۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
مطالبه بخش خصوصی واقعی، بهبود فضای کسب‌ و کار است
رئیس اتاق بازرگانی کرج:

مطالبه بخش خصوصی واقعی، بهبود فضای کسب‌ و کار است

رضایی، رئیس اتاق کرج می‌گوید: بخش خصوصی واقعی نیازی به وام و رانت ندارد و خواسته اصلی آن بهبود فضای کسب‌وکار و پایداری در قوانین، آئین‌نامه و بخشنامه‌هاست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کرج با اشاره به نگاه متفاوت مجلس یازدهم به مسائل بخش خصوصی اظهار کرد: مجلس کنونی در رابطه با بحث قانون اتاق بازرگانی ورود کرده و این نشان می‌دهد که دغدغه مجلس نگاه سیستماتیک به بخش خصوصی است.

پرهام رضایی در نشست هم‌اندیشی با برخی از فعالان اقتصادی استان البرز که با حضور نائب رئیس اول مجلس در اتاق کرج برگزار شد، با بیان اینکه رهبری معظم انقلاب شعار امسال را بر مبنای تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها نام‌گذاری کرده‌اند، افزود: چندین سال متوالی است که نام‌گذاری سال و انتخاب شعار آن در حوزه اقتصادی بوده است و این نشان از اهمیت ویژه این حوزه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج در رابطه با قانون بهبود فضای مستمر کسب‌وکار بیان کرد: حرف بخش خصوصی از سال ۹۰ تاکنون این بوده است که فضا را آماده کنید تا ما وارد میدان شویم.

او با بیان اینکه بخش خصوصی واقعی نیازی به وام و رانت ندارد، افزود: تنها نیاز فعالان این عرصه قانون‌گذاری و آیین‌نامه‌های آن است، قانونی که می‌گوید قبل از شروع هر کاری، بخش خصوصی هم از آن مطلع شود، اما بعد از گذشت چندین سال هنوز چنین قانونی در کشور اجرایی نشده است.

رضایی با بیان اینکه ماهیت تحریم کاهش ارتباطات با دیگر کشورها و به عبارت ساده‌تر ایزوله شدن اقتصاد است، افزود: دولت در شرایط تحریمی باید دست فعالان اقتصادی را باز می‌گذاشت اما متأسفانه در کشور به سمت اقتصاد بسته حرکت کردیم.

او با اشاره به بخشنامه‌های صادر شده بعد از شوک ارزی زمستان ۹۶ که همگی در راستای محدود کردن تجارت خارجی بوده است، گفت: در شرایط تحریمی هر زمان که فشارهای وارده بر دولت بیشتر می‌شد، دولت به‌جای کمک گرفتن از بخش خصوصی به سمت کنترل بازار پیش رفت، به عبارتی به‌ سمت اقتصاد دستوری پیش رفته‌ایم.

رئیس اتاق کرج با اشاره به اینکه در برخی موارد در همه بخش‌های تولید یک کالا دخالت‌های زیادی می‌شود، توضیح داد: گاهی هم بازار نامتعادل می‌شود و شاهد برگزاری جلسات ستاد تنظیم بازار برای متعادل کردن مجدد قیمت‌ها هستیم.

او با بیان اینکه بزرگ‌ترین پشتیبانی از تولید حرکت به سمت اقتصاد باز و اعتماد کردن به بخش خصوصی است، گفت: امید است مجلس که در تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌ها نقش مؤثر دارد، به دغدغه‌های صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی گوش فرا دهد.

نظام مالیاتی یکپارچه بر اساس اعلام تمام دارایی‌ها تدوین شود
نائب رئیس مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه هر زمان درآمد دولت‌ها با افزایش همراه بوده نیاز آنها به بخش خصوصی کمتر شده است، گفت: نیازاست که نظام مالیاتی یکپارچه بر اساس اعلام تمام دارایی‌ها تدوین شود.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: یکی از بخش‌های فعال اقتصادی کشور استان البرز است و با توجه به تمرکز حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات در این استان یکی از پویاترین استان‌های کشور است.

او با بیان اینکه رشد بالای ورود جمعیت مهاجر به البرز سبب شده که این استان در کنار ظرفیت‌های موجود مستعد آسیب‌های اجتماعی و امنیتی شود، افزود: از سویی به دلیل وجود صنایع و خدمات سازنده در البرز بخش مهمی از سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های موجود در این استان انجام شده و باید به البرز توجه ویژه‌ای شود.

نائب رئیس مجلس تأکید کرد: اکنون در کشور دیوان‌سالاری داریم که مقررات، ساختار و عملکرد تربیت نیروی انسانی در آن با توسعه تولید به‌عنوان‌ راهبرد کلان کشور تناسبی ندارد.

او ادامه داد: اکنون در مجلس یازدهم به‌عنوان سومین مرتبه در طول سال‌های گذشته ایجاد زیرساخت‌های توسعه اقتصاد صنعتی دنبال شده است و در این راستا سازمان‌های پیشران توسعه‌گرا و مجتمع‌های بزرگ اقتصادی، کشاورزی و صنعتی را خواهیم داشت.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه هر زمان درآمد دولت‌ها با افزایش همراه بوده نیاز آنها به بخش خصوصی کمتر شده است، افزود: به‌عنوان نمونه به سمت سرمایه‌گذاری‌های یارانه‌ای متکی بر پول نفت حرکت شد و بعد از کاهش درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری‌های حاصل از آن هم کاهش یافت و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به این نوع سرمایه‌گذاری هم با مشکلاتی مواجه شد.

او با تأکید بر اینکه برخی مسائل اقتصادی موجود با مواردی مانند اصلاح ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی حل نمی‌شود، عنوان کرد: بیش از ۱۲۰ سال است که متکی به درآمدهای نفتی بوده‌ایم و نمی‌توانیم از درآمد حاصل از آن بگذریم، از طرفی بیرونی‌ها هم با بازی می‌کنند و هر زمان عزمی جزم می‌شود تا تغییر ساختاری در ایجاد درآمدها داشته باشیم مجدد به درآمد حاصل از نفت روی می‌آوریم.

نائب رئیس مجلس با بیان اینکه مخالفتی نداریم که کشورداری را به خود مردم و بخش خصوصی واگذار کنیم، افزود: اگر فعالان این بخش می‌خواهند از حوزه فرمان بری به فرماندهی وارد شوند باید بدانند که درگیری‌هایی مانند مالیات هم خواهند داشت.

او تشریح کرد: باید توجه شود که از یک فعال اقتصادی به دلیل کار تولید نباید مالیات اخذ کرد و تنها اگر آن ‌شخص ثروت خود را تبدیل به ویلا و ماشین کرد باید از او مالیات دریافت شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه مالیات تنها کسب درآمد برای دولت نیست، افزود: اخذ مالیات برای کم کردن فاصله اقتصادی و جهت‌دهی به میزان مصرف در جامعه است.

او تأکید کرد: باید دستگاه‌های مختلف جمع شوند تا تمام مالیات را به‌صورت یکپارچه بر اساس شفافیتی که مشتمل بر ثبت تمام داده‌ها و دارایی‌ها باشد، اجرایی شود.

نائب رئیس مجلس گفت: به‌عنوان نمونه بگوییم که وضعیت ما همانند کشور کانادا شود اما انتظار داشته باشیم که دولت در دارایی‌های ما سرک نکشد و این موارد پنهان بماند.

او با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی نزد مجلس جایگاه مهمی دارند و مجلس گوش شنوا برای شنیدن مطالبات آنها دارد، افزود: تمامی قوانینی که در موضوعات مختلف مانند بهبود مستمر فضای کسب‌وکار داشته‌ایم همه در راستای توجه به فعالیت اتاق‌های تعاون، اصناف و بازرگانی و درخواست خود فعالان این بخش‌ها در مجلس مطرح شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه نمایندگانی از اتاق تعاون و بازرگانی زمان بسته شدن بودجه به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی حضور دارند، عنوان کرد: ای‌کاش زمانی این فرهنگ نهادینه شود که دولت‌ تمامی امور مشتمل بر تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت همه را به نهادهای مردمی ازجمله صنوف و فعالان اقتصادی بسپارد، اما آن زمان باید خود این نهادها پاسخگویی باشند.

او با بیان اینکه شرکت‌ها حق ندارند زیان انباشته خود را بر دوش مردم سوار کنند، افزود: به‌عنوان نمونه بهره‌وری نیروگاه‌ها به‌طور میانگین اکنون حدود ۳۷ درصد است، درحالی‌که باید ۵۵ درصد باشد و در این میان مردم مقصر این کاهش بهره‌وری‌ها نیستند.

کد خبر: ۸۵٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha