۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
مراتع همدان جوابگوی دام‌های مازاد نیست| تعداد دام ها ۳ برابر ظرفیت مراتع
رئیس امور مراتع منابع طبیعی همدان:

مراتع همدان جوابگوی دام‌های مازاد نیست| تعداد دام ها ۳ برابر ظرفیت مراتع

همدان - رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بابیان اینکه مراتع استان همدان تولیدی برابر ۱۲۰ هزار تن علوفه دارند، گفت: مراتع همدان جوابگوی دام‌های مازاد نیست.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان؛ سعید الیاسی گفت: مراتع استان همدان تولیدی برابر ۱۲۰ هزار تن علوفه قابل بهره برداری دارند که تنها جوابگوی حدود ۵۴۸ هزار و ۲۹ واحد دامی در مدت چهار ماه براساس پروانه چراهای صادره است.

الیاسی بابیان اینکه جمعیت دامی وابسته به مراتع استان همدان یک میلیون و ۳۱۵ هزار و ۲۷۲ واحد برآورد شده که بیش از ۲.۵ برابر ظرفیت دامی مراتع استان همدان است، افزود: مراتع استان همدان حدود ۸۲۲ هزار هکتار است که ۶۴ هزار هکتار مراتع درجه یک با ظرفیت ۱۰۲ هزار و ۴۶۱ واحد دامی، ۳۲۴ هزار هکتار مراتع درجه دو با ظرفیت ۲۳۳ هزار و ۸۱۹ واحد دامی و مابقی معادل ۴۴۹ هزار و ۹۰۰ هکتار مراتع درجه سه با ظرفیت ۲۱۱ هزار و ۷۵۰ واحد دامی در یک فصل چرایی را تشکیل می دهند.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: بر اساس اقدامات هیئت های ممیزی مرتع تا پایان سال گذشته یک هزار و ۶۵ سامان عرفی شناسایی و در اختیار بهره برداران قرار گرفته شده است که این بهره برداری توسط دو گروه دامدار مجاز صورت می گیرد.

وی گفت: گروه نخست دامداران محلی با جمعیتی حدود ۶۳ هزار و ۶۷۶ خانوار مجاز بوده که در حال حاضر ۴۱ هزار و ۵۳۵ خانوار آنها موجود و مابقی ترک دامداری یا فوت کرده اند.

الیاسی افزود: گروه دوم دامداران عشایر به تعداد یک هزار و ۲۹۰ خانوار دامدار کوچ رو و نیمه کوچ رو مجاز هستند که از مراتع استان همدان به عنوان مراتع ییلاقی استفاده می کنند.

کد خبر: ۸۵٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha