۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
مشکل مستاجران با راهکارهای کوتاه‌مدت حل نمی شود| انبوه‌سازی راهکاری در مسیر خانه دار شدن
بازار گزارش می‌دهد؛

مشکل مستاجران با راهکارهای کوتاه‌مدت حل نمی شود| انبوه‌سازی راهکاری در مسیر خانه دار شدن

همدان - کارشناسان معتقدند مشکل مستاجران با راهکارهای کوتاه مدت حل شدنی نیست و ساخت مسکن جدید نیازی جدی است که در این مسیر می توان از توان انبوه سازان و نیز بلندمرتبه سازی بهره برد.

بازار؛ گروه استان‌ها: وضعیت آشفته بازار مسکن در همدان به ویژه در بخش مرکزی آن دوران تب و تابی بسیار طولانی را سپری کرده و در ادامه آن رکود و البته گرانی به بازار مسکن رسیده تا جایی که حال شاهدیم نه تنها قیمت زمین و مسکن بالا می رود بلکه اجاره بها نیز چراغ خاموش در حال افزایش است.

همدان با ۳۹.۴ درصد، بالاتر از تهران در رتبه نخست بیشترین افزایش قیمت اجاره مسکن در کشور قرار گرفت

مرکز آمار ایران چند روز پیش آماری منتشر کرد که بر اساس آن، متوسط تورم نقطه‌ای قیمت اجاره بها در زمستان ۱۳۹۹ در کشور ۲۸.۹ درصد بود و این در حالی بود که همدان با ۳۹.۴ درصد بالاتر از تهران در رتبه نخست بیشترین افزایش قیمت اجاره مسکن در کشور قرار داشت.

خردادماه سال گذشته بود که یکی از اعضای شورای شهر همدان با بیان اینکه گرانی ۴۰۰ درصدی مسکن و بالارفتن اجاره‌ها باعث چادرنشینی عده‌ای از شهروندان همدانی شده است، گفت: بیشترین عامل تب و تاب گرانی مسکن در همدان مشاوران املاک هستند چراکه متأسفانه شاهد آنیم یک ملک در همدان سه بار در روز معامله می‌شود و حال این سوال پیش می‌آید که چه کسی باید به این روند نظارت کند.

در همدان علی رغم اینکه واریزی های اولیه خانوارها برای پیش روی طرح مسکن ملی در مسیر یکساله شدن است، اما خبری از مسکن ساخته شده ای نیست

حال نیز شاهدیم که هر چند در این یک‌سال اخیر دولت از مسکن ملی به عنوان طرحی برای خانه دار شدن مردم رونمایی کرده اما در شهر همدان علی رغم اینکه واریزی های اولیه خانوارها برای پیش روی طرح در مسیر یکساله شدن است، اما خبری از مسکن ساخته شده ای نیست و پروژه ها تنها در مسیر تخصیص هستند و هم چنان، سرپرستان خانواده ها هستند و گرانی خانه هایی که سر به فلک می کشند.

مشکل مستاجران با راهکارهای کوتاه‌مدت حل نمی شود/ انبوه‌سازی راهکاری در مسیر خانه دار شدن

همین روال سوالی به ذهن متبادر می کند که چه اتفاقی افتاده همدان در این بازار متورم بعد از تهران جا خوش کرده؟ آیا موقعیت شغلی در این استان مهیّا است یا به لحاظ موقعیت آب و هوایی و امکانات شهری شرایط مساعدتری را نسبت به استان های همجوار خود دارد؟ یا آن که کمبود زمین و نگاه مردم همدان به مسکن به عنوان یک پس انداز برای آینده و سرمایه گذاری در این عرصه موجب این گرانی ها شده است؟

چه مسیرهایی را باید رفت تا بتوان وضعیت افسارگسیخته همدان را به سمتی هدایت کرد که حداقل انتهای آن ثبات قیمت در بازار مسکن باشد

با این تفاسیر سوال دیگری که ذهن را مشغول می کند اینکه چه قدم هایی باید برداشت و چه مسیرهایی را باید رفت تا بتوان وضعیت افسارگسیخته همدان را به سمتی هدایت کرد که حداقل انتهای آن ثبات قیمت در بازار مسکن باشد؟

کارشناس امور اقتصادی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اگرچه قیمت مسکن در کشور افزایش بسیاری داشته اما در شهر همدان شاهد گرانی نامتعارف و غیرعادی مسکن بوده ایم به طوری که همین موضوع همدان را به یکی از گران‌ترین شهرها تبدیل کرده است، گفت: در این بین مستاجران بیشترین نگرانی را دارند چراکه شانه به شانه افزایش قیمت مسکن، نرخ اجاره بها نیز در این شهر افزایش می‌یابد.

سپیده بیات با بیان اینکه بلند مرتبه‌سازی می‌تواند بخشی از مشکلات همدان را رفع کند اما باید در مرحله اول پهنه‌هایی که مناسب بلندمرتبه‌سازی هستند را مشخص کرد، گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری از شهرها خواسته که این مقوله را انجام بدهند.

وی با یادآوری اینکه افزایش جمعیت شهرها، محدودیت زمین های شهری، افزایش تقاضای مسکن و خدمات، مشکلات ترافیکی، خواسته یا ناخواسته بلند مرتبه سازی را به یکی از ملاحظات و  ضرورت های امروزی در شهرسازی مبدل ساخته است؛ گفت: این مقوله مثل هر پدیده دیگری دارای جنبه های مثبت و منفی و کارکردهای آشکار و پنهان است.

وی با یادآوری اینکه در یکی دو سال گذشته، وضعیت قیمت و اجاره مسکن در همدان افزایش جهشی داشته و با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، عملا بسیاری از اقشار جامعه که مستاجر یا فاقد مسکن هستند با مشکل جدی مواجه شده اند، گفت: این امر می طلبد که تسریع در رسیدگی به مشکل مسکن مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مشکل مستاجران با راهکارهای کوتاه‌مدت حل نمی شود/ انبوه‌سازی راهکاری در مسیر خانه دار شدن

کارشناس امور اقتصادی استان همدان با اشاره به اینکه بلندمرتبه‌هایی که در یکی دو دهه اخیر مشاهده شده متأسفانه تقریباً با سطح اشغال‌های بالا و حتی ۱۰۰ درصدی بوده که کمکی هم به تأمین سرانه‌های عمومی و کاهش قیمت زمین نکرده است، گفت: به جای اینکه به دنبال مناطقی باشیم که ارتفاع‌سازی در آن غیرمجاز است باید نقاط ممنوعه را آزاد کنیم.

بلندمرتبه‌سازی به دنبال استفاده بیشتر و بهتر از سطح زمین در شهرها و اسکان جمعیت و همچنین تشویق به تجمیع قطعات در مناطق بافت فرسوده شهرها و نهایتاً انبوه‌سازی و به کارگیری روش‌های صنعتی‌سازی در ساختمان‌ است

وی با یادآوری اینکه بلندمرتبه‌سازی سابقه طولانی دارد ولی در همدان چند سالی است که به صورت محدود به شکل آپارتمان‌سازی شکل گرفته، ادامه داد: بلندمرتبه‌سازی به دنبال استفاده بیشتر و بهتر از سطح زمین در شهرها و اسکان جمعیت و همچنین تشویق به تجمیع قطعات در مناطق بافت فرسوده شهرها و نهایتاً انبوه‌سازی و به کارگیری روش‌های صنعتی‌سازی در ساختمان‌ است.

صحبت های این کارشناس را که شنیدم برآن شدیم تا گفتگویی با وحید شفیعی نژاد؛ انبوه ساز برتر کشور در دو دوره و فعال در حوزه معماری و شهرسازی ترتیب دهیم که در ادامه آن را می خوانید:

وحید شفیعی نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نظام انبوه سازی وابسته به ارگان خاصی نیست و حمایتی از انبوه سازان صورت نمی گیرد، گفت: انبوه سازان با همه مشکلات و قوانین دست و پاگیری که وجود دارد به عنوان سرمایه گذاران خصوصی در زمینه ایجاد اشتغال و فعال اقتصادی محسوب می شوند.

این انبوه ساز برتر کشوری ادامه داد: یکی از مهم ترین شاخص هایی که برای انتخاب انبوه ساز نمونه وجود دارد، رعایت کیفیت است ضمن اینکه مواد و مصالح ساخت و ساز اگر در مرحله نخست استانداردسازی شود و با کیفیت خوب به دست انبوه ساز برسد، شاخص های کیفی نیز ارتقا پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه داشتن وجدان کاری و انتخاب تیم حرفه ای یکی از بخش هایی است که بر کیفیت کارها و پروژه تاثیر می گذارد، عنوان کرد: متاسفانه در همدان مانند بسیاری از شهرها با رکود در بخش مسکن روبرو هستیم که اگر بانک ها همکاری خوبی داشته باشند، شاهد رونق در این زمینه خواهیم بود.

یکسری قوانین نظام مهندسی و شهرداری باعث رکود مسکن و ساختمان شده است

شفیعی نژاد در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه یکسری قوانین نظام مهندسی و شهرداری باعث رکود مسکن و ساختمان شده است، اضافه کرد: به عنوان مثال می توان به زمانی که برای حضور نقشه پروانه و پایان کار صرف می شود، اشاره کرد؛ زمانی که قرار بود صدور نقشه پروانه ۷۲ ساعته انجام شود اما شاهد بودم که این فرایند بیش از یکسال حتی دو سال طول می کشد.

این انبوه ساز برتر کشوری در ادامه با تاکید بر اینکه ساخت و ساز مسکن در همدان نیازمند زیرساخت های مناسب است که باید در این خصوص فعالیت های گسترده تری صورت گیرد، اظهار کرد: این مقوله با توجه به نقشی که در ایجاد اشتغال دارد، خواهان توجه و حمایت مسئولین برای رفع مشکلات در این عرصه هستیم.

در کنار ساخت مسکن و حل مشکلات مربوطه در این زمینه، به انبوه سازان با دید یک کارآفرین نیز نگاه شود

وی با عنوان کرد: باید در کنار ساخت مسکن و حل مشکلات مربوطه در این زمینه، به انبوه سازان با دید یک کارآفرین نیز نگاه شود.

شفیعی نژاد در بخش پایانی این گفتگو عنوان کرد:  امروزه مدرن سازی و پیش روی به سمت بلندمرتبه سازی مطرح است بدین سان می توان با ورود به این عرصه گام های مناسبی در مسیر توسعه همدان برداشت چراکه ساختار یک شهر را می توان با ساختمان ها و برج های بلند مرتبه و مدرن به عنوان یک المان شهری دید و در دنیای مدرن امروز نماد کشورها و شهرها ساختمان های بلند مرتبه آن شهر خواهند بود بدین ترتیب نیاز است تا در مسیر رفع مشکلات از پیش پای فعالین این عرصه زمینه را برای ورود به ایجاد زیرساخت های مناسب برای ساخت و ساز مسکن در همدان مهیّا ساخت.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه با افزایش سرسام آور قیمت مسکن در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان امیدی به تأمین سرپناهی برای خانواده خود ندارند چراکه آن‌ها باید سال‌ها برای خرید یک واحد مسکونی در انتظار بمانند و آن‌طور که کارشناسان حوزه اقتصاد می‌گویند بین ۳۰ تا ۷۰ سال زمان نیاز دارد بنابراین باید با اجرای طرح های موفق این زمان را به کمترین حد ممکن رساند.

کد خبر: ۸۵٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha