۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
خالقی: برنامه جدید حمایت از تولید وصیتنامه دولت دوازدهم است
برنامه‌های وزارت صمت برای حمایت از تولید

خالقی: برنامه جدید حمایت از تولید وصیتنامه دولت دوازدهم است

خالقی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن ایران گفت: حمایت دولت از بخش صنعت نباید یک شرایط گلخانه ای را بوجود بیاورد.

بازار؛ گروه ایران: آرمان خالقی عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن ایران در برنامه شبکه خبر برنامه‌های جدید وزارت صمت برای حمایت از تولید را به  وصیتنامه دولت دوازهم تشبیه کرد و گفت:  در دولت های قبلی  هم معمولا در پایان دوره ۸ ساله  برنامه هایی ارایه می دهند که بیشتر شبیه وصیتنامه ای است که دولت بعدی الزامی به اجرای ان ندارد در حالی که تولید نیاز به ثبات و برنامه بلند مدت دارد.

وی درباره طرح نهضت ساخت داخل در شرایط تحریمی گفت : نگاه اجمالی به وضعیت تولیدات و صنعت کشور جایگاه آن را در بخش تولید مشخص می‌کند. او چشم انداز آینده سیاست‌های سرمایه گذاری در بخش صنعت را امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت:  موضوعی که بخش تولید داشت تامین نیازهای تولید ساخت داخل با توجه به تشدید تحریم ها بود  که کار را برای تولید تولید و مردم سخت کرده بود. از این رو باید ظرفیت تولید را در زنجیره ارزش می دیدیم  به عبارت بهتر  باید نواقص زنجیره ارزش را شناسایی و آنها را رفع می کردیم که گام های خوبی هم برداشته شد.

وی با بیان این که حوادث دو سال اخیر  یک توفیق اجباری بوده  افزود: این کار  از نیمه دوم سال ۹۸ توانست  برخی مشکلات را رفع کند  اگر چه  برخی کمبودها  به شکلی ناگهانی در زنجیره ارزش  ایجاد می شد که  باعث شد  برخی به دنبال  تامین کالاهایی بروند که تا پیش از این  به طور کامل از خارج  تهیه می شد.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن ایران گفت: حمایت دولت از بخش صنعت نباید یک شرایط گلخانه ای را بوجود بیاورد. یعنی نباید توان رقابت با کالای بازار خارجی را از بین برد. باید شرایط اقتصادی بطوری مهیا شود که توان صادرات و رقابت با رقبای خارجی را هم داشته باشد.

خالقی با اشاره به این که در سال ۹۹ با توجه به کاهش ارزش پول ملی  تولید و صادرات کالاهای ساخت ایران مطلوبیت پیدا کرد و افزایش توان رقابتی با کالاهای مشابه  در بازارهای خارجی منجر به افزایش صادرات در برخی محصولات شد، گفت: مهم این است که سیاستگذاری اقتصادی طوری  اعمال شود که بند و زنجیرهایی که به پای تولید بسته شده  باز شود تا نه تنها جهش تولید که جهش صادرات را نیز تجربه کنیم.

وی افزود: برای این کار نیز باید شرایط حضور در بازارهای خارجی اهم از رفع موانع جابجایی پول  را رفع کنیم و به دنبال دیپلماسی  اقتصادی باشیم.

خالقی با اشاره به پیشرفت هایی که در بخش تولید صورت گرفته چشم انداز آینده سیاست‌های سرمایه گذاری در بخش صنعت را امیدوارکننده ارزیابی کرد.
تولید جان گرفت

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مهدی صادقی نیارکی معاون وزیر صمت در گفتگو با تیتر امشب به تاثیر دو چالش تحریم‌های ظالمانه اعمال شده بر تولید و شیوع ویروس منحوس کرونا اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ تعداد ۷ هزار و ۴۰۰ پروانه بهره برداری واحد تولیدی به چرخه حیات صنعتی کشور بازگشت و با رشد ۲۳ درصدی تعداد ۱۴۲ هزار نفر بصورت مستقیم مشغول به کار شدند.

در ادامه تشریح گزارش عملکرد وزارت صمت افزود: در بخش تولید سرمایه نیز با رشد ۲۰۰ درصدی مبلغ ۲۰۷ هزار میلیارد تومان در بخش‌های تولید و صنعت سرمایه گذاری شده است.

او به معیار جواز تاسیس بنگاه‌های اقتصادی و مراکز کسب و کار اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۴۱ هزار فقره جواز تاسیس صادر شده است که ۴۱ درصد رشد نشان می‌دهد. این میزان صدور جواز تمایل مردم به تولید را نشان می‌دهد.

معاون وزیر صمت گفت: حدود ۱۱ هزار مورد از دریافت کنندگان جواز تاسیس، به مرحله دریافت زمین رسیده اند. مهدی صادقی نیارکی با بیان اینکه یک چهارم جواز تاسیس به پروانه بهره برداری برشد رشد قابل توجهی در تولید کشور را نشان می‌دهد.

او به استناد به آمار بانک مرکزی و مرکز آمار از رشد سرمایه در کشور گفت و افزاد: وزارت صمت در دو بخش مختلف برای رشد تولید و سرمایه گذاری اقدام کرد است.

صادقی نیارکی افزود: ۴۰ پروژه جدید در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده است که در نهضت ساخت داخل اجرا می‌شود. جایگزینی ساخت داخل و و کاهش محصولات وارداتی باید در طول ۳ سال آینده اجرا می‌شود.

او سیاست‌های دولت را سایت‌های اصل ۴۴ قانون اساسی معرفی کرد و گفت: بسیاری از محصولات ایجاد شده قابلیت صادرات دارد. صنعت ساخت محور مهجور مانده، امروزه رونق گرفته است.

معاون وزیر صمت از کاهش واردات و کسری تجاری ایران در چند سال اخیر گفت و افزود: با نگاه به ظرفیت‌های داخلی و سه شیفت کار کردن برخی از مراکز تولیدی روند رو به رشد اقتصاد کشور ادامه خواهد یافت. او به رشد ۲۰ درصدی تولید تایر خودرو از سال گذشته اشاره کرد و افزود: رشد تولید تایر در کشور علاوه بر اشباع بازار داخلی دیگر نیازی به ارز ترجیهی هم ندارد. او گفت: دیگر نیاز به واردات تایر خودروی سواری نداریم.

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار مثبت معاون وزیر گفت: از صدور جواز تاسیس تا رسیدن به بهره برداری فاصله زیادی است و صرفا نباید رشد نسبی اقتصادی را به حساب بهبود وضعیت تولید گذاشت.

کریمی به نامگذاری شعار سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: امیدواریم از حمایت‌های مقام معظم رهبری از تولید کشور استفاده لازم را ببریم. گرفتن جواز تاسیس و دریافت زمین به امر تولید باید به بهره برداری و تولید به معنی واقعی برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای رسیدن به تولید موانع کار را هم برطرف کرد. کریمی به سیاست‌های جایگزینی واردات را در شرایط کنونی یک ضرورت اعلام کرد و در عین حال آنرا در جهان منسوخ شده معرفی کرد.

او گفت باید در افق میان مدت و دراز مدت تولید بخش داخل باید جایگزین واردات اجناس خارجی شود. ساختارها باید بهبود یابد و در یک راهبرد منسجم از توسعه صنعتی حمایت کرد. نباید امکانات و تسهیلات ایجاد شده دولت به توزیع رانت منجر شود.

کد خبر: ۸۵٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha