۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
جنگ اقتصادی عربستان با لبنان

جنگ اقتصادی عربستان با لبنان

عربستان به بهانه مواد مخدر، جنگی اقتصادی علیه لبنان به راه انداخته است.

به گزارش بازار، عربستان سعودی با صدور دستور سیاسی منع واردات تره بار و میوه جات از لبنان، عرصه را بر این کشور تنگ کرده و از مرحله حمایت از تروریست ها و تکفیری ها در منطقه وارد مرحله جنگ اقتصادی علیه لبنان می شود.

مقامات عربستان سعودی در چارچوب تشدید سازمان یافته فشارها بر لبنان، واردات تره بار و میوه جات از این کشور را به بهانه قاچاق مواد مخدر، متوقف کردند. این بهانه چه به لحاظ شکل، زمان یا نحوه اجرا، پرسش های زیادی به وجود می آورد. این در حالیست که روند مبارزه با مواد مخدر در عربستان نشان می دهد مقادیر زیادی از این مواد از کشورهای دیگر به عربستان قاچاق می شود بدون آن که ریاض تصمیمات مشابهی علیه آنها اتخاذ کرده باشد و همین امر بر سوالاتی که اقدامات این کشور علیه لبنان اتخاذ کرده است می افزاید.

غسان سعود روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی گفت: عربستان سعودی از مرحله حمایت مالی از تروریست ها و تکفیری ها در منطقه وارد مرحله محاصره اقتصادی و گرسنه نگه داشتن منطقه شده است. لبنان هدف جنگ اقتصادی عربستان سعودی و همه کشورهایی که سیاست آنها تحت تاثیر سیاست خارجی عربستان سعودی است، قرار گرفته است. عربستان بر اتحادیه اروپا، فرانسه و بسیاری از کشورها فشار وارد می کند تا محاصره اقتصادی علیه لبنان اعمال کنند. آنها وجود محموله مواد مخدر در انارهای صادراتی از لبنان به عربستان سعودی را بهانه کردند حال آن که این محموله انار از گذرگاه مرزی شمال صادر شده است.

در ادامه گزارش آمده است: بخشی از این سناریو، ابعاد سیاسی آن را به خوبی نشان می دهد. این که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز فورا اقداماتی مشابه عربستان علیه لبنان اتخاذ کردند و تبلیغات رسانه ای علیه طرف های مشخصی به راه انداختند آن هم بدون آن که ادله و شواهدی در دست داشته باشند.

غسان سعود در ادامه سخنان خود گفت: همه کشورهای داخل شورای همکاری خلیج فارس یا خارج از این شورا که تحت تاثیر سیاست های عربستان قرار دارند جنگی علیه ما به راه انداخته اند و همانگونه که قبلا جنگ های نظامی علیه ما به راه انداختند و شکست خوردند، اکنون وارد جنگی شکست خورده علیه ما شدند.

در ادامه گزارش آمده است: نمی توان این اقدام عربستان را خارج از چارچوب سیاسی و تلاش برای تنگ کردن عرصه بر لبنان و انتقام از لبنانی ها به هر شکل ممکن دانست. اقدامات عربستان علیه لبنان، پرسش هایی درباره چگونگی تعامل لبنانی ها با این مسئله مطرح می کند و این که چرا برخی لبنانی ها در نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت طرف های مشخص، از سعودی ها هم پیشی گرفتند.

کد خبر: ۸۵٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha