۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
مجلس گام‌های بلندی برای تولید برداشته است| ضرورت تغییر در نظام اداری و دیوانسالاری کشور
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

مجلس گام‌های بلندی برای تولید برداشته است| ضرورت تغییر در نظام اداری و دیوانسالاری کشور

قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس با اشاره به اقداماتی که مجلس در زمینه رفع موانع تولید با اصلاح قانون یا وضع قوانین جدید برداشته است گفت: نظام اداری و دیوانسالاری کشور باید کلا تغییر یابد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی ظهر امروز یکشنبه (۵ اردیبهشت ماه) در نشست صمیمی با جمعی از فعالان اصناف و بازاریان استان تهران‌ اظهار کرد: گفتگو با پیران دیر و افراد باتجربه، همواره فرصت مغتنمی برایم‌ بوده که از آن استقبال کرده و بسیار آموخته‌ام.   امیدوارم با استفاده از تجربیات عملی مردم، اصناف‌ و بخش خصوصی بتوانیم تصمیمات مهم بگیریم،   نظام اداری نوین کشور از ۱۰۰ سال قبل نهادینه شده و بسیار قدیمی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصدی گری دولت در امور اقتصادی، افزود: از وقتی‌ نفت در کشور ‌کشف شد، دولت بزرگ و بر سایر امور حاکم‌شد. ایران تا ۵۰ سال پیش کشوری با جمعیت فراوانی روستایی بود اما با کشف نفت، تغییراتی در بافت آن ایجاد می‌شود و مهاجرت گسترده از روستاها به شهر انجام می‌شود. لذا بهم‌خوردن‌ نظام خانواده پایه به نظام شهری را شاهد هستیم که از دست‌دادن و ادغام هویت ها خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۰ درصد جمعیت ایران شهرنشین و ۲۰ درصد آن روستایی هستند، اظهارکرد: بخاطر گردش مالی عظیمی که با فروش نفت بدست آمد،   قطب عظیم کشش در شهرها ایجاد شد و  رفته رفته تنها ۱۰ کلانشهر  ایجاد شدند که منابع بیشتری به آنان اختصاص یافته و بقیه نقاط کشور محروم ماندند و  دچار عدم تقارن شدند.

 قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه عدم تقارن تنها به حوزه شهرها منحصر نشده و در نظام صنفی هم‌رخ داده است، ادامه داد: در کشور، دولت بزرگ با منابع مالی زیاد داریم که تحریم‌ها و مشکلات امنیتی باعث شده بهانه دخالتش بیشتر شود. اگر دولت زمان جنگ متهم بود که همه چیز  را دولتی کرده است؛ هم اکنون نیز همان بهانه ها باعث دخالت بیشتر دولت در امور اقتصادی شده است و این‌روند منجر به برهم‌زدن نظام توزیع و تولید شده است.

نائب رئیس مجلس با بیان اینکه قوانین مربوط به حوزه تولید و توزیع در کشور قدیمی هستند، افزود: تا ثبات و بهم پیوستگی به‌صورت خودکنترلی در تولید و توزیع شکل نگیرد، مشکلات این بخش مرتفع نمی‌شود؛ حال ریشه آن کجاست؟ بحث‌های زیادی دارد. در  طول این سال‌ها، بارها در  ظاهر گفتیم که قصد کوچک سازی دولت را داریم اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است. دولت نباید بنگاهداری کند و همچنین باید کوچک شود. در نهاد دولت، یک هراس ساختاری و تاریخی از بخش خصوصی وجود دارد و علاقه دولت به اشراف حاکمیتش است.

وی افزود: دولت باید غیر از وزرا و استاندارانش بقیه امور را به دست مردم‌ و بخش خصوصی می‌سپرد اما وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم،   پست‌های کلیدی به ۵۵۵ مورد رسیده و در صورتی که همه اینها  باید دست مردم می‌بود.

وی با تاکید براینکه حرف اساسی برای کوچک سازی دولت تنها یک تصمیم بزرگ و عملی است، بیان کرد: نزدیک‌به ۲ سال است که اندیشکده‌ای  را با کمک برخی دوستان ‌و بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم تاسیس کرده‌ایم؛ یکی از مواردی که در این اندیشکده‌ مورد مطالعه قرار گرفت این‌ بود که آیا با مدل حکمرانی که داریم می توانیم، ادامه دهیم یانه؟ ما نیاز به تحول در حوزه حکمرانی داریم همچنین نظام اداری و دیوانسالاری کشور باید کلا تغییر یابد.

نایب رئیس مجلس یازدهم تصریح کرد: همه دولت‌ها تاکنون ها با هر فکر و جریانی روی کار آمده‌اند، نوع روش حکومتی‌شان یکی بوده است، نوع الیگارشی دیوانسالار بر دولت حاکم بوده است لذا نوعی اصلاح همه جانبه در دولت لازم است و این اقدام شاید ۲۰سال طول بکشد و باید یک‌جریان ومکتبی راه بیفتد و در طول زمان کارش را بکند.

قاضی زاده هاشمی همچنین عنوان کرد: در این اندیشکده گفته‌ایم، حاکمیت مردم در طول  حاکمیت الله است، لذا مردمی سازی امور اجرایی را مدل کردیم. یک سیری پیش بینی شده و تنها ناظر به اصناف نیست و در آن، تعداد وزارتخانه ها کم می شود ودولت باید دنبال اصلاح ساختاری و نهادی برود.   مفهوم‌ تجارت در دنیا تغییر یافته و مفهوم پول نیز در حال تغییر است لذا ما با روش های سنتی نمی توانیم در دنیای کنونی فعالیت دهیم.

وی بیان کرد: شاید برای توسعه بازار و جهانی شدن تجار، لازم باشد، بازار ۳۰۰ میلیونی شود و باید ۱۰۰ هزار تاجربین المللی داشته باشیم ‌ و تجار، شرکای منطقه ای و دفاتر بین المللی داشته باشند و مفهوم رقابت و عدم‌انحصار امور مهمی هستند و باید از جایی شروع‌کرد ‌ و لازمه اش  نواندیشی در این حوزه است. مجلس۲۹۰ نماینده دارد؛ خروجی اکثر مصوبات ناشی از عملکرد اکثریت است ونکات قابل دفاع و غیر  قابل دفاعی دارد.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: از سوی دیگر هم دولت ما را در میدان مینی فرستاده و هر روز یک‌مساله جدید پیش می‌آید و  هر روز درگیر یک بحث جدیدهستیم لذا ثبات و استقرار کوتاه مدتی برای انجام کار بزرگ تر نداشته‌ایم؛ امیدواریم مجلس فرصت کند تا کارهای بهتر و مهمتری کند.

وی با اشاره به حضورش در ستادملی کرونا، افزود: در ستاد مصوباتی برای اصناف داشتیم و بالاخره کشور منابعی دارد ولی خب جوابگو نبوده و اگر بخواهیم استقراض از بانک‌مرکزی کنیم، این امر تورم زاست و  این کار به‌نوعی جیب مردم را زدن است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه وضعیت دولت برای کمک به بخش خصوصی مناسب نیست، گفت: دولت  اول باید به کارکنان خود برسد و بعد برای گروه‌های دیگر در این ایام کمک ریانی داشته باشد. البته در این‌مدت بخاطر تورم رشد حقوقی کارکنان دولت انجام شده است که برداشت از منابع است و این امر توان دولت برای رسیدن به توسعه و عمران را محدود می کند.   پیام‌تان را برای تغییر شرایط و افزایش ارتباطات‌ نمایندگان زن مجلس با فعالان زن بخش خصوصی به گوش‌شان می‌رسانم. بانوان اصلی ترین رکن جامعه هستند؛ خانمها مدیر همسران و فرزندان‌شان هستند و جامعه ایرانی یک جامعه زن سالار است. زنان ایرانی حافظان سنت، ادب و فرهنگ ایرانی هستند و باید زمینه فعالیت اجتماعی و سیاسی بیشتری  برایشان فراهم کنیم تا زن ایرانی تبدیل به الگویی برای سایر زنان جهان شود.

وی با اشاره به گلایه‌های مطرح شده در این جلسه در خصوص مالیات نیز گفت: نظام مالیات ضدتولید است و در دنیا منسوخ است. مالیات باید براساس درآمد و هزینه باشد. مالیات برکل درامد مهم است و جهان هم به همین سمت می‌رود. در دریافت مالیات اشخاص مهم هستند و نه مشاغل.   اصلی ترین کار دولت بعدی ایجاد شفافیت است و باید زیرساخت‌های الکترونیک‌ این امر فراهم شود و دولت اطلاعات همه ایرانیان را جمع آوری کند. مجلس در این زمینه طرحی با عنوان نظام‌جامع مالیاتی دارد.

نائب رئیس  مجلس درباره اقدامی که مجلس اخیر برای تولید کرده است، تصریح کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده مربوط به مجلس قبل بود که در این مجلس ابلاغ شد. مجلس دو نوع کار می تواند انجام دهد، یکی اصلاح قوانین مانند اصلاح قانون صنفی است و دیگری حمایت های بودجه ای در قالب تسهیلات اشتغال و کارآفرینی است.

کد خبر: ۸۵٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha