۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
بارش های استان همدان نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش دارد
مدیرعامل آب‌ منطقه‌ای همدان:

بارش های استان همدان نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش دارد

همدان - ستوده، مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان از کاهش ۳۸ درصدی بارش های استان همدان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه است.

منصور ستوده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه شده و صرفه‌جویی برای جلوگیری از بروز بحران کم آبی ضروری است؛ گفت: کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار گرفته و از طرفی، توزیع بارش نیز در کشور به لحاظ مکانی و زمانی ناهمگون است.

وی با اشاره به اینکه امسال در ادامه خشکسالی های سال های گذشته، شاهد خشکسالی هواشناسی و هیدرولوژیکی در سال آبی جاری هستیم، افزود: ایستگاه های باران سنجی شرکت آب منطقه ای همدان کاهش ۱۵ درصدی بارش در استان همدان نسبت به متوسط درازمدت و کاهش ۳۸ درصدی بارش نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

منابع آب ورودی به سدهای استان همدان کاهش داشته و در سدهای اکباتان و آبشینه تامین کننده آب شرب، با ادامه روند موجود تامین آب شرب با مشکلاتی مواجه خواهد شد

ستوده ادامه داد: رواناب به خصوص منابع آب ورودی به سدهای استان همدان کاهش داشته و در سدهای اکباتان و آبشینه تامین کننده آب شرب، با ادامه روند موجود تامین آب شرب با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

۴۰ درصد حجم سد اکباتان همدان خالی است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: سد اکباتان همدان ۲۱ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد که ۴۰ درصد از حجم آن خالی است.

وی با بیان اینکه سد اکباتان همدان با کاهش ذخیره آبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه شده است، افزود: حجم سد اکباتان در حال حاضر به ۲۱ میلیون کاهش یافته و ۶۰ درصد از ذخیره سد پر شده است.

میزان ورودی سد اکباتان دو مترمکعب درثانیه و میزان خروجی ۸۵۰ لیتر در ثانیه بابت است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه سد اکباتان در سالهای آبی گذشته سرریز شده بود، عنوان کرد: در حال حاضر میزان ورودی سد اکباتان دو مترمکعب درثانیه و میزان خروجی ۸۵۰ لیتر در ثانیه بابت آب شرب است.

ستوده ادامه داد: وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه است که انتظار می‌رود صرفه‌جویی لازم برای جلوگیری از بروز بحران توسط مصرف کنندگان آب در بخش شرب،کشاورزی و صنایع و خدمات انجام شود.

وی با اشاره به اینکه همدان امسال از ذخایر آبی مناسبی برخوردار نیست و باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد: تلاش بر این است تا برای تابستان امسال علاوه بر تامین منابع آب جایگزین ذخیره مناسبی را در سدهای استان همدان نگه‌داریم تا دچار مشکل نشویم.

کد خبر: ۸۵٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha