۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
بهبود بهره‌ وری در صنعت با همکاری ۳ قوه شدنی است
کارشناس مسائل اقتصادی:

بهبود بهره‌ وری در صنعت با همکاری ۳ قوه شدنی است

انصاری، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر هماهنگی بین قوای سه‌گانه باشد، بخش خصوصی قطعا می تواند حرکتش را در راستای بهبود بهره وری از سرمایه‌گذاری و حتی تاب آوری صنعت ایجاد کند.

به گزارش بازار، حبیب الله انصاری به نقش قوانین برای عملکرد بهتر بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: فعالیت بخش خصوصی متاثر از یکسری قوانین و مقررات است. حاکمیت دولت باید به بهترین شکل برای خصوصی سازی مدافع باشد و با فعالیت بخش خصوصی، دولت هم در زنجیره تولید و صادرات و شبکه ای که حتی بتواند علاوه بر بازار داخل در خارج از کشور هم خودنمایی کند و پایدار بماند، مدافع این بخش باشد.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی خصوصی سازی با تمام تلاش می خواهد در کشورهای دیگر فعالیت کند اما قوانین مزاحم و مانع از حرکتش می شود، پس چگونه می تواند؟ بنابراین نقش خصوصی سازی باید در کنار کمک ها و فعالیت در کارآمدی دولت از نظر بازار سرمایه و از بین بردن رفتن رانت ها باشد.

این اقتصاددان با ذکر اینکه بخش خصوصی هم باید نکاتی را به عنوان اصول مدیریت در نظر بگیرد، عنوان کرد: بخش خصوصی باید با استفاده از فرهنگ صنعتی، خود را سازمان دهی کند و از متخصصین مختلف استفاده و برنامه ریزی کند. این نهاد باید نگاه از کجا تا کجا و چگونه را مدنظر قرار دهد و برای توسعه و پایداری بازارش هدفگیری کند. همه اینها به یکسری قوانین و مقرراتی برمی گردد که در کنار این مهم باید بتواند از آن استفاده کند.

وی تاکید کرد: اگر ما استراتژی و برنامه راهبردی داشته باشیم که محورش کمک به بخش خصوصی باشد، مجوز دادن به بخش خصوصی و تصویب قوانین و مواردی که به رفع موانع و چالش ها کمک می کند، اینها باید از طرف حاکمیت دولت باشد.

انصاری با اظهار به اینکه در کشورمان باید قوای سه گانه همه در پیش برد اهداف کمک کنند، گفت: اگر این هماهنگی بین قوای سه گانه باشد و زمینه های لازم را برای حرکت بخش خصوصی ایجاد کنند، بخش خصوصی قطعا می تواند حرکتش را در راستای بهبود بهره وری از سرمایه گذاری و حتی تاب آوری صنعت ایجاد کند.

وی یکی از مسائل در کشور را تامین مواد اولیه توسط دولت بیان کرد و توضیح داد: بخش خصوصی دارد حرکت خودش را انجام می دهد و برنامه ریزی دارد اما چگونه وقتی که ما داریم می بینیم مواد اولیه مانند مس، فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی در زمان مقرر توسط دولت ارائه نمی شود و از سویی مسئله ارز هم بر مشکلات دامن می زند، از بخش خصوصی انتظارات وجود دارد. بنابراین ایجاد زمینه مناسب برای حرکت بخش خصوصی یک بعد قضیه است، باید توجه خاصی به بخش خصوصی شود و اینها نکاتی است که باید قطعا در کنار هم قرار بگیرد و همگی با هم زمینه را ایجاد کنند برای استفاده از زمینه ها و منابعی که در کشور داریم.

این اقتصاددان در ادامه به تبیین فرهنگ صنعتی به عنوان یکی از معیارهای مدیر بخش صنعت پرداخت و اظهار کرد: وقتی می گوییم یک مدیر صنعت برخوردار از فرهنگ صنعتی باشد این یک مسئله بسیار کلی است. این مدیر باید صنعت را بشناسد و پدیده صنعت را به عنوان یک پدیده ای که تغییرات دهد به طوری که این تغییرات بر محور مشتری مداری و تقاضا محور باشد و نگاهش محدود به بازار داخل هم نباشد.

وی با اظهار به اینکه یک تولید کننده باید بداند که تولیداتش باید ارزش افزوده داشته باشد و از دو منظر قابل رقابت باشد؛ کیفیت و قیمت، افزود: کیفیت ابعاد مختلفی دارد. کیفیت تنها نمی تواند مشمول استانداردهای اجباری باشد بلکه باید استانداردهای کارخانه ای ایجاد کند. استاندارد کارخانه ای در دنیا یک شیوه و برنامه ای است که تولیدکنندگان بخش خصوصی برای ارتقا سطح مدیریت در ابعاد مختلف و کیفیت ایجاد می کنند.

انصاری بر ضرورت توجه تولیدکنندگان به آرندی بخش تحقیق و توسعه تاکید کرد و گفت: مدیر یک واحد بخش خصوصی بدون آرندی و تحقیق و توسعه و آزمایشگاه های مجهز نمی تواند به اهدافش برسد.

وی اظهار کرد: وقتی می گوییم مدیر برخوردار از فرهنگ صنعتی باشد یعنی باید دو بعد را نگاه کند، نیروهای متخصص و چیدمانشان و بعد استفاده از ماشین آلات لازم و به موقع و ضروری. همه اینها باید در کنار هم قرار بگیرند و مدیر صنعت با توجه به تغییراتی که ایجاد می کند دائما باید نگاهش متوجه نگاه مشتری باشد.

کد خبر: ۸۶٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha