۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
ریالی از ۴۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب هیات دولت برای رفع تنش آبی تبریز تخصیص نیافته است
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

ریالی از ۴۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب هیات دولت برای رفع تنش آبی تبریز تخصیص نیافته است

تبریز- مدیرعامل آب منطقه آذربایجان‌شرقی گفت: ریالی تا به امروز از ۴۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب هیات دولت برای طرح‌های رفع تنش آبی تبریز تخصیص نیافته است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، یوسف غفارزاده گفت: با توجه به کاهش بارندگی و میزان روان آب‌های آذربایجان شرقی در سال جاری آبی نسبت به مدت مشابه پارسال و میان مدت و نیز اعلام وزارت نیرو مبنی بر اینکه ۲۰۰ شهر کشور، تابستان امسال با تنش آبی مواجه خواهند شد، بدیهی است که در استان نیز در تعدادی از شهرها به ویژه کلان شهر تبریز، مشکل تنش آبی و کمبود آب وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: بر این اساس از شهریور پارسال که با تنش آبی و قطع آب در کلان شهر تبریز مواجه بودیم، بلافاصله سه طرح اساسی رفع تنش آبی تبریز با رویکرد رفع سریع این مشکل با پیش بینی تابستان امسال آغاز شد.

غفارزاده تشریح کرد: یکی از این طرح‌ها شامل اصلاح خط انتقال آب سد نهند به تبریز طول هفت کیلومتر است که باعث می‌شود ۲۵۰ لیتر در ثانیه ظرفیت انتقال افزایش یابد؛ این طرح حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: طرح دوم، حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه جدید برای تأمین آب شرب تبریز است که در صورت تکمیل، ۳۰۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت جدید ایجاد می‌کند و حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: طرح سوم از مجموعه طرح‌های رفع تنش آبی تبریز شامل جداسازی آب شرب از آب مصرفی صنایع و ویلاها ست که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر ظرفیت انتقال آب از زرینه رود به تبریز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی یادآوری کرد: پارسال با پیگیری‌های استاندار و جمعی از نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای رفع تنش آبی در هیأت دولت تصویب شد که تاکنون ریالی از آن تخصیص نیافته است.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح‌های سه گانه رفع تنش آبی تبریز با استفاده از اعتبارات تخصیصی آب و فاضلاب کشور، اعتبارات داخلی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی و بدهی به پیمانکاران به دست آمده است، تاکید کرد: تخصیص این اعتبارات برای تکمیل طرح‌های یاد شده تا رسیدن به زمان اوج مصرف آب در تبریز مؤثر است و پس از آن تأثیری در رفع این مشکل برای امسال نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر زمان از دست برود، حتی در صورت تخصیص اعتبار یاد شده نیز نمی‌توان کاری از پیش برد.

کد خبر: ۸۵٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha