۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
 چالش ها در تامین نهاده‌های دامی| عدم تخصیص در تامین ارز
معاون فنی گمرک ایران مطرح کرد

چالش ها در تامین نهاده‌های دامی| عدم تخصیص در تامین ارز

جمال ارونقی، معاون فنی گمرک کشور گفت: عدم تخصیص در تامین ارز چالش‌ها در مسیر تامین و توزیع نهاده‌ها است.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک به بررسی عملکرد و چالش های پیش روی گمرک در ترخیص نهاده ها پرداخت وگفت: هنوز ۶ قلم کالای اساسی ارز تعزیراتی هنور مشکلات ترخیص را دارند که در سال های گذشته هم وجود داشته است یکی از مشکلات در بعضی از نهاد ه ها تامین ارز است که صورت نمی گیرد و باید گفت اگر تامین ارز نشود خوب در ترخیص هم مشکل پیدا خواهد شد.

ارونقی موضوع حبس کالاهای فاسد شدنی یا موجود، مانع تراشی یا تشریفات گمرکی و یا تامین نشدن ارز از سوی بانک مرکزی یا بانک عامل و عدم پیگیری صاحبان کالا خصوصا اقلام فاسد شدنی و اشاره به اینکه اگر صاحبان کالا در مدت زمان تعیین شده کانتینر را به شرکت‌های حمل و نقل دریایی تحویل ندهند. باید مبلغی را به عنوان جریمه به آنها بپردازید که به آن دموراژ (Demurrage) گفته می‌شود افزود: صاحبان کالا مراحل گمرکی را باید طی کنند و دموراچ را پرداخت کنند و برای تسهیل این مشکل برای ان دسته از صاحبان کالا که بصورت اعتباری خرید می کنند. و حدودا ۶۰ تا ۷۰ درصد است که در گمرکات است کالاهای اساسی را تشکیل می دهند می بایست یک توافقی با بانک مرکزی به عمل اورند و پس از ترخیص کالا تا چند ماه تامین ارز کنند. چرا که صاحبان کالا به دولتی ها اطمینان نمی کنند و به همین دلیل کالا ها دپو می شود.

ارونقی با اشاره به ترخیص ۵۰۰۰۰ تن مرغ که فقط ۹۰ تن آن ترخیص شده گفت: این مصوبه هیئت وزیران بوده که دو کالا تخم مرغ نطفه دار و گوشت مرغ که علی رغم ترخیص ۵۰۰۰۰ تن فقط ۹۰ تن ان ترخیص شده است چون مجوز دامپزشکی ندارد که این بسیار مهم است چرا که تا تاییدیه دامپزشکی نباشد اجازه ترخیص نخواهند داشت و اب مهم در سلامت جامعه تاثیر دارد.

از سویی دیگر کالاهایی که در گمرکات دپو شده‌اند به‌دلیل انبار نامناسب و طولانی‌مدت، در حال طی کردن مراحل فاسد شدن هستند و می‌تواند امنیت غذایی و سلامت جامعه را دچار اختلال کند و معاون امور فنی گمرک. در پایان در مورد ترخیص نهد ه های دامی خاطر نشان ساخت: کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید و نهاده ها در گمرکات باقی نماند، ضمن اینکه برخی از اقلام مانده در گمرکات فاسدشدنی بوده، بنابراین اتخاذ تدابیری برای ترخیص آنها صاحبان کالا خصوصا نهاد های دامی صورت بگیرد. چون تولید کنندگان باید برای تأمین نیازشان از بازار ازاد تهیه کنند.

کد خبر: ۸۵٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha