۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
امضای تفاهم‌نامه تامین مالی طرح‌های اولویت‌دار صنعت
با حضور وزیر صمت انجام شد؛

امضای تفاهم‌نامه تامین مالی طرح‌های اولویت‌دار صنعت

تفاهم‌نامه سه جانبه برای تامین مالی طرح‌های دارای اولویت بخش صنعت امروز هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ به امضا رسید.

به گزارش بازار، تفاهم‌نامه سه جانبه برای تامین مالی طرح‌های دارای اولویت بخش صنعت، معدن و تجارت میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک تجارت امضاء شد.

با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه سه جانبه که با حضور آقای رزم حسینی وزیر صمت امضا شد از محل جذب منابع واحدهای اصلی سازمان‌های تابعه ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدها و طرح‌های اولویت‌دار قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، نرخ سود تسهیلات پرداختی از محل این منابع و تفاهم‌نامه‌ها بر اساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود و از منابع ایجاد شده حداقل حدود ۳۰ درصد برای سرمایه ثابت و تکمیل و راه‌اندازی طرح‌ها و رشد سرمایه‌گذاری در کشور و ۷۰ درصد نیز برای تامین سرمایه در گردش واحدها اختصاص خواهد یافت.

به منظور مدیریت بهینه این منابع و تحقق برنامه‌های وزارت صمت و هدایت منابع به سمت تامین نیاز مالی واحدها و طرح‌های دارای اولویت، فرآیند سیستمی پرداخت این تسهیلات در سامانه وزارت صمت به آدرس www.behinyab.ir پیاده سازی و عملیاتی شده است که متقاضیان تسهیلات در قالب طرح تام می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند تا در صورت انطباق با کدهای آیسیک اولویت‌های وزارت صمت، درخواست‌ها به بانک عامل ارجاع شده و فرآیند بررسی، تکمیل مدارک، تصویب و پرداخت تسهیلات صورت پذیرد.

در مذاکراتی که با تعدادی از بانک‌ها برای اجرایی شرط این طرح صورت گرفت در اولین قدم، تفاهم نامه‌ای با بانک صنعت و معدن به منظور تجهیز ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت تسهیلات به اولویت‌های بخش منعقد شده که تاکنون ۱۴۴ واحد و یا طرح در مسیر دریافت این تسهیلات قرار گرفته‌اند.

اگر چه طی ۸ سال اخیر متوسط نرخ رشد تسهیلات اعطایی سالانه به بخش صنعت و معدن ۲۳.۶ درصد بوده، اما به دلیل تورم تولیدکننده ۲۵ درصد، در عمل تسهیلات حقیقی این بخش رشد منفی داشته است که معنای آن کاهش قدرت تسهیلات اعطایی بانک‌ها و افزایش نیاز بخش به نقدینگی بوده است. به همین منظور، موضوع توسعه تامین مالی بخش تولید از طریق بازار پول و بازار سرمایه به طور جدی در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است و در این ارتباط برنامه‌های مختلفی تدوین و اجرا شده و در حال پیگیری است. از جمله برنامه‌های وزارت صمت که عملیاتی شده است بهره‌مندی از ظرفیت‌های مالی بنگاه‌های اصلی سازمان‌های تابعه وزارت متبوع نزد شبکه بانکی است که از طریق تمرکز این منابع و گردش مالی آن‌ها در بانک‌های منتخب و استفاده اهرمی از این منابع جهت تلفیق با منابع داخلی هر بانک، موجبات تامین مالی واحدها و طرح‌های دارای اولویت بخش صنعت و معدن بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

در ادامه این مسیر همچنین با دریافت فهرست واحدها و طرح‌های مرتبط با برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت صمت از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، معاونت امور صنایع، معاونت امور معادن و صنایع معدنی، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و نیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، مراحل ثبت درخواست و پیگیری فرآیند پرداخت تسهیلات به آن‌ها در سامانه بهین یاب بارگذاری خواهد شد.

کد خبر: ۸۵٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha