۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
کاهش قاچاق کالا از مزایای تعیین نرخ ارز توسط ساز و کار بازار است
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

کاهش قاچاق کالا از مزایای تعیین نرخ ارز توسط ساز و کار بازار است

قدیری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است در فرآیند تثبیت نرخ ارز در کنار تورم داخلی، روز به روز از قدرت رقابتی بنگاه‌های داخلی کاسته شده و بر بیکاری افزوده می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران و از فعالان اقتصادی کشورمان با اشاره به اینکه قاچاق کالا از جایی که قیمت کمتری دارد به جایی که قیمت بالاتری دارد انجام می‌شود، اظهار داشت: اگر قاچاق کالا را نیز پدیده‌ای اقتصادی بدانیم و نه پلیسی می‌توان گفت که با چنانچه سیاست تثبیت نرخ ارز را نداشته باشیم و اجازه دهیم بازار نرخ ارز را تعیین نماید، شاهد کاهش قاچاق کالا نیز خواهیم بود. مثال روشن آن تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های دامی تولید خوراک دام بود که ناکام بود زیرا مردم در اکثر مواقع سال مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی به سفره‌شان راه پیدا نکرد.

مجید موافق قدیری در ادامه افزود: در فرآیند تثبیت نرخ ارز در کنار تورم داخلی روز به روز از قدرت رقابتی بنگاه‌های داخلی کاسته شده و بر بیکاری افزوده می‌شود. وی تاکید کرد: دولت می‌تواند با درآمد ارزی حاصل از فروش نفت، صنایعی را که عمدتا کارایی پایینی دارد را راه‌اندازی کند تا نرخ بیکاری را پایین نگه دارد و با اختصاص دادن یارانه به آنها بتواند قیمت کالاهای مصرفی را پایین نگه دارد، اما در بلندمدت و با کم شدن درآمد ارزی حاصل از فروش نفت و ناتوانی دولت از دادن یارانه به تولیدات این صنایع، اینگونه صنایع در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرند و بیکاری بالایی در جامعه پدیدار می‌گردد.

به گفته این فعال اقتصادی، دلیل ورشکستگی را می‌توان چنین بیان کرد: چون این صنایع به دلیل وجود یارانه‌های نفتی و قیمت پایین در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، نه از لحاظ کیفیت و نه از لحاظ قیمت قابل رقابت با صنایع رقیب خارجی نخواهند بود. در چنین حالتی یا دولت درهای تجاری خود را به سوی کشورها باز خواهد کرد که به دلیل کسری تراز پرداخت‌ها و تضعیف ارزش پول داخلی شاهد یک تورم بالا همراه با بیکاری زیاد خواهیم بود که به رکود تورمی شناخته می‌شود و یا اقتصاد، خود را برای جلوگیری از بیکاری بالا به یک اقتصاد بسته تبدیل‌کرده و مردم را مجبور به استفاده از کالاهای تولید داخل با کیفیت پایین و قیمت بالا خواهد کرد.

کد خبر: ۸۶٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha