۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بازار سرمایه؛ داغ مجازی، داغ دل سهامداران| امیدواریهای معوق شده تا نشست سران قوا
بازار بررسی می‌کند؛

بازار سرمایه؛ داغ مجازی، داغ دل سهامداران| امیدواریهای معوق شده تا نشست سران قوا

بررسی اعتراضات سهامداران نشان می‌دهد زمانی ریزش بازار سرمایه آنها را اذیت کرد و حالا تصمیماتی که به نتیجه نمی‌رسد آزار دهنده شده است.

بازار؛ گروه بورس: در سال گذشته با ریزش بازار سرمایه راهکارای متعددی برای به تعادل رسیدن بازار و کاهش زیان سهامداران در شورای عالی بورس و مجلس ارائه داده شد اما به غیر از تاثیرات کوتاه مدت نتوانست جلوی زیان سرمایه‌گذاران را بگیرد، علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس این مسئله را ناشی از عدم اجرای مصوبات شورای عالی بورس می‌داند.

نماینده مجلس شورای اسلامی خبر داد که قرار است در جلسه شورای عالی اقتصادی که روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه با حضور سران سه قوا و با ریاست آقای روحانی برگزار شود، مشکلات بازار سرمایه بررسی شود اما این جلسه به ۶ اردیبهشت ماه موکول شد که نهایتا در این روز هم چنین نشستی برگزار نشد

اواخر فروردین حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی خبر داد که قرار است در جلسه شورای عالی اقتصادی که روز دوشنبه ۳۰ فرودین ماه با حضور سران سه قوا و با ریاست آقای روحانی برگزار می‌شود، مشکلات بازار سرمایه بررسی شود اما این جلسه به ۶ اردیبهشت ماه موکول شد که نهایتا در این روز هم چنین نشستی برگزار نشد.

در ماه‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صورت گرفته است اما کارشناسان می‌گویند به دلیل بی اعتمادی صورت گرفته به بازار، سهامداران تمایلی به ماندن در بورس ندارند.

در روزهای اخیر جمعی از سهامداران در اعتراض به شرایط بازار سرمایه اعتراض کردند و برخی دیگر از آن‌ها اعتراضات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی با راه اندازی هشتک‌های مختلف، اعلام کردند.

فعلاً "داروغه ناتینگهام" نباشید و از جیب فقرا به کیسه‌ی مرفهین نریزید
برخی از چهره‌های سیاسی و اقتصادی هم اعتراض خود را در مورد بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند که از جمله می‌توان به توئیت  محسن رضائی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی اشاره کرد.

عزت الله ضرغامی در صفحه‌ای توئیتری خود نوشته: از من پرسیدند، آیا سیاست اقتصادی شما "رابین هودی" است!؟ می‌گویم فعلاً "داروغه ناتینگهام" نباشید و از جیب فقرا به کیسه‌ی مرفهین نریزید، #رابین_هود پیشکش! کاری که در #بورس و بانک کردید!

محسن رضائی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه‌ توئیتری خود با کنایه به رئیس جمهور نوشت: آقای روحانی در پاسخ به نگرانی اقتصاددان ها گفته بود «پنبه در گوش» خود بگذارید که خبرهای مثبت #بورس ما را نشنوید! ظاهراً خود نیز چنین کرده است. یک مسلمان، پنبه را از گوش رئیس جمهور درآورد که صدای مردم را بشنود.

حسین سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس این گونه در خصوص حوادث اخیر بورس می‌نویسد: «سهامداران خرد بخش مهمی از افکار عمومی در نظام اقتصادی‌اند. شنیدن صدای فعالان بورس و گشودن باب گفتگو فرصت ارزشمندی برای ارتقاء سلامت و کارایی حکمرانی اقتصادی است. شکل گیری گفتگوی مولد و منطقی میان گروه‌های ذینفع در اقتصاد کشور، گام نخست در مسیر حرکت به سوی توسعه پایدار است.»

علاوه بر چهره‌های سیاسی و کارشناسان اقتصادی که نظرات خود را در مورد وضعیت بورس ارائه کردند کاربران هم اعتراضات خود را در قالب هشتک‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند

علاوه بر چهره‌های سیاسی و کارشناسان اقتصادی که نظرات خود را در مورد وضعیت بورس ارائه کردند کاربران هم اعتراضات خود را در قالب هشتک‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند که در زیر تعدادی از نظرات کاربران توئتری در خصوص حوادث اخیر بورس را می‌خوانید.

کاربری توئیتری با نام غزال نوشته : یکی از دلایل مخالفت #همتی ریس #بانک_مرکزی  در عدم کاهش سود بانکی، پول های سنگینی است که از خارج کشور جهت دریافت سود بالا در بانکهای ایران سپرده گذاری شده. تمام دنیا برعکس ایران  بابت نگهداری پول در بانک از کاربر هزینه دریافت می کنند.

یا کاربری با نام سامان در توئیتر خود ابراز امیداری کرده و گفته: احتمال برگشت بورس وجود دارد. سهمای بزرگ رو زیرپوستی دارند جمع می‌کنند. داخل سقف فروختن الان توی کف دارند صف فروش تشکیل میدند و با کد حقیقی جمع می کنند...دو سه هفته است دارند این کار رو انجام میدهند.

فردی با نام کاربری داوود در صفحه توئیتری خود آورده است: فاجعه و مصیبت واقعی یعنی این: انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه ای گفته "نیمی از مردم ایران، چهل درصد سرمایه ی خود را در ریزش شدید بازار بورس از دست دادند. "

کاربر دیگری به نام علی نوشته: بورس به یک دستگاه ناراضی ساز عمومی تبدیل شده! نهاد های امنیتی آیا نگران نیستید؟

رضا نگهبان هم یکی دیگر از کسانی بود که اعتراض خود را در صفحه توئیتر خود این گونه اعلام کرد: «بورس زمانی مظلوم شد که سال ۸۴ که داشتن از بانک مرکزی جداش می‌کردن به رئیس این بانک اجازه دادن تا در شورای بورس حق رای داشته باشه اما به رئیس سازمان بورس حتی حق شرکت در جلسات شورای پول رو هم ندادن!»

کاربر خانمی با اسم الناز حسینی هم نوشته: وضعیت بازار سرمایه وضعیت بدی است و ما محاکمه کسانی هستیم که به صورت عمد بازار را به این روز انداختند.

اصغر پاکدل هم یکی از کاربرانی بود که با هشتک بورس توئیت خود را این گونه می‌نویسد: تصمیماتی که برای بازار سرمایه گرفته می‌شود امید بخش است اما در مرحله اجرا به گونه‌ای دیگر اجرا می‌شود. اگر قرار است تمامی تصمیماتی که در مورد بورس گرفته می‌شود به این صورت اجرا شود بهتر است بازار را به حال خودش رها کنیم.

برخی از کاربران هم دلیل ریزش بازار سرمایه را به مسائل انتخاباتی ارتباط دادند و معتقدند که بازار سرمایه به ابزاری بین دو جناح سیاسی در کشور تبدیل شده و کسی قصد ندارد آن را از این وضعیت خارج کند.

مراقب محتوای دروغ باشید
در شبکه‌های اجتماعی این روزها محتواهای در خصوص اعتراضات سهامداران به بازار سرمایه منتشر می‌شود، اما در این میان برخی از تصاویر یا فیلم‌های به اشتباه به اعتراضات بازار سرمایه ارتباط داده می‌شود که از جمله می‌توان به خودسوزی فردی که به دروغ به اعتراضات سهامداران در مقابل سازمان بورس نسبت داده شده است.

وزارت کشور در واکنش به انتشار این کلیپ اعلام کرده که این کلیپ مربوط به سال‌های گذشته است و ارتباطی با تجمعات اخیر سهامداران بازار سرمایه ندارد.

علی زاده عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس گفته است: مواردی که امروز مطرح شد اگر در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب و به صورت صددرصد اجرا شود حرکت خوبی در بازار شکل می‌گیرد

صاحب‌نظران بازار سرمایه شرایط کنونی بازار را ناشی از بی اعتمادی سهامداران و همچنین وجود ابهامات سیاسی و عدم اجرای تصمیمات شورای عالی بورس می‌دانند.

علی زاده عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس گفته است: اگر مواردی که امروز مطرح شد اگر در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب و به صورت صددرصد اجرا شود حرکت خوبی در بازار شکل می‌گیرد.

افزایش درآمد صندوق تثبیت بازار از محل مالیات نقل و انتقال سهام، تزریق یک درصد منابع صندوق توسعه ملی، نرخ تسعیر ارز، کاهش نرخ بهره بانکی، جلوگیری از قیمت گذاری دستوری، دادن امتیازات ویژه به شرکت‌های پالایشی  و اختصاص خط اعتباری برای شرکت‌ها و صندوق‌ها از جمله مواردی است که در جلسه مجلس به پیشنهاد فعالین بازار سرمایه مطرح شد. 

کد خبر: ۸۵٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha