۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
عدم استقبال ۲۰ درصد مشاغل از تسهیلات کرونایی| فقر مشکل بزرگ خراسان شمالی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

عدم استقبال ۲۰ درصد مشاغل از تسهیلات کرونایی| فقر مشکل بزرگ خراسان شمالی

بجنورد- ۲۰ درصد از مشاغل خراسان شمالی از تسهیلات کرونا استفاده نکردند و برخی از کارشناسان معتقدند که این امر از بیم عدم توانمندی پرداخت اقساط یا ناامیدی برای آینده بوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع بیماری کرونا در کشور در کنار کسادی بسیاری از مشاغل، بخش اعظمی از کارگران خراسان شمالی را نیز از کار بیکار کرده‌ و امسال دومین سالی است که کارگران در کنار سایر مردم در جدال با شیوع ویروس مهلک کرونا به سر می‌برند ویروسی که تأثیرات گسترده‌ای بر زندگی کارگران و کسب‌وکارها داشته است.

از سوی دیگر تحقیقات خبرنگار بازار نشان می دهد که کسبه به دلیل مشکلات عدیده ای که برایشان در زمان کرونا پدید آمده، حتی به تسهیلات کاهش اثر سوء این ویروس بر اقتصاد هم اهمیتی نداده اند و این شاید نشان از عمق مشکلات شان می دهد.

از طرف دیگر بیکاری و فقر از دیگر مشکلات استان خراسان شمالی است که قبل از کرونا هم با آن درگیر بود و امروز این موانع و مشکلات برای تامین و سپس توسعه اقتصاد خانوار به وضوح نمود پیدا کرده است برای بررسی بیشتر وضعیت مکاسب، اشتغال، تسهیلات کرونایی و آمارهای آن با حسن نوری مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی و دبیر کارگروه اشتغال استان به گفتگو نشستیم.

* تعداد کارگران مشمول قانون کار و کارگران ساختمانی در استان خراسان شمالی چه میزان است؟
هزار و ۳۵۴ کارگاه در خراسان شمالی وجود دارد و اکنون ۸۴ هزار و ۹۸۲ کارگر شاغل در استان شناسایی‌شده‌اند که ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر از این تعداد کارگران ساختمانی هستند و هم‌چنین ۱۰۵ هزار کارگر استان بیمه‌شده‌اند.

اکنون ۸۴ هزار و ۹۸۲ کارگر شاغل در استان شناسایی‌شده‌اند که ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر از این تعداد کارگران ساختمانی هستند

در سال جاری دستمزد کارگران  ۳۹ درصد افزایش پیداکرده است که این افزایش دستمزد به نسبت سال‌های گذشته بسیار چشم گیر بوده است. عرضه و تقاضای نیروی کار در شرایط فعلی در استان متعادل نیست، و تعداد کارگرانی که در اسفند ۹۸ دارای حقوق معوق بین یک ماه تا میانگین سه ماه بودند، از هزار و ۵۰۲ نفر به ۵۸۵ نفر در اسفند ۹۹ رسیده است که در سال ۹۸ مجموع ماه‌های معوق ۱۱۹ ماه بود که این آمار در اسفند ۹۹ به ۴۱ ماه کاهش پیدا کرد.

* میزان سرانه درآمد خانوارها در استان چگونه است؟
جمعیت استان خراسان شمالی ۹۹۰ هزار و ۲۳۳ نفر و بر اساس خانوار ۳۲۱ هزار و۹۷۷ خانوار است، که از این تعداد ۹۴۸ هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند که نشان می‌دهد ۹۶ درصد جمعیت استان یارانه بگیر هستند.
همچنین ۸۰۲ هزار نفر(۲۵۸ هزار خانوار) در استان  معیشتی بگیر هستند، که ۸۱ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود  که این آمار گویای پایین بودن میزان سرانه درآمد خانوارها در استان است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دو سال قبل نسبت به تهیه، تنظیم و تدوین اطلس رفاه ایرانیان با محوریت تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از وضعیت اشتغال و سطح درآمدی دهک‌های مختلف کشور اقدام کرد.

در این اطلس تهیه‌شده، پس از استان سیستان و بلوچستان، استان خراسان شمالی به‌عنوان دومین استان فقیر کشور معرفی‌شده است. در خراسان شمالی عمده فعالیت اقتصادی خانوارهای استان در بخش کشاورزی است و فعالیت کشاورزی در استان هنوز به سطح ارزش‌افزوده نرسیده،که این وضعیت موجب شده است تا سطح درآمدی این خانوارها در استان پایین باشد.

در این اطلس تهیه‌شده، پس از استان سیستان و بلوچستان، استان خراسان شمالی به‌عنوان دومین استان فقیر کشور معرفی‌شده است

استان خراسان شمالی برای عبور از این وضعیت باید برای اشتغال در بخش کشاورزی الگوسازی کند تا تولیدات در این بخش به بهره‌وری بالا برسد که ایجاد زنجیره تولید و فرآوری محصولات در بخش کشاورزی مهم‌ترین عامل ایجاد ارزش‌افزوده بالا در حوزه کشاورزی استان است.

* تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در استان در کرونا چه تعداد هستند؟
بیکاری کارگران در استان مقطعی بوده است، از اسفند ۹۸، شش هزار و ۴۹۷ کارگر اعلام بیکاری کردند که از این تعداد چهار هزار و ۶۰۴ نفر مشمول بیمه بیکاری شدند و اکنون از این تعداد (چهار هزار و ۶۰۴ نفر) بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر به چرخه کار بازگشتند.

با آغاز همه‌گیری کرونا  ۱۵۴ بنگاه تولیدی و تمام صنوف و صنایع به‌جز صنایع بزرگ دو ماه و نیم تعطیل شدند که با توجه به این امر مقرر شد سازمان برنامه‌وبودجه به افرادی که در طول مدت تعطیلی بنگاه‌ها و صنوف بیکار شدند تا بازگشت به کار مقرری پرداخت کند.

* چه میزان تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا پرداخت شد
در سال گذشته  ۱۰ هزار پرونده مشاغل آسیب‌دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که از این تعداد هشت هزار و ۱۱ فقره به‌طور کامل این تسهیلات را به میزان ۷۷۰ میلیارد ریال دریافت کرده‌اند و مابقی نیز استقبال نکردند زیرا معتقد بودند این تسهیلات دردی را برای آنان درمان نمی‌کند این تسهیلات به اصناف مختلف و بسته به رسته و نوع فعالیت پرداخت شد و هر واحد صنفی و تولیدی از ۶۰ تا ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان‌قیمت با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه دریافت کردند.

در سال گذشته  ۱۰ هزار پرونده مشاغل آسیب‌دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که از این تعداد هشت هزار و ۱۱ فقره به‌طور کامل این تسهیلات را به میزان ۷۷۰ میلیارد ریال دریافت کرده‌اند و مابقی نیز استقبال نکردند

همچنین در بخش تسهیلات مشاغل خانگی نیز در  هشت سال گذشته ۷۱۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در استان به چهار هزار و ۵۵۲ طرح پرداخت و منجر به ایجاد اشتغال پنج هزار و ۲۲۹ نفر شد که بیشترین سهم پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری مربوط به استان بود که  در این زمینه استان برتر کشور شدیم.

* در سال گذشته چه تعداد حوادث ناشی از کار بوده و بیشترین علل آنچه بوده است؟
۵۶ درصد حوادث کار منجر به فوت در بخش صنعت ساختمان اتفاق می‌افتد و در همین زمینه سال گذشته ۱۳هزار ساعت نفر آموزش  مباحث ایمنی کار انجام شد و ۱۲۸ پیمانکار نیز در این زمینه آموزش دیدند از سوی دیگر باید گفت سال گذشته ۲۳۶ حادثه ناشی از کار در استان به وقوع پیوست که چهار مورد نسبت به سال ۹۸ کمتر بود.

بیشترین حوادث اتفاق افتاده ناشی از کار در صنعت ساختمان و پس‌ازآن در امور خدماتی، کشاورزی و معدن روی‌داده که عامل ۴۱درصد این حوادث سقوط افراد و اشیا و سپس درگیری بین ماشین‌آلات و برخورد با تجهیزات و پس‌ازآن برق‌گرفتگی و حریق اعلام شده است.

همچنین اصلی‌ترین عامل سقوط افراد و اجسام نبود حفاظ گذاری در پرتگاه‌ها، ایجاد نشدن جایگاه کار مناسب و استفاده نشدن از سامانه‌های مناسب کار است که بر اساس یافته‌های آماری در بین شاغلان صنعت ساختمان، آرماتوربندها بیش از دیگر بخش‌ها با حوادث کار مواجه هستند.

بیشترین حوادث اتفاق افتاده ناشی از کار در صنعت ساختمان و پس‌ازآن در امور خدماتی، کشاورزی و معدن روی‌داده است

در سال ۹۹، هفت هزار بازرسی از سطح کارگاه‌های استان درزمینهٔ حوادث ناشی از کار صورت گرفت  که این بازرسی‌ها منجر به ۲۶۴ ابلاغیه شد و هم‌چنین ۱۰۱ کارفرمای متخلف درزمینهٔ ایمنی و سلامت کار به مراجع قضایی معرفی شدند.

* برنامه‌ شما در راستای تحقق شعار سال چیست؟
در راستای تحقق شعار سال یعنی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها از سوی مقام معظم رهبری؛ شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان توجه ویژه به مسئله تولید، شناسایی مشکلات و موانع و حمایت از تولیدات داخلی را اولویت اول می‌داند.

باید از امکانات و  ظرفیت‌های این مجموعه برای تحقق شعار سال، رفع مشکلات و  خدمت به آحاد مردم استفاده شود و امیدواریم باهمت مضاعف مدیران شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و سایر مسئولین و با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌ها بتوانیم شعار امسال را به‌خوبی محقق کرده و فرصت‌های بی‌بدیلی را در مسیر توسعه پیشروی استان قرار دهیم.

کد خبر: ۸۵٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha