل، حتی با افزایش فوق‌العاده درآمد روبه‌رو بوده‌اند. آمازون نیز روزهای طلایی را تجربه می‌کند. این شرکت فروش آنلاین موفق شده است سود خود را در قیاس با سال گذشته دو برابر کند. سود این شرکت در سال گذشته دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود. حال آنکه این شرکت در سال جاری سودی معادل پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد داشت. آمازون از ماه مارس به این سو حدود ۱۷۵ هزار نیروی کار جدید در خدمت گرفته است. این شرکت حتی به ۱۲۵ هزار نفر از آن‌ها قرارداد کاری ثابت و تمام‌وقت داده است.

تنها این شرکت گوگل است که در سه‌ماهه دوم سال جاری برای نخستین بار در تاریخ ۲۱ ساله خود با کاهش درآمدی معادل ۲ درصد روبه‌رو بوده است. کاهشی که با توجه به حجم درآمد  این شرکت، آن چنان تعیین کننده نیست.

کد خبر: ۸۶٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha