۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
رشد ۲۳ درصدی عمق ساخت داخل در ۳ سال اخیر
معاون امور صنایع وزارت صمت خبر داد

رشد ۲۳ درصدی عمق ساخت داخل در ۳ سال اخیر

معاون امور صنایع وزارت صمت با تاکید بر رشد حدود هشت درصدی در بخش صنعت از رشد ۲۳ درصدی در حوزه اشتغالزایی خبر داد و گفت: بخش صنعت در سال ۹۹ دو چالش مربوط به تحریم‌ها و شیوع کرونا را به فرصت تبدیل کرد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، مهدی صادقی نیارکی در جلسه هم‌اندیشی و ارائه بسته اقتصادی پیشنهادی وزارت صمت در زمینه پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از بخش تولید، با تاکید بر اینکه حوزه تولید در سال ۹۹ با ۲چالش اصلی تحریم و شیوع کرونا مواجه شد گفت: با برنامه‌ریزی و اقدامات بخش دولتی و خصوصی در حوزه تولید، توانستیم این دو چالش را به فرصت تبدیل کنیم و شاهد اتفاقات مثبتی در سال گذشته در این حوزه باشیم.

معاون امور صنایع وزارت صمت با استناد به آمار بانک مرکزی و مرکز آمار کشور تصریح کرد: طبق گزارش مرکز آمار در ۹ ماهه سال گذشته بخش صنعت رشد را تجربه کرد و بر اساس آمار بانک مرکزی نیز در حالیکه رشد اقتصادی در بخش صنعت رشد ۷.۸ درصدی را داشتیم.

صادقی نیارکی در ادامه به تشریح شاخص‌های صنعتی در کشور پرداخت و تصریح کرد: در سال گذشته در بخش صدور پروانه‌ بهره‌برداری رشد ۱۰ درصد را داشتیم، در حوزه اشتغالزایی با اشتغال مستقیم ۱۴۲ هزار نفر، رشد ۲۳ درصدی را داشتیم و بر اساس آمار در بخش سرمایه‌گذاری رشد ۲۰۰ درصدی را داشتیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم صدور ۴۱ هزار فقره جواز تاسیس در سال ۹۹ بود که نشان‌دهنده رشد ۴۵ درصدی را در این بخش است و این در حالی است تعداد پروانه بهره برداری حدود ۷۵ هزار فقره است که این رشد حاکی از اعتماد جامعه به بخش تولید برای سرمایه گذاری است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط معاون امور صنایع وزارت صمت، در بخش واگذاری زمین به بخش تولید در سال ۹۹ رشد ۱۰۰ اتفاق افتاده است به طوریکه از نظر مساحتی از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در سال ۹۸ به ۵هزار و۲۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است و از نظر تعدادی نیز از ۶ هزار قرارداد در سال ۹۸ به ۱۲ هزار در سال گذشته رسید.

صادقی نیارکی در ادامه به رشد ۱۶ محصول صنعتی از ۲۵ محصول صنعتی منتخب اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶، تولید لوازم خانگی در کشور در حدود ۱۱ میلیون دستگاه بوده است و این تولید در سال ۹۸ به ۸.۷ دستگاه رسید در حالیکه در سال ۹۹ به ۱۵ میلیون دستگاه افزایش پیدا کرد و علاوه بر رشد در تعداد تولید، شاهد افزایش عمق ساخت داخل در کشور هستیم.

صادقی نیارکی در ادامه اجرای دو رویکرد ایجابی و سلبی توسط وزارت صمت را عامل مهمی در رشد تولید صنعتی در کشور دانست.

وی در ادامه افزود: با اجرای پروژه نهضت ساخت داخل و برش استانی برای ساخت داخل و تعیین سهم هر استان توانستیم هدف ۳.۲ میلیارد دلاری تعیین شده را تحقق ببخشیم و همچنین با معرفی نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها در میزهای ساخت داخل قراردادهای داخلی سازی منعقد شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت درباره رویکرد سلبی وزارت صمت توضیح داد: حدود ۲ هزار و ۲۰۰ ردیف تعریف با ارزبری حدود ۵ میلیارد دلار مشمول ممنوعیت واردات در سال های ۹۷ تا ۹۹شد.

صادقی نیارکی در پایان گزارشی از تراز تجاری ۱۰ ساله اخیر کشور را ارائه داد و با تاکید بر رشد ۱۰ ساله بسیاری از محصولات صنعتی به مدیریت واردات و تامین ارز اشاره کرد و گفت: با پیگیری وزارت صمت تغییراتی در روش تامین ارز انجام شد بطوریکه ۵۰ درصد از ارز نیمایی و ۵۰ درصد از محل ارز حاصل از صادرات تامین شد.

کد خبر: ۸۵٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha