۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
 فرار سفته بازان در صورت اجرای اخذ مالیات از سکه| بازار خرید طلای آب شده داغ می شود!
بازار گزارش می دهد

فرار سفته بازان در صورت اجرای اخذ مالیات از سکه| بازار خرید طلای آب شده داغ می شود!

کارشناسان می گویند دریافت مالیات از خریداران سکه بانک مرکزی و احتمال تسری چنین سیاستی به بازار آزاد، باعث می شود علاوه بر جلوگیری از سوداگری این کالا، دولت منابع جدید را کسب و سفته بازان فراری شوند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بحث اخذ مالیات از خریداران سکه، این سئوال را در اذهان ایجاد می کند که آیا سری سرمایه گذارانی که می خواهند اقدام به تهیه این کالا برای سودآوری در بازار کنند، آیا باید به دولت مالیات بپردازند، یا خیر؟ در پاسخ باید گفت؛ اینکه سازمان امور مالیاتی اکنون از سرمایه گذاران سکه که سالهای پیش از بانک مرکزی با قیمت کم خریداری کرده اند، فقط مالیات اخذ می شود و گرنه محدودیتی در خرید سکه در بازار آزاد وجود ندارد، هرچند که سازمان امور مالیاتی تراکنش های بانکی را به خوبی رصد کرده و چنانچه هر معامله ای که منجر به درآمد زایی شود را طبق قانون ملزم به پرداخت مالیات می کند.

انتظار برای کاهش هر چه بیشتر سکه در بازار
این روزها که قیمت سکه در بازار سیر نزولی را می پیماید و خیلی ها در انتظار کاهش بیشتر قیمت آن نشسته اند و قصد دارند با ریزش بیشتر نرخ ها اقدام به خرید سکه برای سرمایه گذاری کنند اما از طرفی بیم از آن دارند که مبادا با خرید سکه و سرمایه گذاری بر روی این کالا مکلف به پرداخت مالیات شوند.

تنها راه جلوگیری از سفته بازی و سوداگری در بازارهای سرمایه گذاری شفافیت معاملات و قانونمند شدن آن است و چنانچه معاملات از طرق مختلف رصد شود و فعال اقتصادی از محل سرمایه گذاری ها و سودآوری ها سهم مالیاتی خود را پرداخت کنند بساط سفته بازان جمع می شود

کارشناسان معتقدند؛ تنها راه جلوگیری از سفته بازی و سوداگری در بازارهای سرمایه گذاری شفافیت معاملات و قانونمند شدن آن است و چنانچه معاملات از طرق مختلف رصد شود و فعال اقتصادی از محل سرمایه گذاری ها و سودآوری ها سهم مالیاتی خود را پرداخت کنند بساط سفته بازان و سوداگران سود جو از بازار جمع می شود.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره رویکرد دولت در اخذ مالیات از خریداران سکه، گفت: سرمایه گذارانی که مدتها قبل اقدام به خرید سکه از بانک مرکزی کرده اند و تاکنون آن را نفروخته اند متناسب با تعداد سکه ای که خریده اند باید به دولت مالیات پرداخت کنند. این سیاست گذاری چنانچه در بطن بازار شکل اجرایی به خود گیرد بازار داد و ستد سکه را در بازار کساد می کند.  

کسب سودهای سرشار از محل خرید سکه بانک مرکزی
وی با بیان اینکه دولت و در ذیل آن سازمان امور مالیاتی با دریافت مالیات از سرمایه گذاران سکه طبق قانون از این طریق کسب درآمد می کند افزود: فروشندگان سکه در صرافی ها نیز چنانچه سقفی را در فروش سکه ها در نظر گیرند و معاملات را ثبت کنند بازار این کالا از سوداگری پاک خواهد شد.  

این اقتصاددان ادامه داد: البته دولت همچنان که از سودآوری خریداران سکه مالیات می گیرد از طرفی باید زیان سرمایه گذاران با افت احتمالی نرخ سکه های خریداری شده از بانک مرکزی را به خوبی در نظرگیرد و فقط به فکر سودآوری خود نباشد. هرچند سرمایه گذاران سکه تا کنون به سودهای قابل توجهی ازسکه ها دست یافته اند.

زمانی که محدودیت درخرید سکه در بازار ایجاد و برای سرمایه گذاران این کالا مالیات وضع شود بی تردید خریداران سکه به سمت خرید طلای آب شده و مصنوعات طلا خواهند رفت و درعمل بازارسکه از سکه می افتد

بغزیان تصریح کرد: زمانی که محدودیت در خرید سکه در بازار ایجاد و برای سرمایه گذاران این کالا مالیات وضع شود بی تردید خریداران سکه به سمت خرید طلای آب شده و مصنوعات طلا خواهند رفت و در عمل بازار سکه از سکه می افتد.

وی افزود: تا زمانی که اقتصاد کشور بر ریل رشد قرار نگیرد و همه بازارها در شرایط مساعد و ثبات نسبی خاصی قرار نگیرند، همچنین سیاست گذاران و برنامه ریزان هم فکری اصولی به حال ساماندهی بازار سکه و ارز نکنند، از طرفی نیز شفافیت در معاملات ایجاد نشود بی تردید سفته بازی و سوداگری در بازار ادامه دار بوده و مدیریت بازار نیز از کنترل خارج خواهد شد.

مالیاتی که از درآمدهای اتفاقی اخذ می شود
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» نیز درباره چگونگی اخذ مالیات از سکه های خریداری شده بانک مرکزی و احتمال تسری چنین سیاستی به بازار آزاد گفت: بحث دریافت مالیات از سرمایه گذاران سکه مربوط به سرمایه گذارانی است که در سالهای پیش ۹۶ و ۹۷ برای خرید سکه ثبت نام کرده اند این افراد سکه را به قیمت حدود یک میلیون خریداری کرده و توانسته اند طی سه چهار سال اخیر سودهای خوبی را از محل این سرمایه گذاری کسب کنند.

هر گونه فعالیت اقتصادی که منجر به کسب درآمد شود، مطابق قانون مالیات آن باید به دولت پرداخته شود، بنابراین سرمایه گذاران سکه بانک مرکزی چون درآمدهای اتفاقی خوبی از خرید این کالا کسب کردند ومعاملات آنها ثبت شده سازمان امورمالیاتی بر روی آن مالیات وضع کرده است 

وی با بیان اینکه طبق قانون سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات از درآمدهای اتفاقی باید از فعالان اقتصادی گرفته شود، گفت: هر گونه فعالیت اقتصادی که منجر به کسب درآمد شود، مطابق قانون مالیات آن باید به دولت پرداخته شود. بنابراین این سری سرمایه گذاران چون درآمدهای اتفاقی خوبی از خرید سکه کسب کردند و معاملات آنها به صورت رسمی ثبت شده سازمان امور مالیاتی بر روی آن مالیات وضع کرده است و ربطی به داد و ستد سکه در بازار آزاد ندارد.

سودآوری از بلیت های بخت آزمایی در خارج از کشور هم مشمول پرداخت مالیات می شوند 
این کارشناس اقتصادی و بازار به سودآوری حدود ۲۰۰ درصدی خریداران سکه ثبت نامی از بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: در قانون مالیاتی اکنون درآمدهای آنی و اتفاقی معامله گران که به صورت اتفاقی رخ می دهد مشمول مالیات قرار می گیرد. این قانون در تمام دنیا جاری است، به طور مثال بلیت های بخت آزمایی که سود قابل توجهی را نصیب برنده بلیت کند برنده بلیت باید مالیات سود اتفاقی را به دولت بپردازد.

 اگر کسی چند قطعه سکه برای هدیه خریداری کند شاید رصد مالیاتی نشود اما اگر فردی بالای ۳۰ یا ۵۰ قطعه سکه از بازار آزاد خریداری کند با توجه به تراکنش مالی و کسر پول از حساب وی می توان مورد بررسی سازمان امور مالیاتی قرارگیرد

 نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه هر گونه داد و ستد مالی در قانون کشور که منجر به درآمد زایی شود، مالیات آن باید به دولت پرداخته شود، افزود: اکنون اگر کسی چند قطعه سکه برای هدیه خریداری کند شاید خیلی مورد رصد مالیاتی قرار نگیرد اما اگر فردی بالای ۳۰ یا ۵۰ قطعه سکه از بازار آزاد خریداری کند با توجه به تراکنش مالی و کسر پول از حساب وی می تواند مورد بررسی قرارگیرد اما هنوز بحث دریافت مالیات از خرید سکه در بازار آزاد مطرح نشده است.

دریافت مالیات از سرمایه گذاران سکه بانک مرکزی
گفتنی است؛ اخیرا جزئیات تازه مالیات خریداران سکه از بانک مرکزی منتشر شد. طوری که مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع خرید سکه از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ را به صورت کامل تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.  

براین اساس با توجه به مفاد مواد (۱) و (۹۳) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی، بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات عملکرد سال ۹۹ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی، مقرر می دارد: تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر (۱۰۵) قطعه سکه اقدام نموده اند، مشمول مالیات مقطوع در موضوع این دستورالعمل می باشند. این گروه از خریداران سکه از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدر الاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می باشند. بدیهی است بااستناد به قسمت اخیر تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب۹۴/۰۴/۳۱، مالیات اشخاص موضوع این بند که اظهار نامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم نمایند، بر اساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده تعیین خواهد شد. مهلت پرداخت مالیات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰میباشد.

جزئیات تازه از مالیات خریداران سکه از بانک مرکزی؛
1)مالیات صفر تا ۱.۶ میلیون تومانی به ازای تعداد سکه‌های دریافت شده
۲) میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی طی سال ۹۹

تا ۵ قطعه سکه مشمول مالیات نمی باشد.
نسبت به مازاد ۵ سکه تا میزان ۱۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۹.۶۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.
نسبت به مازاد ۱۵ سکه تا میزان ۲۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۱۲.۸۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.
نسبت به مازاد ۲۵ سکه تا میزان ۱۰۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع

در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می شود.

اشخاصی که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت بیش از (۱۰۵)قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام و مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذی ربط به شغل خریدو فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهار نامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر (پایان خرداد ماه ۱۴۰۰) میباشند.

آن دسته از مشمولین این دستورالعمل که به مالیات قطعی شده اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها برابر مقررات در هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (۱) ماده(۲۱۶) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب قابل رسیدگی خواهد بود.

کد خبر: ۸۶٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha