۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مسائل سیاسی و اقتصادی تأثیرگذار بر بورس؛ تقویت طرف تقاضا تنها راه نجات بورس است
تحلیل هفتگی بورس؛

مسائل سیاسی و اقتصادی تأثیرگذار بر بورس؛ تقویت طرف تقاضا تنها راه نجات بورس است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عوامل سیاسی و اقتصادی روی روند بازار تأثیرگذار بودند، تصریح کرد: برای تقویت بازار، باید طرف تقاضا و نقدینگی در بازار تقویت شود.

فاطمه میرزایی؛ بازار: هفته‌ای که گذشت، مانند هفته‌های قبلی باز هم با تلاطم زیادی برای بازار سرمایه همراه بود به طوری که جهش قیمت فلزات اساسی در جهان، افزایش قیمت نفت و رکود بیشتر در بازارهای موازی باعث شد تا بسیاری از سهم‌های شاخص‌ساز در گروه‌های فلزات اساسی، بانکی و خودرویی تکانی به خود بدهند و با داشتن معاملات بیشتر، ارزش بالاتری هم در بازار سرمایه داشته باشند.

به هر حال، معاملات بازار سرمایه به گونه‌ای پیش رفت که شاخص کل در این هفته با ۰.۰۷ درصد رشد، ۸۰۳ واحد نسبت به هفته گذشته بالاتر آمد، اما به هر ترتیب، شاخص کل هم‌وزن با افت سهم‌های کوچک و دست نداشتن سهامداران حقیقی در اکثریت معاملات، ۰.۶۵ درصد افت کرد.

 ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم و اعلام کاندیداهای حاضر بسیار مهم است. در حال حاضر، این موضوع که کاندیدا مشخص نشده و آینده مشخصی در انتظار ما نیست، دلیل دیگر نابسمانی‌های اخیر است

با این حال، شاخص فلزات اساسی با رشد ۴۷ هزار و ۷۷۴ واحدی، ۵.۴۴ درصد نسبت به ۲هفته گذشته بالاتر آمد و توانست بازار را سر پا نگه دارد و در معاملات این هفته گروه فلزات اساسی، بانکی و خودرویی بیشترین ارزش معاملات را داشتند و نمادهای فلزات اساسی و بانکی بیشترین تقاضا را برای خرید به خود اختصاص دادند. در هفته قبل همچنین صندوق‌های دولتی پالایشی و دارا یکم به ترتیب ۲٫۴ و ۶٫۶ درصد بازدهی مثبت از خود به جای گذاشتند.

ارزش معاملات هفته گذشته  هم در مجموع ۱۷ هزار و ۲۵۵ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته بیش از ۵ درصد افزایش یافت. در این هفته به جز دو صندوق پالایشی و دارا یکم که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، «شپنا»، «وبلمت» و «خساپا» از دیگر نمادهای پرمعامله بودند. اگر چه در این هفته تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز نسبتا خوب بود، ولی همچنان نمادهای کوچک‌تر در صف فروش قفل بودند و حتی حجم معاملات آنها بسیار کمتر از حجم مبنا به ثبت رسید.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات هفته گذشته گفت: دو عامل اصلی موثر در بازار بورس، عوامل اقتصای و سیاسی است و از طرفی، کمبود نقدینگی در بازار به شدت احساس می‌شود یعنی درواقع عدم وجود تقاضا در بازار سبب ایجاد صف‌های فروش شده است که حاصل آن وضعیت فعلی بازار سرمایه است.

وی در ادامه تصریح کرد: انتظار می‌رود  که مصوبه دولت مبنی بر اینکه ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق ارزی کشور وارد صندوق تثبیت بازار شود، وضعیت را سامان دهد که این امر هم فقط باعث بالا رفتن سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز می‌شود و تأثیری بر سهام گروه‌های دیگر نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برجام و انتخابات ریاست جمهوری تاثیر زیادی در بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد، افزود: در ماه آینده، انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم و اعلام کاندیداهای حاضر بسیار مهم است. در حال حاضر، این موضوع که کاندیدا مشخص نشده و آینده مشخصی در انتظار ما نیست، دلیل دیگر نابسمانی‌های اخیر است.

نوروزی افزود: در بازار بورس، ۵۴ میلیون سهامدار داریم و دیگر نمی‌توان بحث بورس را کم‌اهمیت دانست و رئیس جمهور آینده باید برنامه ویژه‌ای برای بازار سهام داشته باشد تا جلوی ضرر بیش از حد معامله‌گران را بگیرد.

وی تقویت طرف تقاضا و نقدینگی را تنها راه برگشت بازار سرمایه به روند اصلی خود دانست و تأکید کرد: اخیراً، شاهد پایین آمدن شاخص کل بازار بودیم که ترس شدیدی در دل مردم انداخته است؛ مخصوصا برای افرادی که در حال کسب تجربه‌های اولیه خود بودند و همین ترس ایجاد شده در مردم، باعث شد افرادی که در ضرر هستند، حتی ۷۰ درصد پایین‌تر از ارزش اصلی، سهام خود را بفروشند.

ارزش معاملات هفته گذشته  هم در مجموع ۱۷ هزار و ۲۵۵ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته بیش از ۵ درصد افزایش یافت

این کارشناس بازار سرمایه در پایان صحبت‌های خود افزود: وجود رکود در مسکن و ساخت وساز شرایط را به گونه‌ای ایجاد کرده است که شرکت‌های فولادی با انجام صادرات موفق هستند و شرکت‌هایی که صادرات انجام نمی‌دهند، دارای ضعف هستند. در بازار بورس هم با توجه به اینکه قیمت‌های بورس کالا از دستور خارج شده، بحث را رقابتی کرده است و مصوبات مجلس برای حمایت از مسکن، تنها امید بهتر شدن حال سهم‌ها فولادی است.

کد خبر: ۸۶٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha