۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
دولت از اصناف حمایت نکرده است/ احتمال تعطیلی مجدد بازار کرمان
ضربه کرونا به پیکره اقتصادی اصناف؛

دولت از اصناف حمایت نکرده است/ احتمال تعطیلی مجدد بازار کرمان

کرمان - رئیس اتاق اصناف کرمان با اشاره به ضربه شدید کرونا به پیکره اقتصادی اصناف از دولت خواست اقدامات حمایتی جدی از انصاف انجام دهد.

بازار - گروه استان ها؛  این روزها اپیدمی «کرونا» و تهدیداتش برای سلامتی مردم به مهم ترین بحث روز تبدیل شده است، به گونه ای که مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بنا به توصیه کارشناسان حوزه بهداشت و درمان سعی می کنند جز در مواقع ضروری در جامعه حضور پیدا نکنند. این امر باعث حذف خریدهای غیرضروری مردم و جایگزین شدن خرید کالاهای بهداشتی و اساسی شده است. حالا با این شرایط اصنافی که در تمام طول سال چشم به راه اسفندماه و اوج فروششان بودند، با شوکی که کرونا به بازار وارد کرد به لحاظ اقتصادی دچار بیشترین آسیب شده اند.

مغازه هایی که هر ساله در این ایام مملو از حضور مشتریان بودند و مغازه داران برای پاسخگویی به آنها مجبور به افزایش ساعت کاریشان می شدند امروز بی رنگ و روح شده اند و این امر اقتصاد اصناف را به شدت در معرض خطر قرار داده است.

طبق مصوبات آخرین جلسه فوق العاده اتاق اصناف کرمان؛ شیفت بندی فعالیت واحدهای صنفی در کرمان اینگونه اعلام شده است که؛ «صنوف تامین‌کننده نیازمندی‌های اصلی شهروندان شامل؛ آپاراتی، بنکداران و عمده‌فروشان مواد غذایی، خواربار فروشان، لوازم و تجهیزات پزشکی، قصابی‌ها، لبنیات و مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، مرغ و ماهی فروشان، میوه فروشان، نانوایان، میادین میوه و تره‌بار کمافی‌السابق همه روزه باز باشند و به شهروندان خدمت‌رسانی کنند.

سایر صنوف یک روز در میان باز و فعال باشند. همچنین ساعات کاری تمامی صنوف صبح ها از ساعت ۹ لغایت ۱۱و ۳۰ دقیقه و عصرها از ساعت ۱۶ لغایت ۱۹ تعیین شده است.»

به منظور بررسی بیشتر این موضوع به سراغ یوسف جعفری رئیس اتاق اصناف کرمان رفتیم تا در خصوص وضعیت اصناف و همچنین انتظارات و مشکلات آنها روشن گری بیشتری انجام شود در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید.

* وضعیت این روزهای اصناف با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش میزان خرید مردم چگونه است؟

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و استان کرمان؛ مردم در قرنطینه خانگی هستند و سعی می کنند کمتر از خانه هایشان بیرون بیایند؛ از طرف دیگر هم قدرت خرید مردم به لحاظ مالی کاهش یافته است و همه این مسائل باعث متضرر شدن اصناف شده است.

*مهم ترین مشکلاتی که این روزها اصناف با آنها دست به گریبان هستند را نام ببرید

بسیاری از صنف ها از قبل کالاهایی خریداری کرده اند که اکنون زمان باز پرداخت چک ها و سفته هایشان است و همین مساله باعث ایجاد گرفتاری بسیاری برای آنها شده است.

اصناف بیشترین قشری هستند که در جامعه از مساله کرونا آسیب دیدند؛ برخی صنوف بسته شده اند، برخی دیگر ممکن است یک روز درمیان باز باشند و این شرایط اصناف را متضرر کرده است.

* بیشترین ضرر مالی متوجه کدام دسته از اصناف شده است؟

همه صنوف به ویژه رستوران ها، تالارها، کافی شاپ ها و... از این مساله متضرر شده اند. اما اینکه گفته می شود صنف مربوط به کالاهای بهداشتی سود کرده اند، درست نیست؛ چرا که کالایی برای خرید صنوف بهداشتی وجود ندارد که بخواهند سود کنند، اگر هم وجود داشته باشد، گران قیمت است که برایشان صرف نمی کند.

* آیا در این خصوص از سوی دولت حمایتی از اصناف شده است و انتظار اصناف از مسئولان چیست؟

در حال حاضر دولت از اصناف حمایتی نکرده است و با توجه به شرایط پیش آمده نیاز است که حتما در این زمینه به اصناف کمک شود.

انتظار اصناف از دولت در حال حاضر با شرایط کنونی این است که به صنف ها وام بلا عوض یا تسهیلات بلند مدت دهند؛ آب، گاز و برق را رایگان کنند و قسط های وام ها و بدهی ها را به چند ماه آینده موکول کنند.

*شما به عنوان رئیس اتاق اصناف کرمان چه راهکارهایی را برای کاهش آسیب اقتصادی اصناف پیشنهاد می کنید؟

کمک های دولتی در پرداخت مالیات، عوارض و تسهیلات بسیار می تواند در این خصوص موثر باشد.

*نظارت بر فعالیت اصناف به ویژه در بحث اقلام بهداشتی چگونه است؟ این روزها اکثر مغازه داران به عرضه اینترنتی کالاهایشان روی آورده اند آیا در این زمینه نظارتی اعمال می شود؟

اتاق اصناف با وجود شیوع بیماری کرونا بر روی اقلام از لحاظ بهداشتی نظارت دارد، اما اتاق در زمینه خرید و فروش اینترنتی نظارت کمتری دارد و در این شیوه خرید و فروش نظارت کردن دشوارتر است.

*با وجود دستور استاندار کرمان مبنی بر تعطیلی دو روزه بازار کرمان شاهد بودیم که برخی مغازه داران بی اعتنا به این مساله در مغازه هایشان حضور پیدا کرده و اقدام به فروش کالاهایشان کردند در این خصوص توضیح دهید.

بنا به دستور استاندار کرمان قرار بود؛ شنبه و یکشنبه هفته جاری بازار بزرگ کرمان، بازار مظفری، طلافروشان، مس گرها، بازار قیصریه زرگری، بازار کفاش‌ها، بازار قدمگاه و بازار مظفری، بازارهای واقع در خیابان امام خمینی (ره) و خیابان باقدرت و واحدهای صنفی در مسیرهای یاد شده تعطیل باشند.

در این دو روزی که بازارهای کرمان تعطیل بودند اتاق اصناف بر اجرای این دستور استاندار کرمان نظارت داشت؛ برخی از مغازه هایی که باز بودند از این موضوع اطلاع نداشتند و با مورد های جزئی نیز برخورد شد.

متاسفانه مردم خیلی این ویروس را جدی نمی گیرند و بیشتر مواقع در روزهای اخیر شاهد حضور مردم در خیابان ها و سطح شهر هستیم و مردم آنگونه که باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند.

*با توجه به پیک شیوع کرونا آیا امکان تعطیلی مجدد بازار کرمان وجود دارد؟

احتمال تعطیلی مجدد بازار کرمان وجود دارد اما شاید این بار به صورت یک دست انجام نشود و دسته بندی در این زمینه داشته باشیم؛ امروز جلسه ای در این زمینه برگزار  و تصمیم نهایی هم اتخاذ می شود.

کد خبر: ۸٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha