۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
قیمت جدید نان مشخص شده اما اعلام نمی‌کنیم!
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی:

قیمت جدید نان مشخص شده اما اعلام نمی‌کنیم!

نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: قیمت جدید نان مشخص شده است، اما مسئولان ذیربط از ما خواسته اند اعلام نکنیم و خودشان باید اعلام کنند.

به گزارش بازار، بیژن نوروزمقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا افزایش قیمت نان به ویژه از آغاز ماه مبارک رمضان مورد تایید اتحادیه است؟ افزود: حدود ۲۰ ماه پیش نرخ نان داده شد و پنج سال قبل از آن (از سال ۹۳ تا ۹۸) قیمت نان افزایش نیافت و ما در ۳۱ شهریور سال ۹۸ بررسی‌هایی برای قیمت نان تهیه و مسئولان را قانع کردیم که نرخ ما را اعلام کنند و از نظر ما باید صددرصد نان افزایش قیمت می‌داشت، اما از ما خواستند برای این که مردم در فشار قرار نگیرند بیشتر از ۴۵ درصد این افزایش اعمال نشود و مبنای قیمت ۳۱ شهریور ۹۸ همین توافق بود.

وی گفت: اما در بند آخر بخشنامه آمده بود که این نرخ تا زمانی که قیمت گندم و سایر هزینه‌های تولید افزایش نداشته باشد، ملاک عمل خواهد بود و از نظر ما از ابتدای سال ۹۹ این نرخ دیگر برای ما ملاک عمل نبود چرا که هزینه‌های آب، برق، گاز، بیمه، مالیات، حقوق کارگر و حمل و نقل آرد و هزینه خرید خمیرمایه برخی تا صددرصد افزایش یافت و واقعا نانوایان ما در سال گذشته صورت شان را با سیلی، سرخ نگه داشته بودند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی افزود: ما در سال گذشته پیگیری کردیم و قرار شد بهمن ماه نرخ جدید به ما اعلام شود، اما این امر در سال ۹۹ محقق نشد و گفتند رئیس جمهور دستور داده است کالایی افزایش قیمت نداشته باشد در حالی که سخن رئیس جمهور در باره افزایش نیافتن کالاهایی بود که چندین بار افزایش قیمت پیدا کرده بود نه نانی که افزایش قیمت نداشت.

نوروزمقدم گفت: ستاد تنظیم بازار بر همین اساس باید نرخ جدید نان را اعلام می‌کرد که این کار را نکرد و اختیار را به کارگروه ملی آرد و نان داد و این کارگروه هم اختیار را به استانداری واگذار کرد و ما چندماه است در استانداری پیگیری می‌کنیم، اما به نتیجه نرسیده ایم و هنوز رسما قیمت نان اعلام نشده است.

وی افزود: نانوایی یک واحد تولیدی است و حتما باید قیمت تمام شده اش را بتواند تعیین کند و ما به عنوان رئیس و اعضای اتحادیه مجدد بررسی کردیم و نتیجه را به مسئولان دادیم و هم اکنون اعداد و ارقام ما مورد تایید مسئولان هست، اما به ما می‌گویند قیمت‌ها را تعدیل کنید و خودشان هم قیمت جدید را اعلام نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: در این شرایط وقتی افزایش قیمت اعمال نمی‌شود واحد تولیدی خودش حساب و کتاب می‌کند و با توجه به افزایش هزینه‌ها تصمیمی در افزایش قیمت نان نمی‌دهد که قطعا مشکلاتی ایجاد می‌شود و ما قبول داریم که این کار قانونی نیست، اما وقتی از ابتدای سال گذشته آن‌ها هیچ قیمتی نداشته اند، چه کار کنند؟

نوروزمقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اکنون نان چنددرصد افزایش قیمت داشته است؟ گفت: فعلا گفته اند اعلام نکنید و فقط من می‌توانم بگویم که نانوایان چند نرخ می‌فروشند که مثلا نان بربری یارانه‌ای که هزار تومان بود اکنون کمتر از هزار و ۵۰۰ تومان نمی‌دهند.

وی افزود: قیمت جدید نهایی شده است، اما گفته اند اعلام نکنید و حتما باید مسئولان ذیربط اعلام کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: اتحادیه در این برهه زمانی تلاشش را کرد تا نرخ جدید را به مسئولان ذیربط اعلام کند چرا که از ابتدای سال ۹۹ با وجود افزایش هزینه‌ها قیمت نان افزایش پیدا نکرده بود و در سال ۱۴۰۰ مجدد ما با افزایش هزینه‌های نانوایان و مثلا افزایش ۳۶ درصدی حقوق کارگر مواجه شدیم.

نوروزمقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا وجود نان دونرخی یارانه‌ای و آزاد فساد ایجاد نمی‌کند؟ گفت: بالاخره دولت تاکید دارد که باید مراعات حال مردم صورت گیرد و شاید برخی نانوایان سهمیه خود را آزاد رد کنند، اما بسیار این موضوع اندک است.

وی افزود: به نظر من اگر نرخی تصویب شود که همه هزینه‌های نانوایان را پوشش دهد، این مشکلات به وجود نمی‌آید.

اتحادیه نانوایان سنتی شامل نان لواش، بربری، تافتون، نان اتوماتیک و خراسانی است.

کد خبر: ۸۶٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha