۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
بازار در حالت تعادل به کارش ادامه می‌دهد| رشد بازار کم‌رمق بود
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بازار در حالت تعادل به کارش ادامه می‌دهد| رشد بازار کم‌رمق بود

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد امروز بازار کم‌رمق و کم جان بود، مطرح کرد: بازار در حالت تعادل به مسیر خود ادامه می‌دهد.

بازار؛ گروه بورس: امروز با وجود برتری دو گروه بانک‌ها و خودرو در معاملات بازار سهام، شاخص کلنسبت به دیروز رشد کرد، اما این رشد مانند دیروز جاندار نبود و بسیاری از سهم‌ها نسبت به ابتدای معاملات باز هم دچار افت قیمت شدند. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، بازار این روزها نیازمند نقدینگی از طرف سهامداران حقیقی است تا بتوند نفسی تازه به بازار بدهد و رشدها پایدار و مداوم باشند، اما رشدهای حال حاضر، چند روزه و موقتی است.

شاخص کل بازار کار خود را با رشد ۷ هزار واحدی آغاز کرد، اما همانطور که مشخص بود، با وجود خبرهای شنیده شده از دولت و حمایت‌ها از بازار، این شاخص باز هم افت کرد، اما در انتهای معاملات باز هم با چند افت و خیز و در کل به صورت متعادل به کار خود پایان داد؛ به طوری که تا انتهای معاملات، ۵ هزار و ۶۱ واحد رشد کرد و تا ارتفاع یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۹۱ واحدی اوج گرفت.

شاخص کل هم‌وزن با اینکه در ابتدای معاملات، با رشد شروع کرد، اما در ادامه معاملات با افزایش فشار فروش روی سهم‌های کوچک‌تر و همچنین، معامله کمتر توسط سهامداران حقیقی، امروز ۲۰۹ واحد افت کرد و به ۴۲۷ هزار و ۲۵۴ واحد رسید تا جریانی واگرا با نماگر اصلی بورس داشته باشد. شاخص فلزات اساسی هم در حرکتی شبیه شاخص کل، امروز رشدی ۶ هزار و ۶۷۰ واحدی داشت تا رقم ۹۱۸ هزار و ۴۸۰ واحد را نشان دهد.

امروز نمادهای خودرویی، نمادهای پرتراکنشی بودند، ولی به طور کلی، نمادهای «خساپا»، «خودرو»، «برکت»، «فملی»، «شپنا»، «وبملت» و «خگستر» بیشترین تراکنش را داشتند و نمادهای «وبملت»، «فارس»، «فملی»، «وتجارت»، «فولاد»، «وپاسار» و «وبصادر» بیشترین تأثیر را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

در معاملات روز جاری بر خلاف روزهای گذشته، نمادهای فولادی چندان خوب عمل نکردند و نمادهای «فولاد» و «فخوز» تنها فولادی‌های مثبت بودند. نماهای «فجر»، «کاوه» و «فنورد» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند، اما نمادهای معدنی «کچاد» و «کگل» رشد قیمت خوبی داشتند. در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» ۰.۵ درصد سود کرد، اما نماد «ارفع» ۰.۵ درصد متضرر شد.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: بورس با وجود رشد ۵ هزار واحدی نتوانست رشد جانداری را از خود نشان دهد و دراین میان، هنوز نیازمند حمایت‌هایی از سوی دولت است؛ البته، در معاملات امروز واکنش‌ها به تصمیم‌های جدید بورس هم باعث شد که شاخص با دو گروه بانکی و خودرویی مثبت شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در آغاز معاملات امروز بازار، سهم‌ها در قیمت‌های بالا بازگشایی نشدند و این اتفاق مثبتی بود زیرا در قیمت‌های متعادل و در صفر تابلو سهم‌ها معامله شدند و بسیاری از نمادها صف‌های خرید تشکیل دادند، اما نکته این است که این صف‌های خرید دوباره عرضه شدند  که با توجه به وضعیت حال حاضر بازار اتفاق مثبتی است زیرا باعث افزایش ارزش معاملات در بازار شدند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با وجود کاهش قیمت، امروز شاهد صف‌های خرید نبودیم، گفت: به نظر می‌رسد در قیمت‌های بالا خریدار نداشته‌ باشیم و همین مسئله که امروز خریدار وارد بازار شده است، نکته بسیار مثبتی است که در روزها و هفته‌های گذشته ما شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

وی در پایان افزود: با آنکه انتظار ورود نقدینگی در بازار رفع نشده است، اما باید توجه کرد که امروز روز پایانی معاملات بود و شاهد معامله‎‌های متعادل در بازار و ریسک‎‌پذیری سهامداران هستیم که همین مسئله می‌تواند باعث شده باشد که در دقایق انتهایی بازار شاهد فروش سهم‌ها توسط سهامداران باشیم.

کد خبر: ۸۵٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha