۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
ضرورت توجه به بحث روستاها و نقش آن‌ها در امنیت غذایی
معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد

ضرورت توجه به بحث روستاها و نقش آن‌ها در امنیت غذایی

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با ضروری خواندن توجه به بحث توسعه روستایی نقش روستاها را در امنیت غذایی کشور خطیر دانست.

به گزارش بازار، اسحاق جهانگیری در همایش سالروز تاسیس شوراهای شهر و روستا که با حضور استانداران کشور به طور ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه تاسیس شوراهای شهر و روستا اقدام بسیاری مهمی است که در قانون اساسی نهاده شده است، افزود:‌ بر اساس این قانون اداره امور جامعه در کشور به مردم واگذار شده است و شهید بهشتی و آیت الله طالقانی همواره بر اجرای این قانون تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه تمرکز جلسه امروز توجه بر توسعه روستایی است، گفت: ۲۷ تا ۲۸ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور در روستاها ساکن هستند که این جمعیت عظیم نشان دهنده اهمیت توجه به این قشر و مسائل زندگی آنان است.

معاون اول رئیس جمهور یکی از مهم‌ترین رسالت‌های جمهوری اسلامی را در کلام امام (ره) و رهبری بحث استقرار عدالت در جامعه برشمرد و گفت: بر این اساس یکی از مصادیق آن عدالت منطقه‌ای است به این صورت که مردم در روستاها یا شهرهای کوچک نباید حسی داشته باشند که نسبت به ساکنان شهرهای بزرگ از امکانات کمتری برخوردار هستند.

جهانگیری گفت: یکی از عوامل اصلی حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ همین مبحث عدالت است که باعث می‌شود عده‌ای به گمان برخورداری از امکانات بیشتر به حاشیه شهرها مهاجرت کنند.
وی با پراهمیت خواندن نقش روستاها در توسعه کشور افزود: یکی از محورهای مهم توسعه جایگاه توسعه روستایی در کشورهاست و روستاها همواره به دوام و قوام جوامع کمک می‌کنند.
معاون اول رئیس جمهور روستاها را سرچشمه خوبی‌ها و نیکی ها، فتوت، غیرت، جوانمردی و پشت کار و همچنین خودکفایی دانست و گفت: اگر امروز در جنگ اقتصادی آمریکا که امنیت غذایی ما را هدف قرار داده بود کمترین چالش را داریم به علت این است که روستاییان ما با تولیدات خودشان در حوزه‌های مختلف غذایی؛ کشور را از واردات مواد غذایی بی نیاز کردند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید روستاها را در مقابل عوامل طبیعی همچون سیل و زلزله مقاوم کنیم و شرایط تاب آوری ان‌ها را فراهم آوریم، افزود: در مقطع فعلی یکی از مسائل مهم بحث رعایت شیوه نامه‌های مربوط به کروناست و ما انتظار داریم که در روستاها نیز همچون شهرها شیوه نامه‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد و این مهم بر عهده مسئولان روستایی است.

وی خشکسالی را از معضلات کشور دانست و گفت: امروز با کمبود بارش‌ها در کشور بیشترین نقاط در معرض خشکسالی هستند و کمبود آب تاثیر مستقیمی بر تولید و اقتصاد روستایی دارد که ما باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزایش خرید قیمت گندم از کیلویی چهار هزار تومان به پنج هزار تومان را گام مهمی در افزایش توان مالی تولیدکنندگان و روستاییان بشمرد و افزود: در ابتدای دولت هر کیلوگرم گندم ۴۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شد که امروز با افزایش قیمت توان مالی کشاورزان نیز بالا رفته است.

جهانگیری گفت: با بررسی‌های انجام شده وقتی ۲۰ درصد به هزینه جانبی خرید گندم اضافه می‌شود هر کیلو گندم حدود ۶ هزار تومان برای دولت تمام می‌شود و دولت آن را به نانوا ۶۰۰ تومان می‌دهد که همه این‌ها درجهت حمایت غذایی از مردم و تولید کنندگان است.
وی کشاورزی پایدار را از دیگر مقوله‌های مورد توجه در دولت برشمرد و افزود: ‌امروز اگر کسی شرایط کشت گلخانه‌ای و آبیاری مدرن را فراهم آورد دولت ۸۵ درصد هزینه آن را بلاعوض می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کشت‌های مدرن باعث افزایش بهره وری و تولید چند برابری محصولات کشاورزی می‌شود، گفت: طرح‌های بزرگی در خوزستان، سیستان و بلوچستان و بسیاری از نقاط کشور انجام شده که همه این‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی است.

جهانگیری عدالت آموزشی را از دیگر دغدغه‌های دولت برشمرد و افزود: در این خصوص هیچ فرزند روستایی در هر نقطه‌ای از کشور نباید از آموزش محروم باشد و وزارت آموزش و پرورش نیز در پیگیری و شناسایی این افراد ملزم شده است.

وی مسئله فقر را از دیگر دغدغه‌های جدی دولت برشمرد و گفت: به عنوان مسئول در نظام اسلامی همواره باید از اینکه عده‌ای از مردم با فقر روبرو هستند آرامش نداشته باشیم و در این خصوص باید تلاش کنیم و اجرایی شدن سهام عدالت و پرداخت سود به روستاییان از گام‌های مهم برای مبارزه با فقر است.

معاون اول رئیس جمهور توجه به مدیریت روستاها در قالب شوراها و دهیاری‌ها را بسیار مهم برشمرد و افزود: همانگونه که ما برای شهرها مدیریت شهری تعریف کرده ایم، خانه‌های روستایی ما نیز نیازمند مدیریت هستند و نمی‌شود عده زیادی از مردم را که در نقطه‌ای از کشور در روستا زندگی می‌کنند بدون سرپرست و مسئول گذاشت.

جهانگیری با تاکید بر اینکه همه باید مدیریت روستاها و دهیاران را به رسمیت بشناسند، گفت: تلاش ما تقویت مدیریت روستایی است.
وی همچنین افزود: هم اکنون ۹۹ و نیم درصد روستاها دارای برق، ۸۰ درصد دارای آب، ۹۴ درصد دارای اینترنت، ۹۰ درصد دارای گاز، ۹۶ درصد دارای خانه بهداشت و ۹۵ درصد دارای
راه مناسب هستند.

در این جلسه شماری از استانداران و مسئولان محلی به ارائه گزارش از حوزه مدیریتی خود و کارهای انجام شده در بحث توسعه روستایی پرداختند.

کد خبر: ۸۶٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha