۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
 واکنش بازار مسکن به ریزش‌ قیمت‌ها

واکنش بازار مسکن به ریزش‌ قیمت‌ها

بازار معاملات مسکن در دو بخش معاملات خرید و فروش و اجاره به اعلام رسمی ریزش قیمت‌ها در فروردین ماه واکنش نشان داد.

به گزارش  بازار به نقل از هیبنا، تازه‌ترین تحولات بازار مسکن شهر تهران در روزهای اخیر نشان می‌دهد بازار معاملات خرید وفروش و اجاره مسکن بلافاصله بعد از اعلام رسمی کاهش قیمت مسکن در فروردین ماه به این موضوع واکنش نشان داد.

بانک مرکزی هفته گذشته آمارهای رسمی مربوط به تحولات بازار معاملات خرید و فروش مسکن شهر تهران و همچنین تحولات بازار معاملات اجاره در پایتخت وسایر نقاط شهری کشور را منتشر کرد که این اعلام رسمی بلافاصله رفتار متقاضیان در هر دو سمت بازار ( معاملات خرید و فروش و اجاره) را تحت تاثیر قرار داد.

بررسی‌های هیبنا، با استناد به تحقیقات میدانی انجام شده در روزهای گذشته حاکی از تشدید رکود در بازار ملک به خصوص در بخش خرید مسکن تحت تاثیر اعلام رسمی ریزش قیمت‌ها در بازار فروردین ماه واحدهای مسکونی است.

بررسی‌ها نشان می دهد در روزهای اخیر تحت تاثیر اعلام آمار رسمی از کاهش ۳.۱ درصدی تورم ماهانه مسکن در فروردین ماه، سطح تقاضا برای خرید مسکن باز هم کاهش یافته است

بررسی‌ها نشان می دهد در روزهای اخیر تحت تاثیر اعلام آمار رسمی از کاهش ۳.۱ درصدی تورم ماهانه مسکن در فروردین ماه، سطح تقاضا برای خرید مسکن باز هم کاهش یافته است. متقاضیان خرید که از قبل از شروع سال جدید در بازار حضور داشته و در حال جست و جو برای یافتن فایل مورد نظر به منظور خرید آپارتمان بودند هم‌اکنون در عمده موارد دست نگه داشته و یا جست و جوی خود را در بازار محدودتر کرده‌اند به این امید که تحت تاثیر کاهش برخی ریسک‌های غیراقتصادی، ریزش قیمت مسکن ادامه دار شود و بتوانند با هزینه کمتری اقدام به خرید واحد مورد نظر خود کنند.

در واقع شواهد به دست آمده از بازار مسکن نشان از افت مجدد سطح تقاضا برای خرید مسکن در روزهای اخیر دارد. در حالیکه در فروردین ماه نیز در مقایسه با اسفند ماه تقاضا برای خرید مسکن به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود. واسطه‌های بازار معاملات مسکن این موضوع را تایید کرده و اعلام کردند: هم‌ اکنون سمت تقاضا در بازار مسکن به شدت منتظر تداوم رکود و افت قیمت‌هاست و این موضوع در بازار مشاهده می‌شود که عده‌ای به امید کاهش قیمت‌ها خرید خود را به تاخیر انداخته‌اند.

در سمت فروش نیز روز به روز شاهد افزایش تعداد فایل‌های عرضه شده هستیم به گونه‌ای که روزانه چندین فایل جدید به بازار فروش عرضه می‌شود که فعلا تقاضای موثر و دست به نقدی برای خرید آن‌ها وجود ندارد

در سمت فروش نیز روز به روز شاهد افزایش تعداد فایل‌های عرضه شده هستیم به گونه‌ای که روزانه چندین فایل جدید به بازار فروش عرضه می‌شود که فعلا تقاضای موثر و دست به نقدی برای خرید آن‌ها وجود ندارد.

از سوی دیگر در بازار اجاره نیز اثر ریزش قیمت در بازار خرید و فروش مشهود است. هر چند تحولات بازار خرید و فروش مسکن با تاخیر به بازار اجاره می‌رسد اما هم‌اکنون مستاجران نیز امیدوارند تحت تاثیر قرار گرفتن بازار مسکن در مسیر تخلیه حباب قیمتی، اجاره‌بهای پیشنهادی از سوی موجران نیز اندکی تعدیل شود. با این حال شواهد بازار نشان می‌دهد امسال اجاره‌بهای مسکن کاهش نخواهد داشت و در بهترین سناریو می‌توان امیدوار بود اجاره‌بهای واحدهای مسکونی بیش از ۳۰ درصد رشد نکند.

این در حالی است که هنوز سقف مجاز برای افزایش اجاره‌بها در سال جاری اعلام نشده است و سقف‌های مجاز افزایش اجاره‌بها فعلا مطابق با نرخ‌های سال گذشته ( در شهر تهران تا ۲۵ درصد، در سایر کلانشهرها تا ۲۰ درصد و در دیگر شهرها تا ۱۵ درصد) اعمال خواهد شد.

کد خبر: ۸۶٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha