۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
عقب گرد روستاهای هدف گردشگری همدان در دوران کرونا
یادداشت؛

عقب گرد روستاهای هدف گردشگری همدان در دوران کرونا

همدان-«روستاهای هدف گردشگری همدان نه تنها زیرساخت‌هایی ناقص دارند بلکه دراین روزهای کرونایی همتی برای رفع مشکلات آنها وجودندارد» این جملات بخشی ازیادداشت شکیباکولیوند فعال حوزه گردشگری برای بازار است.

شکیبا کولیوند؛ بازار: این روزها زمین‌گیری گردشگری همدان با کرونا در مسیر ۱۴ ماهه شدن قرار دارد؛ ۱۴ ماهی که کج دار و مریز پیش رفتیم اما به نظر می رسد دیگر زمان آن رسیده تا با نسخه‌های راهبردی، برای نجات اقتصاد گردشگری استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن فکری شود.

صنعت گردشگری در حال حاضر یکی از ارکان اصلی اقتصادی تجاری جهان است که در همه مکان‌های جغرافیایی از قبیل شهر، روستا، کوهستان، سواحل و غیره وجود دارد؛ گردشگری، صنعتی سفید و نوپا در کشورمان بود که به‌خوبی موفق به باز کردن جای پای خود در اقتصاد و توسعه شد هر چند این صنعت با برنامه‌ریزی می‌تواند موجب اشتغال‌زایی در حوزه‌های مختلف و به حرکت درآمد چرخ اقتصاد و توسعه شود اما بسیار شکننده نیز است!

شکننده بودن صنعت گردشگری موجب می‌شود نیاز به برنامه‌ریزی‌های منعطف و به‌نوعی پدافند غیرعامل در این عرصه احساس شود

بارها عنوان شده که از وضعیت‌های مختلف آب و هوایی گرفته تا وضعیت‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و حال وضعیت بهداشتی همه و همه روی این صنعت، اثرگذار است و همین شکننده بودن صنعت گردشگری است که موجب می‌شود  نیاز به برنامه‌ریزی‌های منعطف و به‌نوعی پدافند غیرعامل در این عرصه احساس شود.

یکی از نسخه‌هایی که برای نوروز سال جاری در زمینه گردشگری و سفرها شاهد بودیم تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و معرفی مقاصد ایمن سفر بود؛ اما چنان‌که آمارها و بررسی‌های ارائه‌شده نشان می‌دهد این موضوع به‌تنهایی مفید واقع نشد که هیچ، بلکه شهرهایی که مقصد ایمنی بودند و به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت زرد به سر می‌بردند با ورود مسافران و جنب‌وجوش‌های نوروزی مردم به وضعیت‌های قرمز و پر شدن تخت‌های بیمارستان‌ها و آی. سی یوها پیشروی داشتند.

همین اتفاق نشان داد که بدین ترتیب در دوران شیوع کرونا بایستی برنامه‌ریزی‌ها برای سفر به سمت‌وسوی دیگری سوق پیدا کند که یکی از این برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند «گردشگری شهری» یا «گردشگری روستایی» باشد؛ یعنی گردشگری‌ که در قالب سفرهای «ایمن» گنجانده شود اما تنها در درون شهرها جای گیرد و با خود حیات شهری، ایجاد زیرساخت‌ها، معرفی بناها و مکان‌های تاریخی و فرهنگی و جاهای طبیعی و ورزشی و مواردی از این دست را به همراه بیاورد ضمن اینکه می توان به روستاها نیز رونق بخشیده و اشتغال و اقتصاد گردشگری را در این نواحی رونق داد و احیا کرد.

شهرها و روستاها دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان هستند و همواره گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کنند بدین ترتیب، توسعه این نوع از گردشگری پایدار و مدیریت خردمندانه آن ها نیازمند برنامه‌ریزی است؛ در هزاره سوم صنعت گردشگری و فعالیت‌های آن، از جهت ایجاد شغل در رتبه نخست (اشتغال مستقیم، غیر مستقیم، القایی) و از جنبه گردش مالی در مرتبه دوم قرار می‌گیرد.

استان همدان نیز در این دایره در دل خود شهرها و روستاهای دیدنی بسیاری دارد که با برنامه‌ریزی در قالب گردشگری شهری و روستایی، گردشگری ورزشی، اکوتوریسم، گردشگری تندرستی، گردشگری کشاورزی و غیره می‌توان، تورهایی با حضور شهروندان و افراد بومی راه‌اندازی کرد.

با نگاهی به خسارت هایی در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان به صنعت گردشگری استان همدان تا بهمن ماه سال ۹۹ می توان، این وضعیت را جبران ناپذیر خواند!

با نگاهی به خسارت ۲۵۰ میلیارد تومانی به صنعت گردشگری استان همدان آن هم فقط تا بهمن ماه سال ۹۹ می توان این وضعیت را جبران ناپذیر خواند! اما در این میان استان همدان دارای ۱۹ روستای هدف گردشگری است که می توان با برنامه ریزی در این دوران حداقل زیرساخت های این روستاها را تقویت کرد و این وضعیت خاموشی چراغ گردشگری را فرصتی برای این موضوع دانست و قدمی برداشت.

روستاهای هدف گردشگری همدان از روستای علی‌صدر در شهرستان کبودرآهنگ، روستای گشانی در شهرستان تویسرکان و روستاهای خاکو و سیمین ابرو در شهرستان همدان که در سال ۱۳۸۵ تصویب شده‌اند گرفته تا روستاهایی چون مانیزان، ورکانه، حبشی، کاج، پیروز، اشتران، قلعه‌جوق، جوراب، فارسبان، شهرستانه، ملحمدره، ویرایی، درجزین و قاضی‌خانی هر یک فرصتی برای شکوفا کردن اقتصاد هستند که نمی توان از آنها غافل بود.

روستاهایی که هر یک به سبب ویژگی‌های خاص طبیعی و تاریخی، باغات انگور، وجود غارها و چشمه‌های آب معدنی، بافت و معماری روستا، صنایع‌دستی و مواردی ازاین‌دست در زمره مباحث گردشگری جای گرفته‌اند.

با وجود این ویژگی ها این روزها نه تنها نسخه نجات بخشی برای گردشگری در این روستاها و بارقه های امیدی از جنس «گردشگری روستایی» و «گردشگری کشاورزی» در این روستاها نمی بینیم بلکه تمامی شرایط حاکی از عقب گرد این روستاها است به نوعی که نه تنها روستاها در مسیر نسخه های به روز گردشگری و منعطف آن ورود نداشته اند بلکه با تعطیلی اقامتگاه های بوم گردی شاهد خارج شدن فعالان بخش گردشگری از این حوزه و خاموشی بیشتر و بیشتر چراغ اقتصاد گردشگری در روستاهای همدان هستیم، موضوعی که این روزها جای بحث و البته اقدامی عملی دارد.

نسخه گردشگری همدان به‌خوبی می‌تواند در قالب اکوتوریسم، گردشگری روستایی، کشاورزی و ورزشی پیچیده شود و یک بسته گردشگری مناسب داشته باشد

مگر نه آن‌که نسخه گردشگری همدان به‌خوبی می‌تواند در قالب اکوتوریسم، گردشگری روستایی، کشاورزی و ورزشی پیچیده شود و یک بسته گردشگری مناسب را داشته باشد؟ پس زمان آن رسیده تا به اقتصاد گردشگری و به حرکت درآوردن چرخ آن در روستاهای هدف گردشگری فکر کرد و برای آن قدمی برداشت تا در دوران پساکرونا با روستاهایی که به لحاظ مهمان‌پذیری و گردشگرپذیری گاهی پس‌رفت کرده و زیرساخت‌های آن همچنان نیمه‌تمام و راه‌های دسترسی و آنتن دهی‌های آن‌ها نامطلوب است را شاهد نباشیم و بتوان با دستان پُر به استقبال دوران پساکرونا و احیای مشاغل ازدست‌رفته گردشگری پیش رفت.

کد خبر: ۸۵٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha