۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
اقتصاد کرونا زده در بازار اصفهان؛ تاب آوری اصناف ته کشیده است
بازار گزارش می‌دهد؛

اقتصاد کرونا زده در بازار اصفهان؛ تاب آوری اصناف ته کشیده است

اصفهان- ضربه‌های مهلک کرونا بر اقتصاد و بازار اصفهان روز به روز شدیدتر شده و اصناف دیگر نای سازگاری با مصوبات ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای خود را ندارند.   

مریم یاوری؛ بازار: زخم‌های اقتصادی کرونا به بازار اصفهان حدود یک سال و سه ماه است که هر روز تازه تر شده و مسئولان نه تنها مُسکّنی برای این دردها تجویز نکرده‌اند، بلکه با افزایش اجاره بها، فیش‌های مالیاتی، حق بیمه کارگران، چک‌های برگشتی و ... نمکی بر زخم‌های اقتصادی کرونا بر بازار اصفهان پاشیده‌اند.

مدت‌هاست که با گذری در بازارهای مختلف اصفهان شاهد کرکره‌های مغازه‌هایی هستیم که به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا پایین کشیده شده‌اند و این در حالی است که هزینه‌های جاری این کسبه همچنان بالا می‌رود و نبود درآمد منجر به ورشکستگی واحدهای صنفی زیادی شده است.

هیچ حمایتی از ما نشده است
ابراهیم خطابخش، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک در اصفهان که به عنوان نماینده ۷۰۰ مرکز تولیدی و سه هزار و ۸۰۰ واحد فروش پوشاک در اصفهان انتخاب شده است، به خبرنگار بازار می‌گوید: در فصل‌های فروش دو سال گذشته بیشترین آسیب را در صنف پوشاک داشتیم و این در حالی است که هیچ حمایتی از فعالان این بخش انجام نشده است.

طی یک سال و سه ماه گذشته تنها در اوایل سال ۹۹ آن هم تعدادی از مالکان مغازه‌ها نسبت به بخشش اجاره بها اقدام کردند و این در حالی است که از سوی بخش دولت و حاکمیت هیچ حمایتی نداشته‌ایم

او با بیان اینکه واحدهای صنفی تحت پوشش چه در بخش تولیدی و چه در بخش فروش برای به کارگیری نیروهای فعال در مراکز خود یک دوره آموزشی حداقل سه ماهه برگزار می‌کنند، تصریح  می‌کند: باید توجه داشت که برای این نیروها زمان و هزینه صرف شده است و اگر در زمان تعطیلی‌ها رها شوند هزینه‌های سنگینی را به واحدهای صنفی تحمیل خواهند کرد.

از دست رفتن فصل فروش قابل جبران نیست
رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک در اصفهان با بیان اینکه هر فصلی از فروش که از دست برود قابل جبران نیست، اضافه می‌کند: باید توجه داشت که مردم در فصل تابستان دنبال لباس زمستانه نیستند و نمی‌توان خریدهای صورت گرفته از بنکداران را مرجوع کرد.

او با بیان اینکه انتظار ما این است که اگر تعطیلی است باید برای همه باشد و اگر فعالیتی مجاز است باید برای همه باشد، ابراز می‌کند: ما تعطیلیم اما اجاره ها را باید پرداخت کنیم، مالیات بخشودگی برای ما اعمال نمی‌کند، حقوق کارگران را باید پرداخت کرد و این در حالی است که ما هیچ درآمدی نداشته‌ایم.

خطابخش در زمینه حمایت مسئولان از اصناف می‌گوید: در این زمینه باید توجه داشت که طی یک سال و سه ماه گذشته تنها در اوایل سال ۹۹ آن هم تعدادی از مالکان مغازه‌ها نسبت به بخشش اجاره بها اقدام کردند و این در حالی است که از سوی بخش دولت و حاکمیت هیچ حمایتی نداشته‌ایم.

بازار اصفهان؛ تاب آوری اصناف ته کشیده است" height="416" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/05/02/4/75637.jpg" width="600" />

چک‌های برگشت شده اصناف در اردیبهشت
او اضافه می‌کند: فعالان حوزه پوشاک قبل از عید خرید داشته و چک‌های اردیبهشت را صادر کرده‌اند و این در حالی است که این واحدها به دلیل نداشتن فروش چک‌های برگشتی زیادی را داشته‌اند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک در اصفهان در خصوص افزایش اجاره بهای مغازه‌ها در اصفهان نیز ابراز می‌کند: روی کاغذ ۲۵ درصد افزایش اجاره بها مصوب شده است و این در حالی است که در عمل این افزایش را تا  درصد نیز شاهد هستیم و همه چیز بر اساس توافق انجام می‌شود.

او می‌افزاید: هر واحد صنفی فروش پوشاک رای مغازه خود هزینه های زیادی را کرده و از این رو مجبور است با توجه به درخواست مالک مغازه هزینه اجازه بها را پرداخت کند.

اصناف هر روز بدهکارتر می‌شوند
هوشنگ شیشه بران، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف استان اصفهان نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: اصناف هر روز بدهکار تر می‌شوند چرا که واحدهای صنفی تعطیل است، درآمدی ندارند اما هر روز هزینه قبوض خدماتی، کارگری، بیمه، مالیات و اجاره بها بالاتر می‌رود.

اصناف در همه اتفاقات با نظام همراه بوده اما وعده‌های دولت به این بخش پوچ و کاغذی بوده است، بارها وعده حمایت از اصناف را داده‌اند و این در حالی است که هیچ ابلاغیه‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌ایم

او با بیان اینکه اصناف کار روزانه را برای رزق شبانه انجام می‌دهند، ابراز می‌کند: اصناف اصفهان دو ماه است که درآمدی نداشته‌اند و هیچ حمایتی نیز نشده‌اند.

عضو هیئت مدیره اتاق اصناف استان اصفهان با بیان اینکه اصناف در همه اتفاقات با نظام همراه بوده اما وعده‌های دولت به این بخش پوچ و کاغذی بوده است، ادامه می‌دهد: بارها وعده حمایت از اصناف را داده‌اند و این در حالی است که هیچ ابلاغیه‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

لزوم واکسیناسیون اصناف فعال در اوج گیری کرونا
او به چانه زنی روزانه اعضای اتاق اصناف برای حمایت از اصناف اشاره می‌کند و می‌گوید: ما درخواست بخشش بخشی از اجاره بها و مالیات سال‌های ۹۸ و ۹۹ را داشته‌ایم و این در حالی است که هنوز به صورت رسمی هیچ اتفاقی نیافتاده است.

شیشه بران همچنین به لزوم واکسیناسیون اصناف فعال در موج چهارم کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: این واحدها ارتباط مستقیم با مردم را دارند و ضروری است که واکسینه کردن آنها در اولویت قرار گیرد.

او که معتقد است سهم اصناف در شیوع کرونا بر اساس اعلام وزارت بهداشت در نهایت ۱۵ درصد است، ادامه می‌دهد: تصمیمات فرسایشی تعطیلی اصناف مبنی بر فعال و غیر فعال بودن اصناف مختلف منجر به نارضایتی شده و این امر برای مهار کرونا مناسب نیست و شاهد کرکره‌های نیمه باز مغازه ها نیز هستیم که این امر بیانگر ته کشیدن تاب آوری اصناف شده است.

اقتصاد کرونا زده در <a class=بازار اصفهان؛ تاب آوری اصناف ته کشیده است" height="444" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/05/02/4/75636.jpg" width="600" />

بسته‌های پیشنهادی حمایت از اصناف ارائه شده است
حجت الله غلامی، معاون استاندار اصفهان نیز در ارتباط با فعالیت اصناف در بحران شیوع کرونا به خبرنگار بازار می‌گوید: در این زمینه اصناف باید مطابق با مصوبات ستاد مقابله با کرونا رفتار کنند و اینکه گفته می شود تاب آوری اصناف تمام شده است، نباید این گونه باشد چرا که اگر قرار است تاب آوری کسی تمام شود، این افراد کادر درمان خواهند بود.

او در خصوص حمایت از اصناف در بحران شیوع کرونا ابراز می‌کند: در این زمینه بسته‌های پیشنهادی ارائه شده و قرار است در شورای عالی اقتصاد استان بررسی شود که هنوز این امر محقق نشده است.

بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط  که حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص کشور را در اختیار دارند، در صف اول فشار اقتصادی ناشی از کرونا قرار گرفته‌اند و ممکن است حتی با ورشکستگی و تعطیلی روبه‌رو شوند

معاون استاندار اصفهان تصریح می‌کند: همچنان از اصناف درخواست داریم تا پایان هفته جاری نیز نسبت به اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا توجه داشته باشند و پیگیر آسیب‌های اقتصادی آنها نیز خواهیم بود.

لزوم توجه اصناف به کسب و کار اینترنتی
سیاوش اسماعیلی، کارشناس اقتصادی نیز در این ارتباط با بیان اینکه کرونا درس‌های زیادی را به بدنه اقتصادی کشور داد، به خبرنگار بازار می‌گوید: شیوع این ویروس ضرورت توجه کسب و کارهای خرد به استفاده از ظرفیت بستر اینترنت را دو چندان کرد و نشان داد که اصناف رفته رفته باید از فضای کسب و کار سنتی فاصله بگیرند.

او با بیان اینکه در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص کشور را در اختیار دارند، ادامه می‌دهد: این بخش در صف اول فشار اقتصادی ناشی از کرونا قرار گرفته‌اند و ممکن است حتی با ورشکستگی و تعطیلی روبه‌رو شوند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بحران اقتصادی پساکرونا فقط به بنگاه‌های کوچک و متوسط ختم نمی‌شود، ادامه می‌دهد: این شرایط همانند دومینویی است که رفته رفته در صورت استمرار به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، شرکت‌های پیشرو در عرصه تجارت بین‌المللی و ساختارهای اقتصاد کلان و بالا دستی نظیر نظام بانکی و مالی کشور نیز منتقل می‌شود.

اقتصاد کرونا زده در بازار اصفهان؛ تاب آوری اصناف ته کشیده است

لزوم حمایت دولت از اصناف آسیب دیده
او حمایت از واحدهای اقتصادی خرد در شرایط کنونی از سوی دولت را امری ضروری می‌داند و می‌گوید: تدوین بسته‌های قانونی و مالی از زمین‌گیر شدن بنگاه‌های اقتصادی جلوگیری می‌کند البته این بسته حمایتی باید در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه به تصویب برسد تا تمام دستگاه‌ها به آن تمکین کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا دیده می‌شود، ادامه می‌دهد: دراین راستا تفاوت ایران با برخی از کشورها این است که مسئولان ما تاکنون با بحران سلامت و تاثیرات آن بر اقتصاد رو به رو نبوده‌اند.

او می‌افزاید: هنر مدیریت آن است که بتوان با برنامه‌ریزی کارشناسی، تصمیم‌گیری صحیح، سریع و اقدام فوری خسارت‌ها را کاهش دهیم و فرصت‌های جدیدی برای حل بحران‌ها ایجاد کنیم.

هر چند مسئولان استان اصفهان در زمینه شیوع کرونا و جبران خسارات ناشی از تعلیلی اصناف به فعالان این بخش هیچ تعهدی را نداده‌اند اما باید توجه داشت که ۱۰۰ هزار واحد صنفی در این استان قابلیتی که باید در همه اتفاقات نظام دیده شود و هیچ گاه نسبت به ظرفیت‌های اصناف بی توجهی صورت نگیرد.

کد خبر: ۸۶٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha