۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تاثیر انس و نفت بر بازار فارکس| دلار آمریکا را چه چیزی در فارکس تکان می‌دهد؟
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار؛

تاثیر انس و نفت بر بازار فارکس| دلار آمریکا را چه چیزی در فارکس تکان می‌دهد؟

حیدری کارشناس اقتصادی مدعی است: کسانی که در بازار فارکس کار می‌کنند ظرف مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه می‌توانند از خبرهای نفتی بر روی دلار کانادا سود خوبی کسب کنند.

بازار؛ گروه بورس: شاید اخبار اقتصادی در آمریکا، استرالیا، انگلیس، اروپا و جاهای مختلف چندان اهمیتی برای بسیاری از افراد نداشته باشند اما کسانی که در بازار فارکس یا جفت ارزها فعالیت می‌کنند برای اینکه سود خوبی کسب کنند همیشه باید گوش بزرنگ این اخبار باشند.

به گفته علی حیدری کارشناس اقتصادی این اخبار به اندازه‌ای مهم است که می‌تواند بین ۵ تا ۱۵ دقیقه سود خوبی را نسیب فعالین این بازار کند به شرطی که درست تحلیل کنند. او در ادامه گفتگوی‌های خود در مورد فارکس، این بار به دلار آمریکا و عوامل تاثیرگذار بر روی آن پرداخت، در بخش دیگر هم چند پیشنهاد و سیگنال به علاقمندانی که در این بازار فعالیت می‌کند داد. آنچه که در ادامه می‌خواند بخش سوم گفتگوی او با بازار است.

بانک مرکزی آمریکا از زمانی که اقتصاد آمریکا رو به رشد است، نرخ بهره را بالا می‌برد که افزایش نرخ بهره این سیگنال را به بازار می‌دهد که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند اما زمانی که اقتصاد حرکت کندی دارد بانک مرکزی نرخ بهره را پایین می‌اورد که در پی آن نرخ دلار هم کاهش پیدا می‌کند

*قیمت نفت چگونه بر دلار کانادا تاثیر می‌گذارد و چگونه در بازار فارکس از این نوسان می‌توان استفاده کرد؟
در حال حاضر روزهای جمعه خبرهای نفتی خوبی توسط برخی از سایت‌های منتشر می‌شود و افرادی که به دنبال بازار نفتی هستند می‌توانند از این اخبار استفاده کنند. لحظه‌ای که خبر نفتی توسط اداره انرژی و اطلاعات آمریکا اعلام می‌شود، آن لحظه این انتظار را داریم که با افزایش آماری که توسط این مرکز ارائه می‌شود، قیمت نفت هم در حیطه بین المللی افزایش پیدا کند، این موضوع اولین اثر خود را بر روی دلار کانادا خواهد گذاشت و نکته مهم این است که اثر گذاری آن بر روی دلار کانادا مقطعی است یعنی اگر شما بخواهید از این خبر سود بگیرید بین ۵ تا ۱۵ دقیقه  فرصت دارید  و بعد از آن بازار به  آرامشی که وجود داشت بر می‌گردد.

البته در فصول مختلف میزان و نوع تاثیرگذاری فرق می‌کند و معمولا در فصل گرما این اثر گذاری به خاطر برداشت راحت تر بیشتر از فصول سرد است  چرا که بیشتر نفت کانادا در مناطق قطبی است. معامله‌گران نفتی اگر می‌خواهند در فارکس کار کنند پیشنهاد می‌کنم با زیر ۱۰ هزار دلار در این بازار وارد نشوند چون حجم بالای برای معاملات نفتی می‌خواهد.

*یعنی با پول کم نمی‌توان وارد شد؟
بله؛ با پول کم می‌توان وارد شد اما حاشیه ضرر بیشتری خواهد داشت.

آن چیزی که در مورد نفت و دلار کانادا گفته شد همیشگی نیست، به خصوص فرض کنید که تا یک ماه دیگر نشست اوپک را داریم. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قیمت‌ها و نوسان‌ها  به سمت پیش خور شدن می‌رود، البته ناگفته نماد که تمام جلسات اوپک به ویژه اوپک پلاس تحت تاثیر قراردادها و ملاقات‌های قبل از جلسه اوپک است به ویژه تاثیراتی که آمریکا، روسیه و عربستان دارد.

*به غیر از نفت، طلا هم جزو عوامل بنیادی در بحث معاملات فارکس است، از دیدگاه شما تاثیرات انس در روند معاملات جفت ارزها چیست؟
کسی که می‌خواهددر انس را به هر دلیلی کار کند، باید در نظر داشته باشد که در حیطه بین المللی، رویدادها و حوادث و مسائل اقتصادی بر روی آن اثر می‌گذارد که از جمله می‌توان به اثرگذاری ۵۰درصدی دلار آمریکا بر انس اشاره کرد. باید فرد پیگیر خبر باشد. هر گونه خبری در مورد بی نظمی در مسائل بین المللی می‌تواند بر روی انس و نوسان انس اثرات مثبتی داشته باشد. به عنوان مثال بحران کرونا  که سبب شکل گیری یک بی نظمی در دنیا شد یا آزمایش موشکی کره شمالی که  در یک لحظه خرید را به سمت انس  بیشتر می‌کند.

مسئله بعدی تاثیرات انس بر جفت ارزها است، اولا انس می‌تواند بر دلار استرالیا تاثیر داشته باشد. تا الان استرالیا پنجمین تولید کننده طلا در جهان است پس هر گونه نوسان انس می‌تواند بر روی دلار استرالیا که تولید کننده و صادر کننده این کالا است تاثیرگذار باشد و نوسانات مناسبی اما نه خیلی زیاد داشته باشد.

در مرحله بعدی انس بر فرانک سوئیس می‌تواند اثر بگذارد چرا که تا این لحظه بانک مرکزی سوئیس ۲۵ درصد از ذخایر خود را طلا در نظر گرفته است. بر روی یوان ژاپن اثرگذار نیست.  دلار آمریکا تا ۵۰درصد از مواقع با انس طلا رابطه معکوس دارد اما این مسئله همیشگی نیست، بلکه در شرایط بحرانی می‌تواند دلار آمریکا و انس هم سو باشند.

در دولت جمهوری خواهان بر اساس آنچه سابقه تاریخی نشان می‌دهد، در چهار سال اول دلار در بیشتر مواقع صعودی است چرا که جمهوری‌ خواهان بیشتر به دنبال کاهش مالیات و افزایش اشتغال در آمریکا هستند و در سطح دنیا هم چندان به دنبال روابط دوستانه با کشورهای مختلف از جمله چین و روسیه نیستند

این سیگنال را در نظر داشته باشید، زمانی که بانک‌های مرکزی اتحادیه اروپا با بانک مرکزی  انگلستان  نشست دارند، در آن  زمان انس نوسانات شدید و خوبی خواهد داد، حالا چگونه از این نشست باید کسب درآمد کرد؟ یک راه حل خواهد داشت، اینکه اقتصاد منطقه اروپا و انگلستان را بشناسید، مثلا فرض کنید که در نشست این هفته، انتظار داریم که  بازار بیشتر داویش باشد یعنی بانک‌های مرکزی رویه یک نواخت و یا عدم تغییر را انجام دهد در نتیجه در لحظه خرید انس طلا تا این نشست به پایان برسد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین تمام این موارد بستگی به تسلط شخص بر اقتصاد این کشورها دارد.

*تقریبا بخش زیادی از بازار فارکس را دلار آمریکا پوشش می‌دهد و به نوعی می‌توان گفت تمام بازار فارکس یک طرف دلار آمریکا در طرف دیگر، با وجود اهمیت بالای این ارز چه عواملی بر روی نوسانات آن تاثیرگذار است؟
دلار آمریکا تا ۵۰ درصد جی دی پی دنیا را شامل می‌شود. یک سیگنالی هم در اینجا بدهم که اگر در بازار فارکس به هر دلیلی نمی‌توانید معامله انجام دهید، به راحتی با اندازگیری نوسان دلار آمریکا می‌توانید سیگنال‌های خوبی برای معاملات خود پیدا کنید.

پشت دلار آمریکا  و تصمیم‌ گیری برای آن بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) قرار دارد بنابراین برای باید برای بررسی روند دلار بدانید که حرکت بعدی این بانک چیست که کار سختی است؛ اما با چند نشان می‌تواند تصمیمات بعدی این بانک را هدف گرفت که یکی از آن‌ها نرخ بهره است.

بانک مرکز از زمانی که اقتصاد آمریکا رو به رشد است، نرخ بهره را بالا می‌برد که افزایش نرخ بهره این سیگنال را به بازار می‌دهد که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند اما زمانی که اقتصاد حرکت کندی دارد بان مرکزی نرخ بهره را پایین می‌اورد که در پی آن نرخ دلار هم کاهش پیدا می‌کند.

*معمولا در سال چند بار نرخ بهره در آمریکا تغییر پیدا می‌کند؟
بانک مرکزی رویه کلی اقتصاد آمریکا را بررسی می‌کند و بر اساس آن نرخ بهره را انجام می‌دهد و سالی ۸ بار یعنی هر ۴۵ روز یکبار این کار را انجام می‌دهد و کسی که در فارکس فعالیت می‌کند باید به این مسئله توجه داشته باشد. در حال حاضر نرخ بهره آمریکا نزدیک صفر درصد است.

*سیاست‌های دولت‌های جمهوری خواه و دموکرات چه تاثیراتی بر دلار می‌گذارد؟
در ابتدا باید این نکته را بگویم که در آمریکا اقتصاد رئیس جمهور بعدی را مشخص می‌کند. معمولا در ماه های پایانی هر رئیس جمهور،  بانک مرکزی اظهار نظر نمی‌کند تا روی بازار چندان اثر نگذارد یا به عبارتی جهت گیری نمی‌کند، به همین خاطر دو حزب با خیال راحت برنامه اقتصادی خود را شخص می‌کند، پس اقتصاد است که رئیس جمهور را مشخص می‌کند نه اینکه رئیس جمهور اقتصاد را مشخص کند.

نکته بعدی اینکه در دولت جمهوری خواهان بر اساس آنچه سابقه تاریخی نشان می‌دهد، در چهار سال اول دلار در بیشتر مواقع صعودی است چرا که جمهوری‌ خواهان بیشتر به دنبال کاهش مالیات و افزایش اشتغال در آمریکا هستند و در سطح دنیا هم چندان به دنبال روابط دوستانه با کشورهای مختلف از جمله چین و روسیه نیستند. اما در دولت دموکرات‌ها در شرایط عادی و متعادل دلار خنثی یا روند نزول دارد چرا که آن‌ها به دنبال افزایش مالیات و به دنبال روابط دوستانه با سایر کشورهای دنیا هستند.

کد خبر: ۸۵٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha