۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه برگزار می‌شود
طی هفته جاری؛

نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه برگزار می‌شود

بیست و هشتمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری ترکیه چهارشنبه و پنجشنبه این هفته برگزار می‌شود.

به گزارش بازار، این نشست با شرکت روسای کمیسیون مشترک اقتصادی (محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و همچنین وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه) به صورت مجازی برگزاری خواهد شد.

بر اساس اعلام دبیرخانه کمیسیون مشترک اقتصادی، طرفین از ۱۵ فروردین ماه سال جاری در قالب ۶ کمیته تخصصی آخرین وضعیت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف را بررسی کرده و روی پیش‌نویس سند یادداشت تفاهم کار کرده‌اند. حوزه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری، انرژی، علم و فناوری، حمل‌ونقل، سلامت و گردشگری از جمله زمینه‌هایی است که دو طرف اراده توسعه همکاری‌ها را در آن‌ها دارند.

ایران و ترکیه از سال ۲۰۱۳ دستیابی به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را هدف‌گذاری کرده‌اند که این مهم به دلیل تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران تاکنون محقق نشده است. افزایش حجم تجارت دو کشور از جمله اهداف جلسه کمیسیون مشترک در روز چهارشنبه است.

ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۵ موافقتنامه تجارت ترجیحی منعقد کردند که بر اساس آن ایران در ۱۲۵ کالا تخفیف تعرفه‌ای در نظر گرفته و در سوی مقابل، ترکیه در ۱۴۰ کالا این تخفیف را قائل شده است. اصلاح فهرست کالاهای شامل تخفیف و مذاکره پیرامون بازنگری این موافقتنامه از موضوعات مذاکره طرفین در جریان کمیسیون مشترک خواهد بود.

تسهیل استفاده از ارزهای ملی در تبادلات تجاری، تلاش برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل تجاری میان دو کشور و بررسی تسهیل روال‌های اداری و معمول حمل و نقل در مرزهای میان دو کشور، از دیگر موضوعات مورد بحث در کمیسیون مشترک خواهد بود.

بیست و هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با سال گذشته با حضور هیات ایرانی به ریاست محمود واعظی در آنکار برگزار شده بود.

کد خبر: ۸۵٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha