۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
ایجاد دوگانگی در بازار آهن

ایجاد دوگانگی در بازار آهن

اگر عواملی بخواهند بدون در نظر گرفتن نرخ ارز و همچنین نبود تقاضا در بازار باز هم به تحریک قیمتی اقدام کنند، احتمال دارد که هفته جاری نیز همچون هفته گذشته بازار دچار دوگانگی شود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در تحلیل و بررسی نوسانات بازار آهن طی هفته اخیر مشاهدات حاکی از آن است که از یک سو به علت عوامل سیاسی نرخ دلار ریزش قیمت را تجربه کرد و از سوی دیگر بورس کالا با تحریک قیمت ها به افزایش قیمت مقاطع دامن زد و همین شرایط سبب ایجاد دوگانگی در بازار هفته گذشته شد.

این دوگانگی به نحوی بود که به علت کاهش قیمت ارز، قیمت ها در بازار با ثبات و ریزش اندک مواجه شد تا زمانی که قیمت پایه شمش از طرف بورس کالا افزایش یافت و در روزهای بعدی هفته شاهد صعودی شدن قیمت ها با شیب کم بودیم. این طور به نظر می رسد که با نزدیک شدن به دوره های آخر مذاکرات وین، نرخ دلار در هفته جاری با نوسانات رو به پایین بیشتری روبه رو شود.

گزارشات بلومبرگ و متال بولتن نیز حاکی از سنگینی تقاضای جهانی نسبت به عرضه می باشد و همین مسئله همچنان از قیمت ها حمایت می کند. این بدان معنی است که خبری از اصلاح قیمت های جهانی نیست و موضوع دیگر این است که در صورت آغاز این روند همانند سال ۲۰۰۸ با سقوط قیمت ها مواجه نخواهیم شد.

در بورس کالا نیز متوسط قیمت شمش با رقابت ۰/۶ درصدی روی ۱۱ هزار و ۹۸۸ تومان مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است که روند صعودی قیمت های صادراتی فولاد ایران ادامه دارد، بر اساس گزارشات منتشر شده در روز پنج شنبه قیمت اسلب با ۱۵ دلار افزایش مواجه شد و به رقم ۶۵۰ دلار و همچنین قیمت بیلت نیز با ۲ دلار افزایش به ۶۰۰ دلار رسیده است. اگر این رقم با دلار نیمای ۲۲ هزار و ۶۹۱ تومانی مقایسه شود، برای شمش به رقمی حدود ۱۳ هزار و ۶۴۱ تومان می رسیم این بدان معنا است که نرخ شمش بورس بدون در نظر گرفتن مالیات حدود ۵/۱۲  درصد پایین تر است.

حال اگر عواملی بخواهند بدون در نظر گرفتن نرخ ارز و همچنین نبود تقاضا در بازار باز هم به تحریک قیمتی اقدام کنند، احتمال دارد که هفته جاری نیز همچون هفته گذشته بازار دچار دوگانگی شود. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در صورتی که کاهش نرخ ارز تداوم یابد، با توجه به اینکه در بازار تقاضای جدی دیده نمی شود، زور این تحریک ها به افزایشی شدن قیمت ها نمی رسد.

بر اساس گزارشاتی از منابع آگاه از مذاکرات وین از سه لیست مدنظر ایران در رابطه با تحریم ها بر سر دو لیست توافقاتی صورت گرفته است و در این میان تنها لیست سوم و مبحث راستی آزمایی باقی مانده است. برهمین اساس ادامه دار بودن روند کاهشی نرخ ارز دور از انتظار نیست. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که در چنین شرایط حساسی هر اتفاقی می تواند منجر به تغییر جو موجود شود، چون بازار به خبرهای غیرقطعی منابع خارجی نیز واکنش نشان می دهد. در نهایت این احتمال وجود دارد که هفته جاری شاهد ثبات قیمت ها و کاهشی اندک در برخی از روزها باشیم.

کد خبر: ۸۶٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha