۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
خشکسالی در قزوین جدی است| نصب ۳۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی
معاون شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

خشکسالی در قزوین جدی است| نصب ۳۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی

قزوین- منصوری، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی، امسال با بحران خشکسالی مواجه خواهیم شد لذا رسالت همه ما مدیریت منابع آبی است.

حمید منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در خصوص اهمیت نصب کنتورهای هوشمند در استان اظهار داشت: طرح نصب کنتورهای هوشمند از سال ۹۳ در استان قزوین هم کلید خورد تا در کنار سایر فعالیت های تعادل بخشی به کاهش مصرف آب های زیرزمینی کمک کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآور شد: هدف از اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند صیانت، حفاظت و مدیریت بهینه منابع آبهای زیرزمینی است که اجرای آن همچنان ادامه دارد.

وجود ۵۸۰۰ حلقه چاه آب پروانه دار
منصوری در ادامه گفت: در حال حاضر میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی(چاه، قنات و چشمه) در استان بالغ بر یک میلیارد و۵۰۰ میلیون مترمکعب است که حدود ۹۶۰ میلیون مترمکعب آن از چاه‌های مجاز صورت می گیرد که این روند  بسیار نگران کننده است و باید مدیریت و مصرف آن بهینه شود.

وی یادآور شد: از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۳۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی، صنعتی، خدماتی استان نصب شده و با نصب این تعداد کنتورُ زمینه صرفه جویی ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب در استان فراهم شده است.

منصوری اضافه کرد: در حال حاضر ۲۳۰۰ حلقه چاه کشاورزی، صنعتی و خدماتی و ۳۹۳ حلقه چاه فرم یک در استان باقیمانده که باید کنتور هوشمند در آنها نصب شود که اگر اعتبار لازم تامین شود قادریم سالانه ۴۰۰ تا ۸۰۰ کنتور را نصب و راه اندازی کنیم.

کشاورزان از نصب کنتور هوشمند استقبال نمی کنند
وی بیان کرد: در کنار کمبود اعتبارات تخصیص یافته به دلایل مختلف کشاورزان هم استقبال خوبی از نصب کنتور هوشمند نکرده اند لذا این پروژه طولانی شده و هنوز تکمیل نشده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین در خصوص علت استقبال نکردن کشاورزان از نصب کنتور هوشمند یادآور شد: برخی از کشاورزان به روش های سنتی عادت کرده اند و چون می توانند حجم بیش از سهم خود را بدون کنترل مصرف کرده و آب اضافه کشت خود را تامین کنند و کاهش منابع آبی هم اهمیت نمی دهند و همکاری نمی کنند.

وی اظهار داشت: برخی واحدهای دام و طیور هم با روش سنتی می توانند سایر نیازهای خود را تامین کنند و نصب کنتور هوشمند که همه فعالیت ها و میزان مصرف را کنترل می کند مورد توجه این گروه هم نیست و زیر بار نصب کنتور نمی روند اما این طرح ملی باید بسرعت اجرا شود تا با بحران منابع آبی در آینده مواجه نشویم.

ضرورت مدیریت منابع آبی
منصوری با ابراز نگرانی از بروز خشکسالی در سال جاری به دلیل پیش بینی کاهش بارندگی‌ها هم گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی امسال با بحران خشکسالی مواجه خواهیم شد لذا رسالت همه ما مدیریت منابع آبی است و انتظار داریم در جلسات شورای حفاظت از منابع آب با همکاری سایر دستگاههای ذیربط از جمله جهاد کشاورزی، شرکت توزیع نیروی برق، آبفا، استانداری، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در این زمینه همراه شرکت آب منطقه ای باشند تا این کار مهم عملیاتی شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۲۰۰ واحد صنعتی و کشاورزی فاقد کنتور هوشمند هستند که آمادگی داریم در صورت همکاری این واحدها سالانه ۸۰۰ کنتور این بخش را نصب کنیم.

منصوری اضافه کرد: تکمیل طرح نصب کنتورهای هوشمند نیازمند همکاری همه دستگاههای ذیربط استان است و از رسانه ها هم انتظار داریم با اطلاع رسانی مناسب از پیامدهای مصرف بی رویه و کاهش ذخایر زیرزمینی و بحران کم آبی، زمینه همراهی کشاورزان با این طرح را مهیا کنند.

در نصب کنتور در ردیف استانهای پیشرو هستیم
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: با ۱۲ میلیارد تومان هزینه و نصب ۳۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند در حال حاضر در نصب این کنتورها در ردیف استان‌های پیشرو کشور هستیم و جا دارد از همکاری برخی دستگاه‌ها از جمله شرکت توزیع نیروی برق، در اجرای این طرح تشکر و قدرانی شود.

کد خبر: ۸۵٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha