۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
توسعه پایدار گردشگری در گروی حمایت از شرکت‌های بخش خصوصی و تعاونی‌ها
یادداشت؛

توسعه پایدار گردشگری در گروی حمایت از شرکت‌های بخش خصوصی و تعاونی‌ها

آبادان- شرکت‌های گردشگری خصوصی و تعاونی‌ها باعث توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند می‌شوند، این مطلب بخشی از یادداشت قدرت‌الله طمیمیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند است.

قدرت‌الله طمیمیان؛ بازار: منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. وسعت آن ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است.

بسیاری از کشورها، از راه توسعه و گسترش صنعت گردشگری و جذب‏ گردشگران داخلی و خارجی موفق‏ شده ‏اند درآمدهای فراوانی به دست‏ آورند و نیز کشور خودشان را به مردم‏ جهان بشناسانند به‏ طوری که حتی درآمد بعضی از کشورها، فقط از راه صنعت‏ گردشگری تامین می‏ شود.

برای مثال‏ کشورهای ایتالیا، اسکاندیناوی، ترکیه، تایلند، چین و ژاپن و فرانسه از راه جلب‏ گردشگران خارجی درآمد فراوانی به دست‏ می‏ آورند و در این کشورها مقادیر قابل‏ توجهی از درآمد ملی از همین راه تامین‏ می‏ شود.

شرکت‌های گردشگری خصوصی و تعاونی‌ها در بسیاری از کشورها نقش خود را در توسعه گردشگری به‏ خوبی ایفا کرده ‏اند. آنها همه مراحل گردشگری مشتمل بر تبلیغات، پذیرش، راهنمایی، اسکان، مسافرت و … مرتبط با گردشگران را به خوبی‏ ساماندهی و برگزار می‏ کنند از طرف دیگر امروزه بر نقش موثر کارآفرینی در توسعه اقتصادی بسیار تاکید می‌شود. 

با توجه به اینکه یکی از معیارهای توسعه اقتصادی، توسعه بخش گردشگری است، با تکیه بر نوآوری و با اعمال تغییراتی در سطوح مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سرمایه‌گذاری لازم می‌توان به کشف بازارهای جدید و ارائه محصولات و خدماتی متفاوت پرداخت.

شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر دارای ویژگی‌های فرهنگی و طبیعی بسیار هستند و پتانسیل لازم برای شکل گیری و توسعه کارآفرینی در بخش گردشگری را دارند.

شرکت‌های خصوصی و تعاونی‌ها به عنوان یکی از متولیان اشتغالزایی مورد توجه هستند و سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان یک مکانیسم حمایتی و نظارتی نقش خود را ایفا می‌کند

شرکت‌های خصوصی و تعاونی‌ها به عنوان یکی از متولیان اشتغالزایی مورد توجه هستند و سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان یک مکانیسم حمایتی و نظارتی نقش خود را ایفا می‌کند.

منطقه آزاد اروند از جاذبه‌های توریستی متعدد و ظرفیت‌های بالفعل وسیعی برای گسترش شرکت‌های گردشگری برخوردار است.

توسعه پایدار گردشگری در گروی حمایت از شرکت‌های بخش خصوصی و تعاونی‌ها

نقش محوری شرکت‌های گردشگری
شرکت‌های گردشگری توانمند که رویکرد تخصصی و دلسوزانه را در اولویت خود قرار می‌دهند می‌توانند نقش عمده‌ای در توانمندسازی مردم محلی و توسعه منابع انسانی و تنوع بخشی و رشد اقتصادی و همچنین خلق فرصت‌های شغلی در ارتباط تنگاتنگ با سایر بخش‌های اقتصادی ایفا کنند.

در این رابطه می‌توان با سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مطلوب به اهداف و دستاوردهای برشمرده شده برای شرکت‌های گردشگری در رویه‌ای پایدار نایل آمد.

با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، شرایط بالقوه مناسب برای حضور فعال شرکت‌های گردشگری این منطقه در نظر گرفته شده است.

در حوزه صنایع دستی شرکت‌های گردشگری نقشی محوری دارند اما در پژوهشی که توسط مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفت مشخص شد که عمده فعالان صنایع دستی از بدنه جوامع محلی شهر و روستا هستند و در راستای توسعه پایدار بهترین و اصولی‌ترین روش توسعه و رونق این حوزه، تشکیل تعاونی‌ها است.

اکنون در منطقه آزاد اروند دو تعاونی در حوزه صنایع دستی در سال ۹۹ به ثبت رسیده‌اند که از زمان تشکیل سبب بهبود معیشت و رونق صنایع دستی شدند.

در هر کجا که کارها توسط مردم انجام شده شاهد بهبود شرایط بوده‌ایم و رویکرد معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و همچنین مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد سیاستگذاری در این حوزه و اجرا توسط مردم است که خوشبختانه طرح ایجاد تعاونی‌های صنایع دستی در این منطقه تاکنون موفق بوده است.

توسعه پایدار گردشگری در گروی حمایت از شرکت‌های بخش خصوصی و تعاونی‌ها

کاهش بروکراسی اداری
در امر صادرات صنایع دستی باید شرکت‌های گردشگری مستقر در منطقه آزاد اروند نقش پررنگی داشته باشند.

یکی از گام‌های اساسی به منظور توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند افزایش شرکت‌های گردشگری و رقابت‌پذیری بیشتر است و این مهم در گروی کاهش بروکراسی‌های اداری برای تاسیس شرکت‌های گردشگری است

یکی از گام‌های اساسی به منظور توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند افزایش شرکت‌های گردشگری و رقابت‌پذیری بیشتر است و این مهم در گروی کاهش بروکراسی‌های اداری برای تاسیس شرکت‌های گردشگری است.

در حال حاضر فرآیندهای ثبت شرکت گردشگری در منطقه آزاد اروند طی دو سال اخیر تسهیل شده و بروکراسی‌ها به شدت کاهش یافته است و سرمایه‌گذاران می‌توانند در این صنعت ورود کرده و مشاوره‌های لازم نیز توسط مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وضعیت کرونا آسیب جدی به صنعت گردشگری وارد کرده است ولی به گفته کارشناسان تا پایان امسال شاهد بهبود شرایط هستیم و فعالان اقتصادی علاقمند چنانچه از هم اکنون اقدام به راه‌اندازی شرکت کنند فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی ماه‌های پایانی سال و نوروز ۱۴۰۱ خواهند داشت.

کد خبر: ۸۵٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha