۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
بهار بی‌مشتری بازار لوازم خانگی اصفهان؛ برندهایی که قاچاقی وارد می‌شوند
گزارش بازار؛

بهار بی‌مشتری بازار لوازم خانگی اصفهان؛ برندهایی که قاچاقی وارد می‌شوند

اصفهان- برندهای خارجی لوازم خانگی ایران را ترک کردند اما حضور قاچاقی دو برند پرطرفدار این روزها همچنان بر بازار اصفهان سایه انداخته و تنها رکود و انتظار در بازار لوازم خانگی به چشم می خورد.

بازار؛ دریا قدرتی پور: این روزها زمزمه بازگشت برخی برندهای خارجی لوازم خانگی که ورودشان ممنوع شده بود موجب شده تا با وجود محصولات تولید داخلی که با قیمت های مناسب تری عرضه می شوند، چندان رونقی در بازار لوازم خانگی اصفهان شاهد نباشیم.

این رکود با نوسانات ارزی و گران شدن دلار حتی بیشتر  شد تا جایی که چندی پیش خبرهایی در زمینه گرانتر شدن لوازم خانگی به میان آمد و با وجود اینکه سال گذشته هم شاهد صعود ۳۵ درصدی در بازار لوازم خانگی بودیم، گویی امسال هم باید منتظر گرانتر شدن این بازار باشیم.

 از امپراطوری چینی ها تا لوازم تقلبی
بسیاری از کسانی که در این بازار دستی بر آتش دارند می گویند تا قبل از این چینی ها امپراطوری می کردند و اکنون باید شاهد لوازم خانگی تقلبی با برندهای مشهور باشیم. آنجا که ماکروویوهای ارزان قیمت سه تا چهار میلیون تومانی رقابتی نامانوس با اصل آلمانی یا کره ای می کنند، البته در این میان خیلی ها معتقد بودند که این جنس ها نیز فقط به نام آلمان یا ایتالیا هستند، اما باز هم مونتاژ چین را با خود یدک می کشند و حالا دیگر جز جنس چینی نمی توانی جنس دیگری را در بازار لوازم خانگی پیدا کنی.

با تمام این ها مجموعه لوازم خانگی که در بازار به چشم می خورد گویی تنها برای نمایش گذاشته شده است و مردم در روزهایی که به کرونا گره خورده است، کمتر تمایلی به خرید دارند و بازار بی فروغ است، همین موضوع فروشندگان را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

یکی از فروشندگان با سابقه لوازم خانگی که در خیابان یخچال، قطب لوازم خانگی اصفهان یک مغازه بزرگ دارد می گوید: تا چندی پیش اگر یک جنس به عنوان مثال سرویس قاشق و چنگال آلمانی نبود مردم نه می خریدند و نه نگاهش می کردند، اما حالا به این دلیل که وارد کننده ها، جنس آلمانی را با مشکلات بسیار وارد می کنند و تقریبا دو سال طول می کشد که بفروشد، باز قیمت ها رشد صعودی پیدا می کند و با کاهش قدرت خرید، مردم هم کمتر زیر بار خرید این اجناس می روند.

داخلی هایی که به چشم نمی آیند
با اینکه بسیاری از فروشندگان با رفتن دو برند معروف در بازار لوازم خانگی منتظر بودند که بازار کمی به جنبش دربیاید و کالاهای ساخت داخل به چشم بیاید و طرفداران بیشتری پیدا کند، اما باز هم چنین اتفاقی نبفتاد.

آن دسته از کالاهای ایرانی که مشابه کالاهای خارجی هستند، قیمت بالاتری نسبت به کالاهای خارجی دارند؛ برای مثال ماشین ظرفشویی ایرانی را باید با قیمت ۱۶میلیون تومان خریداری کرد، در حالی که برند خارجی همین جنس را می‌توان با نرخ ۱۰میلیون تومان و به نام کار قاچاق خرید

سعیدی از جمله با سابقه های این رده شغلی به خبرنگار بازار گفت: بسیاری از فروشنده های جنس های داخلی و تولید اصفهان به این امید هستند که چشم بادامی هایی که طناب اقتصاد لوازم خانگی را به دست گرفته اند دست از سر لوازم خانگی ما بردارند. به نظر او این اجناس نه کیفیت لازم را دارند و نه می تواند با تولیدات داخلی با کیفیت رقابت کند، اما به دلیل فرهنگ نادرستی که ایجاد شده مردم هنوز هم جنس چینی را بهتر از تولید داخلی می دانند و این مساله بازار لوازم خانگی اصفهان را به خاک سیاه می نشاند.

محمدی از دیگر تولیدکنندگانی است که در این ارتباط به خبرنگار بازار اظهار کرد: آن دسته از کالاهای ایرانی که مشابه کالاهای خارجی هستند، قیمت بالاتری نسبت به کالاهای خارجی دارند؛ برای مثال ماشین ظرفشویی ایرانی را باید با قیمت ۱۶میلیون تومان خریداری کرد، در حالی که برند خارجی همین جنس را می‌توان با نرخ ۱۰میلیون تومان و به نام کار قاچاق خرید.

وی افزود: در این شرایط مردم به دلیل قدرت خرید پایین خود مجبور به خرید کالای خارجی حتی با وجود کیفیت پایین آن می‌شوند.

مارک های خارجی بدون گارانتی
نایب رییس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سوال که چطور می توان از ورود کالاهای تقلبی و قاچاق به بازار فروش جلوگیری کرد، گفت: متاسفانه مردم تنها به مارک خارجی یک کالا نگاه می کنند در حالی که ممکن است همان کالا نه گارانتی مناسب داشته باشد و نه اعتبار و پروانه کسب فروشگاهی، بنابراین خرید این نوع کالاها جز ضرر چیزی در برندارد.

نبود قیمتهای عادلانه  در بازار لوازم خانگی باعث شده که بسیاری از مردم کالای خانگی را از سبد خانواده حذف کنند و روی به تعمیر چندین باره لوازم خانگیشان بیاورند

خدماتی که برای پس از فروش نیست
علیرضا قندی افزود: وقتی کالایی که خریداری می شود خدمات پس از فروش نداشته باشد، خریدار با مشکلات جدی روبرو خواهد شد و بنابراین مردم نباید تنها به امید یافتن قیمت کمتر در این بازار از بقیه خدمات غافل شوند.

وی با تاکید بر اینکه نبود قیمتهای عادلانه در بازار لوازم خانگی باعث شده که بسیاری از مردم کالای خانگی را از سبد خانواده حذف کنند و روی به تعمیر چندین باره لوازم خانگیشان بیاورند، اظهار داشت: همین موضوع باعث رکود بیش از حد در بازار لوازم خانگی اصفهان شده است.

نایب رییس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان در پاسخ به این سوال که به چه دلیل قیمت ها عادلانه نیست، گفت: متاسفانه با اینکه بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه تولید لوازم خانگی داخلی است اما ناکارآمدی در توزیع این مواد اولیه باعث شده که برای تولید کننده گران تمام شود و از سویی دیگر این مقدار تولید کفاف نیاز داخل را ندهد.

تا چند سال پیش با ۱۰۰ میلیون یک تولید کننده می توانست بیش از ۲۰ تا ۳۰ یخچال از نوع ساید بای ساید بخرد ولی اکنون و در شرایط حاضر حتی یک یخچال را هم به زور می تواند تهیه کند؛ این موضوع باعث شده که روند کاهشی ۷۰ درصدی خرید و فروش را در بازار لوازم خانگی داشته باشیم

وی از دولت خواست که با تدبیر مناسب و حمایت از تولید کنندگان باعث شود که تولیدکننده با آرامش رو به افزایش تولید برود و در این شرایط تورمی از حمایت بیشتری برخوردار شود.

کاهش ۷۰ درصدی خرید و فروش لوازم خانگی
قندی با اعلام اینکه تا چند سال پیش با ۱۰۰ میلیون یک تولید کننده می توانست بیش از ۲۰ تا ۳۰ یخچال از نوع ساید بای ساید بخرد ولی اکنون و در شرایط حاضر حتی یک یخچال را هم به زور می تواند تهیه کند گفت: این موضوع باعث شده که روند کاهشی ۷۰ درصدی خرید و فروش را در بازار لوازم خانگی داشته باشیم.

نایب رییس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان در ادامه اظهار داشت: اکنون مردم بیش از آنچه به فکر خرید لوازم خانگی باشند به فکر وضعیت معیشتی و کرونا هستند و اکنون تنها کسانی به این بازار مراجعه می کنند که نیاز مبرم داشته باشند و همین رکود بیشتر را ایجاد کرده است.

روزهای خلوت بی مشتری
این موضوع برای فروشندگان لوازم خانگی هم اتفاق خوبی نیست، کسانی که در روزهای خلوت بی مشتری با افزایش قیمت ها روبرو شده اند، مساله ای که باعث رکود بیشتر در بازار لوازم خانگی می شود، در این شرایط بعضی از فروشندگان کرکره فروششان را پایین کشیده اند و بسیاری قصد تغییر کاربری دارند.

در این ارتباط همچنین عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان اصفهان با تاکید بر اینکه بازار لوازم خانگی کشش گرانی بیشتر را ندارد به خبرنگار بازار گفت: شیوع کرونا، تحریم ها و گران شدن مواد اولیه، دلالان و کالاهای قاچاق از جمله مواردی است که به مشکلات فعالان بازار لوازم خانگی دامن زده است.

محمدجواد روغنی معتقد است که میزان قاچاق نسبت به گذشته کاهش یافته است و افزود: بسته شدن مرزها به علت شیوع کووید ۱۹ به نوعی راهگشا برای کاهش اجناس قاچاق بوده است و البته مساله ای که به دنبال این موضوع پیش آمده تقاضایی است که نتوانسته ایم به آن پاسخ بدهیم.

با افزایش قیمت در نهاده های تولید و بهای تمام شده و بالا رفتن قیمت فولاد که جزو مواد اولیه لوازم خانگی به شمار می رود ما با روندی نامتعادل در بازار لوازم خانگی روبرو شدیم که بالتبع باعث شده قیمت تولیدات هم روند صعودی پیدا کند

وی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که اکنون با آن روبرو هستیم بسیاری از تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی نتوانسته اند سودی داشته باشند و برخی حتی به علت اینکه دخلشان را خرجشان یکی نمی شود، به فکر بیرون آمدن از این شغل هستند.

محمد واعظ برزانی، عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: با افزایش قیمت در نهاده های تولید و بهای تمام شده و بالا رفتن قیمت فولاد که جزو مواد اولیه لوازم خانگی به شمار می رود ما با روندی نامتعادل در بازار لوازم خانگی روبرو شدیم که بالتبع باعث شده قیمت تولیدات هم روند صعودی پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: بسیاری از افرادی که در این صنف تولید کننده هستند با گرانی ارز دچار مشکلات جدی شده اند و همین باعث شده که نتوانند قطعاتی که به راحتی در سال های قبل وارد می کردند را وارد کنند؛  بالا رفتن تقاضا از یک سود و کمبود قطعات و مواد اولیه از سویی دیگر این گرانی ها را شامل شده است.

در روزهای سختی که مشاغل مختلف از جمله تولیدکنندگان و اصناف با مشکلات ناشی از شیوع کرونا دست و پنجه نرم می کنند، عملیاتی نشدن برخی قوانین و نبود بازرسی های مداوم باعث شده تا حضور دلالان در بازار لوازم خانگی پررنگ تر از همیشه شده و با وجود صحبت برخی مسئولان، همچنان قاچاق لوازم خانگی در بازار به وفور دیده می شود، موضوعی که با شعار سال جدید به واقع در تضاد است و لازم است هرچه سریع تر در این زمینه چاره اندیشی های مناسب انجام شود.

کد خبر: ۸۵٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha