۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
بی تدبیری در کنترل قیمت آهن

بی تدبیری در کنترل قیمت آهن

رئیس اتحادیه آهن گفت: مشخص نیست که بیش از ۶۰ درصد از ۱۵ میلیون تن فولاد مصرفی با چه قیمتی در داخل کشور در دسترس مردم قرار گرفته و همچنین قیمت گذاری ها بر چه مبنایی و با چه سیستمی انجام شده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات کشور در رابطه با قیمت آهن و فولاد اظهار کرد: مشخص نیست که بیش از ۶۰ درصد از ۱۵ میلیون تن فولاد مصرفی با چه قیمتی در داخل کشور در دسترس مردم قرار گرفته و همچنین قیمت گذاری ها بر چه مبنایی و با چه سیستمی انجام شده است.

با اینکه بیش از یک ماه از آغاز سال جدید نگذشته است، اما قیمت آهن، میلگرد و فولاد مجددا گران شده است. رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات تهران نسبت به روند افزایشی قیمت آهن و فولاد اعلام نارضایتی کرد و در این رابطه گفت: قیمت آهن و فولاد به صورت دستوری و بخش نامه ای معین شده است و این قیمت گذاری از سوی دولت و بدون اطلاع اتحادیه و فعالان صنفی صورت گرفته است.

وی بر این مسئله تاکید کرد که روش های قیمت گذاری محصولات فولادی مورد تایید اتحادیه نیست و در این رابطه افزود: سالیانه هزاران میلیارد تومان تراکنش و نقل و انتقال پولی فولاد صورت می گیرد و مشخص نشده است که این تراکنش ها از چه کانالی انجام می گیرد. بر اساس اظهارات رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران، وزارت صمت برای قیمت گذاری آهن و فولاد جلساتی را تشکیل می دهد که این جلسات بدون حضور نماینده اصناف و همچنین نماینده توزیع کننده برگزار می شود.

بخش دولتی و نیمه دولتی هم مانع از عملکرد شفاف این حوزه شده و در این بین این سوال پیش می آید که قیمت هایی که در بخش آهن و فولاد ارائه می شود با چه پشتوانه منطقی و استدلال علمی صورت می گیرد؟ در این میان چه کسی مصرف کننده بوده است و چه کسانی توزیع کننده بوده اند و بورس، این کالا را به چه کسانی فروخته است؟

در حال حاضر هر کیلو میلگرد در بازار ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت گذاری شده است و قیمت آهن نیز در همین محدوده قرار گرفته است. روز گذشته نیز پس از منتشر شدن فایل صوتی ظریف، برخی بر این باور بودند که بازار ارز روندی صعودی را تجربه خواهد کرد اما در ساعاتی از روز نرخ دلار به ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید و نسبت به روز قبل خود ۳۰۰ تومان کاهش یافت.

در این میان برخی نیز معتقدند که اثرات این فایل علی الخصوص از جانب روسیه طی هفته های آینده نمایان می شود و موجب ایجاد مشکلاتی خواهد شد. از سوی دیگر، بورس کالا نسبت به هفته قبل، قیمت پایه شمش در معاملات روز جاری را یک درصد افزایش داد و همین مسئله موجب شد قیمت ها در بازار آهن که در دو روز ابتدایی هفته با ثبات همراه بود، مجددا روی ریل صعودی قرار بگیرند.

کد خبر: ۸۵٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha