۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
ترنم مهمان دشت خشک قزوین| ۴هزار هکتار طرح آبیاری نوین اجرا شد
مصوبه سفر رئیس جمهور به قزوین تکمیل شد؛

ترنم مهمان دشت خشک قزوین| ۴هزار هکتار طرح آبیاری نوین اجرا شد

قزوین- برخی کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که با بهره برداری از طرح چهار هزار هکتاری آبیاری نوین در قزوین مصوبه سفر رئیس جمهوری به استان، می‌توان منتظر روزهای روشن برای دشت خشک این استان بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: شنیده شدن زمزمه کم آبی در قزوین مدت ها است که به یک سناریوی دردناک تبدیل شده؛ روایتی که در ابتدا با شاید خیلی جدی به نظر می رسید اما پس از خشکی پی در پی مزارع کشاورزی، باغات و در نهایت افت مشهود سطح آب های زیر زمینی به شوکی عظیم در بین کشاورزان تبدیل شد تا جائی که  یکی از اصلی ترین نگرانی ها در بین ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی مسئله « کم آبی» دشت قزوین بود.

شاید تغییر الگوی کشت، استفاده از روش های بهینه سازی مصرف و در نهایت مدیریت صحیح منابع آبی از راهکارهای اولیه ای بود که برای مدیریت اوضاع پیشنهاد شد، اما به مرور زمان علم و بررسی شرایط اثبات کرد که تنها راه قطعی، جدی و اثربخش برای مبارزه با کم آبی، افزایش بهره وری در مرازع و باغات و مدیریت منابع همان تغییر الگوهای سنتی کشت و در نهایت آبیاری نوین است.

مسئله ای که در ابتدا با مقاومت کشاورزان مواجه شد، هزینه های سرسام آور استفاده از این شیوه های آبیاری از یک سو و ناشناخته بودن آن از سوی دیگر رغبت کشاورزان را برای پیوستن به این موج جهانی را از بین می برد، مشکلی که با ارائه سیاست های تشویقی دولت، ارائه تسهیلات حمایتی و تامین بخشی از آورده مالی مورد نیاز تا حد زیادی رفع شد.

اجرای نیمی از سیستم های آبیاری نوین قزوین
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از ابتدای اجرای سیستم های آبیاری نوین در استان قزوین تا کنون نزدیک به ۶۲ هزار هکتار از اراضی و مزارع کشاورزی استان قزوین به این سیستم های آبیاری مجهز شده است که نزدیک به نیمی از این رقم طی چند سال اخیر انجام شده است.

فاطمه خمسه بیان کرد: از ابتدای دولت جاری تا کنون نزدیک به ۲۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده که این رقم نزدیک به  ۴۷ درصد از مجموع سیستم های آبیاری نوین در استان قزوین است.

از ابتدای دولت جاری تا کنون نزدیک به ۲۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده است

وی افزود: مشکلات اقتصادی ایجاد شده در کشور در طی چند سال اخیر در کنار این که شرایط را برای کشاورزان و دولت در اجرای طرح ها دشوار کرده بود مانع از اجرای طرح های اثربخش و حیاتی نشد که تجهیز مزارع و باغات به سیستم های آبیاری نوین از این نوع طرح های حیاتی است.

ترنم مهمان دشت خشک قزوین| ۴هزار هکتار طرح آبیاری نوین اجرا شد

کشاورزی قزوین اقتصادی می شود
رئیس جهاد کشاورزی قزوین گفت: در سال گذشته نیز بیش از ۱ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به سیستم های آبیاری نوین تجهیز شدند که تاثیرات این عملکرد به زودی در افزایش بهره وری و کیفیت و کمیت تولیدات این بخش قابل مشاهده خواهد بود.

خمسه ابراز کرد: یکی از مشکلاتی که کشاورزان در چند سال اخیر در استان قزوین با آن مواجه بودند مسئله اقتصادی نبودن کشاورزی، قیمت تمام شده بالای محصولات کشاورزی و در نهایت سودآوری ناچیز برای کشاورزان بود که قطعا با اجرای سیستم های نوین کشاورزی و آبیاری با کاهش هزینه تمام شده و افزایش کیفیت و کمیت محصولات این مشکل نیز رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه قدم برداشتن به سمت کشاورزی مدرن میتواند ارتقاء بهره وری و اقتصادی شدن کشاورزی را برای کشاورزان ایجاد کند کخ در این خصوص قدم های ارزشمندی دراستان برداشته شده است، بیان کرد:  در شیوه سنتی آبیاری و غرقابی برای آبیاری یک هکتار از باغات سالانه نزدیک به ۱۵ هزار متر معکب آب نیاز بود که با اجرای سیستم های نوین آبیاری این رقم به ۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب کاهش پیدا میکند.

۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به سیستم آبیاری نوین مجهز شد
طرح تجهیز چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به سیستم های نوین آبیاری از مدت ها قبل در استان در دستور کار قرار گرفت که طی هفته گذشته به صورت همزمان با افتتاح سه هزار و ۱۹۳ پروژه آبیاری نوین در قالب ۷۲ هزار هکتار در سراسر کشور  با دستور مستقیم رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

مسعولان اعلام کرده اند که با افتتاح این طرح ۱۱۵ قطعه از بازار و اراضی کشاورزی استان قزوین به مساحتی نزدیک به ۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین با اعتبار بلاعوض ۱۸ هزار و ۸۷۲ میلیون ریال و مشارکت ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال اجرایی شده است.

طرح تجهیز چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به سیستم های نوین آبیاری از مدت ها قبل در استان در دستور کار قرار گرفت که طی هفته گذشته به صورت همزمان با افتتاح سه هزار و ۱۹۳ پروژه آبیاری نوین در قالب ۷۲ هزار هکتار در سراسر کشور  با دستور مستقیم رئیس جمهور به بهره برداری رسید

حمایت های دولتی در شرایطی که مشکلات اقتصادی بر بسیاری از فعالیت های کشور سایه اندازی داشته است توانست مشوقی جدی برای مشارکت و حضور کشاورزان در اجرای این طرح ها در استان قزوین باشد همچنین بخش قابل توجهی از آورده های کشاورزان نیز در قالب تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این افراد قرار گرفته است و سیاست ها به نحوی برنامه ریزی شده که با کمترین فشار بر روی کشاورزان بتوان اراضی کشاورزی را به سیتم های نوین آبیاری تجهیز کرد.

عملیات اجرایی تجهیز ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به سیستم های آبیاری نوین پایان یافت با بهره برداری از این طرح آبیاری نوین در استان قزوین عملیات اجرایی تجهیز ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سیستم های آبیاری نوین که در سفر ریاست جمهور به قزوین به تصویب رسیده بود به پایان رسید از سوی دیگر تعدادی از مزارع و باغات کشاورزی استان قزوین در حال حاضر در مراحل اجرای سیستم های نوین ابیاری هستند که در آینده نزدیک این طرح ها نیز به بهره برداری خواهد رسید.

ترنم مهمان دشت خشک قزوین| ۴هزار هکتار طرح آبیاری نوین اجرا شد

پرداخت بلاعوض ۵۰ درصد از اعتبارات اجرای سیستم های نوین آبیاری
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت:  یکی از دغدغه های جدی در این خصوص تامین منابع مالی اجرای این طرح هاست که با مشارکت بالای دولت در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از هزینه لازم برای اجرای این طرح ها به صورت بلاعوض و توسط دولت پرداخت می شود. همچنین کشاورزان برای تکمیل سهم آورده خود می توانند از تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده در این خصوص بهره مند شوند که به همین منظور تدابیری نیز اندیشیده شده است.

کشاورزان برای تکمیل سهم آورده خود می توانند از تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده در این خصوص بهره مند شوند

علی مراد اکبری  با بیان اینکه با بهره برداری از طرح ۴ هزار هکتاری آبیاری نوین در منطقه طارم قزوین شاهد اجرای کامل مصوبه دولت برای آبیاری نوین در استان قزوین هستیم، ابراز داشت:  در سفر رئیس جمهور به استان قزوین مصوب شده بود که ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شود که با همراهی خوب کشاورزان و مسئولین مرتبط در استان قزوین امروز شاهد اجرای کامل این مصوبه هستیم که نوید بخش روزهای روشن برای کشاورزی استان قزوین است.

ترنم باران بر دهان خشک قزوین
دشت خشک قزوین امروز بیشتر از همیشه نیازمند رسیدگی، دقت و نظارت است، رسیدگی ای که با اجرای سیستم های نوین آبیاری میتواند ترنمی بارانی بر دهان خشک قزوین باشد. دشتی که تا سال ها سهم قابل توجهی از تامین سفره غذایی خانوار را تامین میکرد امروز بیش از همیشه حساس و شکننده است، که طی چند سال اخیر این حساسیت را با فرونشت ، کاهش سطح آب های زیرزمینی و شوری برخی از مزارع نشان داده است.

حال باید دید اجرای این طرح تا چه میزان می تواند به طراوت دشت های استان زرخیز قزوین منجر شود و آیا می توانیم شاهد کاهش آلام و مشکلات کشاورزی و منابع طبیعی در حوزه آب در سطح استان باشیم؟

کد خبر: ۸۵٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha