۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
جلوگیری از خروج ۳.۵ میلیون یورو ارز توسط فولاد مبارکه

جلوگیری از خروج ۳.۵ میلیون یورو ارز توسط فولاد مبارکه

فولاد مبارکه توانسته با بومی ‌سازی صفحات مسی قالب‌ های ریخته ‌گری مداوم با دانش مهندسان داخلی از خروج ۳.۵ میلیون یورو ارز پیشگیری کند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، فولاد مبارکه توانسته با بومی ‌سازی صفحات مسی قالب‌ های ریخته ‌گری مداوم با دانش مهندسان داخلی از خروج ۳.۵ میلیون یورو ارز پیشگیری کند قالب ریخته ‌گری مداوم جزو ارکان مهم واساسی‌ تجهیزات ماشین ریخته ‌گری است که برای آغاز انجماد فلز مذاب مهیا شده است و همین طور صفحات مسی ریخته ‌گری یکی از اصلی ترین قطعات استراتژیک ماشین‌های ریخته‌ گری است که تامین نشدن آن منجر به توقف این ماشین ‌ها می ‌شود.

رضا یزد خواستی، معاون خرید شرکت فولاد مبارکه اصفهان در رابطه با ساخت صفحات مسی قالب‌های ریخته‌ گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: بومی سازی صفحات مسی که جزو مهم ترین قطعه در فرآیند انجماد و تبدیل مذاب به تختال فولادی در خطوط ریخته‌ گری مداوم است با موفقیت فولاد مبارکه انجام شد که با ایجاد فناوری ساخت در کشور و پشتیبانی موفق از خطوط تولید، توانسته از خروج سالیانه ۳.۵ میلیون یورو ارز از کشور برای خرید واحد های ریخته‌ گری فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا پیشگیری کند.

رضا یزد خواستی در ادامه بیان کرد: صفحات مسی قالب ریخته گری تاثیر به خصوصی در میزان تولید و کیفیت تختال دارد و تا به الان این قطعه از منابع معتبر اروپایی ازجمله KME آلمان تأمین می شد. همچنین از کل بخش های درگیر در این پروژه تشکر میکنیم و با این حمایت ها قطعا در آینده نه چندان دور شاهد قطع نیاز کشور به تأمین این قطعه و سایر قطعات استراتژیک صنعت فولاد سازی از خارج کشور خواهیم شد.

حسین ایزدی، کارشناس بومی ‌سازی در رابطه با این پروژه گفت: قالب‌ های مسی یکی از مهمترین اجزای ماشین ریخته ‌گری مداوم فولاد است که پدیده‌ های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی انجماد اولیه تختال در آن رخ می‌ دهد.

همچنین فعالیت های انجام شده برای ساخت صفحات مسی در بخش بومی سازی شامل شناسایی و ارزیابی فنی امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های فنی سازندگان توانمند اعم از تجهیزات ریخته ‌گری، آزمایشگاه‌ها و تیم‌های فنی و تحقیقاتی موجود در شرکت‌های سازنده جهت مطالعه بر روی خواص قطعات مسی؛ انجام تست‌ های آنالیز شیمیایی، متالوگرافی، انتقال الکتریکی و سختی‌ سنجی بر روی بسیاری از قطعات نو و مستهلک در جهت صحه‌ گذاری مدارک و مشخص کردن پارامترهای مهم در عمر و کارکرد قطعه؛ هماهنگی در جهت ارجاع صفحات مسی مستهلک برای انجام بررسی‌های خواص فیزیکی، مکانیکی و آنالیز شیمیایی و… توسط سازندگان؛ برگزاری جلسات دوطرفه در شرکت‌های سازنده و همچنین در فولاد مبارکه، جهت افزایش تعاملات با سازندگان و به ‌تبع آن افزایش کیفیت قطعات تولیدی؛ تسهیل فرآیند بومی ‌سازی این قطعات توسط مدیریت عالی خرید به‌ منظور ایجاد جاذبه مشارکت در امر بومی‌ سازی توسط شرکت‌های دانش ‌بنیان؛ نظارت و بازرسی جهت کنترل کیفیت قطعات با همکاری واحد کنترل کیفیت قطعات یدکی است.

کارشناس بومی‌ سازی در ادامه تاکید کرد: علاوه ‌بر ابعاد برداری، پارامترهایی اعم از آنالیز شیمیایی، سختی، هدایت الکتریکی و تست آلتراسونیک بر روی کلیه قطعات انجام می‌ پذیرد و پس از آن جهت انجام تست گرم به شرکت فولاد مبارکه اصفهان ارجاع می‌ شود. وی خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت‌ گرفته در ناحیه فولاد سازی و ریخته‌ گری شرکت فولاد مبارکه اصفهان و تجربه موفق بومی ‌سازی این قطعات، این فرآیند قابلیت تکرارپذیری برای دیگر شرکت‌های فولاد سازی را نیز داراست.

کد خبر: ۸۵٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha